Модель формування праксеологічної компетентності майбутнього магістра із стоматології

Автор(и)

  • Ірина Леонідівна Скрипник Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Україна https://orcid.org/0000-0002-3393-4649
  • Ярослава Аркадіївна Кульбашна Національний медичний університет імені О. О. Богомольця‎, Україна https://orcid.org/0000-0002-2571-091X

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.224463

Ключові слова:

стоматологічна освіта, практична підготовка магістрів стоматології, модель, формування праксеологічної компетентності

Анотація

У статті розкрито актуальність практичної підготовки майбутнього лікаря-стоматолога. Встановлено, що у доступних зарубіжних наукових джерелах проблема компетентнісного наповнення стоматологічної освіти перебуває у центрі уваги, проте моделювання компонентів освітнього процесу не розглядається.

Визначено значущість моделювання як методу дослідження компонентів освітнього процесу. Представлено авторську модель формування праксеологічної компетентності майбутнього магістра стоматології, у якій визначено базові компоненти досліджуваного процесу у вигляді взаємопов’язаних блоків: цільового (декларує мету та визначає завдання, які необхідно виконати для її досягнення); теоретико-методологічний - розкриває структуру праксеологічної компетентності (мотиваційна, гностична, діяльнісна, деонтична, науково-дослідницька, рефлексивна складові), базові підходи (компетентнісний, системний, особистісний, діяльнісний, синергетичний, контекстний), принципи (послідовності, прозорості, доказовості, науковості, раціональності, креативності, ефективності) і шляхи досягнення мети, спираючись на оновлену нормативну базу стоматологічної освіти – галузевий освітній Стандарт за спеціальністю «Стоматологія», розроблених на його основі ОКХ, ОПП і необхідні педагогічні умови; змістово-процесуальний – визначає шляхи реалізації педагогічних умов на основі оновлення контенту стоматологічної освіти шляхом міжпредметної інтеграції базових і фахових дисциплін, удосконалення методологічного інструментарію (форм – аудиторної, поза–аудиторної, самостійної, індивідуальної, дистанційної; методів – традиційних, інноваційних, інтерактивних; засобів – симуляційних, в умовах клініки, портфоліо), результативно-рефлексивний – відображає і фіксує рівні сформованості праксеологічної компетентності майбутніх магістрів стоматології відповідно до її складових на основі відповідних критеріїв і показників, дає змогу констатувати отриманий освітній результат, згідно з визначеними рівнями (мінімальний і достатній).

Модель презентує досліджуваний процес як цілісну систему, що дає змогу коригувати професійну підготовку майбутніх магістрів із стоматології відповідно до впливу внутрішніх і зовнішніх чинників на освітній процес, визначати вектори його еволюції у контексті упровадження компетентнісного підходу у стоматологічній освіті

Біографії авторів

Ірина Леонідівна Скрипник, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця

Кандидат медичних наук, доцент

Кафедра ортодонтії та пропедевтики ортопедичної стоматології

Ярослава Аркадіївна Кульбашна, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця‎

Доктор педагогічних наук, кандидат медичних наук, професор

Кафедра хірургічної стоматології та щелепно-лицевої хірургії

Посилання

  1. Field, J. C., Cowpe, J. G., Walmsley, A. D. (2017). The Graduating European Dentist: A New Undergraduate Curriculum Framework. European Journal of Dental Education, 21, 2–10. doi: http://doi.org/10.1111/eje.12307

    Ali, K., Slade, A., Kay, E., Zahra, D., Tredwin, C. (2017). Preparedness of undergraduate dental students in the United Kingdom: a national study. British Dental Journal, 222 (6), 472–477. doi: http://doi.org/10.1038/sj.bdj.2017.272

    Kulbashna, Y. А., Nahirnyj, Y. Р., Skrypnyk, I. L., Skibitska, О. O., Zakharova, V. O. (2020). Professional training of masters in dentistry in medical universities of ukraine and countries of the european union in terms of educational curricula and syllabi harmonization. Медична Освіта, 3, 118–125. doi: http://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.3.11452

    Kulbashna, Y., Skrypnyk, I., Zakharova, V. (2019). Portfolio as an instrument for future dentists’ praxiological competence formation. The Pedagogical Process: Theory and Practice, 3-4, 67–76. doi: http://doi.org/10.28925/2078-1687.2019.3-4.6776

    Kuzminskyi, A. I. (2012). Modeliuvannia osvitno-profesiinoi pidhotovky maibutnoho fakhivtsia v konteksti kompetentnisnoho pidkhodu. Vyshcha osvita Ukrainy, 1 (3), 29–42.

    Titarenko, N. Yu. (2013). Formuvannia modelei profesiinykh kompetenoostei. Vyshcha osvita Ukrainy, 2, 88–91.

    Kulbashna, Ya. A., Nahirnyi, Ya. P. (2014). Professional competence forming model of future dentist. Medical Education, 1, 124–128.

    Mruha, M. R. (2007). Strukturno-funktsionalna model profesiinoi kompetentnosti maibutnoho likaria yak osnova diahnostuvannia yoho fakhovykh yakostei. Kyiv, 21.

    Stratehiia reformuvannia vyshchoi medychnoi osvity. Available at: https://moz.gov.ua/strategija-rozvitku-medichnoi-osviti

    Harzer, W., Tausche, E., Gedrange, T. (2015). Harmonisation of Dental Education in Europe – a survey about 15 years after visitation of dental schools participating in the DentEd project. European Journal of Dental Education, 21 (1), 22–27. doi: http://doi.org/10.1111/eje.12171

    Reynolds, P. A., Eaton, K. A., Paganelli, C., Shanley, D. (2008). Nine years of DentEd – a global perspective on dental education. British Dental Journal, 205 (4), 199–204. doi: http://doi.org/10.1038/sj.bdj.2008.698

    Cowpe, J., Plasschaert, A., Harzer, W., Vinkka-Puhakka, H., Walmsley, A. D. (2010). Profile and competences for the graduating European dentist – update 2009. European Journal of Dental Education, 14 (4), 193–202. doi: http://doi.org/10.1111/j.1600-0579.2009.00609.x

    Cruess, S. R., Cruess, R. L., Steinert, Y. (2008). Role modelling—making the most of a powerful teaching strategy. BMJ, 336 (7646), 718–721. doi: http://doi.org/10.1136/bmj.39503.757847.be

    Boiarchuk, N. (2013). Model formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ekonomistiv. Pedahohichni nauky, 1 (57), 85–95.

    Vitvytska, S. S. (2006). Osnovy pedahohiky vyshchoi shkoly: pidruchnyk za modulno-reitynhovoiu systemoiu navchannia dlia studentiv mahistratury. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury, 416.

    Mikheienko, O. I. (2015). Pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv zi zdorovia liudyny do zastosuvannia zdoroviazmitsniuvalnykh tekhnolohii: teoretyko-metodychni aspekty. Sumy: Universytetska knyha, 316.

    Demianenko, N. (2012). Innovatsiini pidkhody do pidhotovky pedahohichnykh kadriv. Pedahohichni nauky, 54, 46–54. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pena_2012_54_11

    Kulbashna, Y., Skrypnyk, I. (2020). Basic principles of praxeological competence formation in future masters of dentistry. ScienceRise: Pedagogical Education, 5 (38), 23–27. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.212893

    Kulbashna, Y., Skrypnyk, I. (2020). The structurе of master’s in dentistry praxeological competence. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 3, 71–77. doi: http://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.3.8

    Haluzevyi Standart vyshchoi osvity za spetsialnistiu «Stomatolohiia». Available at: https://docs.google.com/a/bsmu.edu.ua/viewer?a=v&pid=sites&srcid=YnNtdS5lZHUudWF8ZWR1ZGVwdHxneDozNjE4NDA1NTgzNDc3Mzcx

    Solodkov, V. T. (2011). Systemnyi pidkhid u vyshchii shkoli Navchalno-metodychnyi suprovid.

    Kurbatov, S. V. (2014). Fenomen universytetu v konteksti chasovykh ta prostorovykh vyklykakh. Sumy: Universytetska knyha, 262.

    Kyrian, T. I. (2017). The realization of personality oriented approach to learning and the personality formation of future nurses in high schools of Ukraine of the I-II accreditation levels (the end of XX – the beginning of XXI centuries). ScienceRise: Pedagogical Education, 1 (9), 24–27. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.91514

    Melnychuk, I. M. (2012). Filosofsko-metodolohichni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii. Medychna osvita, 3, 55–60.

    Drach, I. I. (2015). Kompetentnisno oriientovani zavdannia yak vazhlyvyi chynnyk formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 44, 127–134. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2015_44_19

    Tykholaz, S. I. (2011). Kontekstnyi pidkhid do orhanizatsii navchalnoho protsesu yak umova rozvytku profesiinoi spriamovanosti studentiv medychnoho universytetu. Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu Ukraina, 4, 165–169.

    Ionova, O. M. (2011). Systemnyi ta synerhetychnyi pidkhody u pedahohichnykh doslidzhenniakh. Kharkiv: KhNPU im. H. S. Skovorody, 50.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-18

Як цитувати

Скрипник, І. Л., & Кульбашна, Я. А. (2021). Модель формування праксеологічної компетентності майбутнього магістра із стоматології. ScienceRise: Pedagogical Education, (1(40), 25–30. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.224463

Номер

Розділ

Педагогічна освіта