Модель формування праксеологічної компетентності майбутнього магістра із стоматології
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.224463Ключові слова:
стоматологічна освіта, практична підготовка магістрів стоматології, модель, формування праксеологічної компетентностіАнотація
У статті розкрито актуальність практичної підготовки майбутнього лікаря-стоматолога. Встановлено, що у доступних зарубіжних наукових джерелах проблема компетентнісного наповнення стоматологічної освіти перебуває у центрі уваги, проте моделювання компонентів освітнього процесу не розглядається.
Визначено значущість моделювання як методу дослідження компонентів освітнього процесу. Представлено авторську модель формування праксеологічної компетентності майбутнього магістра стоматології, у якій визначено базові компоненти досліджуваного процесу у вигляді взаємопов’язаних блоків: цільового (декларує мету та визначає завдання, які необхідно виконати для її досягнення); теоретико-методологічний - розкриває структуру праксеологічної компетентності (мотиваційна, гностична, діяльнісна, деонтична, науково-дослідницька, рефлексивна складові), базові підходи (компетентнісний, системний, особистісний, діяльнісний, синергетичний, контекстний), принципи (послідовності, прозорості, доказовості, науковості, раціональності, креативності, ефективності) і шляхи досягнення мети, спираючись на оновлену нормативну базу стоматологічної освіти – галузевий освітній Стандарт за спеціальністю «Стоматологія», розроблених на його основі ОКХ, ОПП і необхідні педагогічні умови; змістово-процесуальний – визначає шляхи реалізації педагогічних умов на основі оновлення контенту стоматологічної освіти шляхом міжпредметної інтеграції базових і фахових дисциплін, удосконалення методологічного інструментарію (форм – аудиторної, поза–аудиторної, самостійної, індивідуальної, дистанційної; методів – традиційних, інноваційних, інтерактивних; засобів – симуляційних, в умовах клініки, портфоліо), результативно-рефлексивний – відображає і фіксує рівні сформованості праксеологічної компетентності майбутніх магістрів стоматології відповідно до її складових на основі відповідних критеріїв і показників, дає змогу констатувати отриманий освітній результат, згідно з визначеними рівнями (мінімальний і достатній).
Модель презентує досліджуваний процес як цілісну систему, що дає змогу коригувати професійну підготовку майбутніх магістрів із стоматології відповідно до впливу внутрішніх і зовнішніх чинників на освітній процес, визначати вектори його еволюції у контексті упровадження компетентнісного підходу у стоматологічній освіті
Посилання
Field, J. C., Cowpe, J. G., Walmsley, A. D. (2017). The Graduating European Dentist: A New Undergraduate Curriculum Framework. European Journal of Dental Education, 21, 2–10. doi: http://doi.org/10.1111/eje.12307
Ali, K., Slade, A., Kay, E., Zahra, D., Tredwin, C. (2017). Preparedness of undergraduate dental students in the United Kingdom: a national study. British Dental Journal, 222 (6), 472–477. doi: http://doi.org/10.1038/sj.bdj.2017.272
Kulbashna, Y. А., Nahirnyj, Y. Р., Skrypnyk, I. L., Skibitska, О. O., Zakharova, V. O. (2020). Professional training of masters in dentistry in medical universities of ukraine and countries of the european union in terms of educational curricula and syllabi harmonization. Медична Освіта, 3, 118–125. doi: http://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.3.11452
Kulbashna, Y., Skrypnyk, I., Zakharova, V. (2019). Portfolio as an instrument for future dentists’ praxiological competence formation. The Pedagogical Process: Theory and Practice, 3-4, 67–76. doi: http://doi.org/10.28925/2078-1687.2019.3-4.6776
Kuzminskyi, A. I. (2012). Modeliuvannia osvitno-profesiinoi pidhotovky maibutnoho fakhivtsia v konteksti kompetentnisnoho pidkhodu. Vyshcha osvita Ukrainy, 1 (3), 29–42.
Titarenko, N. Yu. (2013). Formuvannia modelei profesiinykh kompetenoostei. Vyshcha osvita Ukrainy, 2, 88–91.
Kulbashna, Ya. A., Nahirnyi, Ya. P. (2014). Professional competence forming model of future dentist. Medical Education, 1, 124–128.
Mruha, M. R. (2007). Strukturno-funktsionalna model profesiinoi kompetentnosti maibutnoho likaria yak osnova diahnostuvannia yoho fakhovykh yakostei. Kyiv, 21.
Stratehiia reformuvannia vyshchoi medychnoi osvity. Available at: https://moz.gov.ua/strategija-rozvitku-medichnoi-osviti
Harzer, W., Tausche, E., Gedrange, T. (2015). Harmonisation of Dental Education in Europe – a survey about 15 years after visitation of dental schools participating in the DentEd project. European Journal of Dental Education, 21 (1), 22–27. doi: http://doi.org/10.1111/eje.12171
Reynolds, P. A., Eaton, K. A., Paganelli, C., Shanley, D. (2008). Nine years of DentEd – a global perspective on dental education. British Dental Journal, 205 (4), 199–204. doi: http://doi.org/10.1038/sj.bdj.2008.698
Cowpe, J., Plasschaert, A., Harzer, W., Vinkka-Puhakka, H., Walmsley, A. D. (2010). Profile and competences for the graduating European dentist – update 2009. European Journal of Dental Education, 14 (4), 193–202. doi: http://doi.org/10.1111/j.1600-0579.2009.00609.x
Cruess, S. R., Cruess, R. L., Steinert, Y. (2008). Role modelling—making the most of a powerful teaching strategy. BMJ, 336 (7646), 718–721. doi: http://doi.org/10.1136/bmj.39503.757847.be
Boiarchuk, N. (2013). Model formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ekonomistiv. Pedahohichni nauky, 1 (57), 85–95.
Vitvytska, S. S. (2006). Osnovy pedahohiky vyshchoi shkoly: pidruchnyk za modulno-reitynhovoiu systemoiu navchannia dlia studentiv mahistratury. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury, 416.
Mikheienko, O. I. (2015). Pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv zi zdorovia liudyny do zastosuvannia zdoroviazmitsniuvalnykh tekhnolohii: teoretyko-metodychni aspekty. Sumy: Universytetska knyha, 316.
Demianenko, N. (2012). Innovatsiini pidkhody do pidhotovky pedahohichnykh kadriv. Pedahohichni nauky, 54, 46–54. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pena_2012_54_11
Kulbashna, Y., Skrypnyk, I. (2020). Basic principles of praxeological competence formation in future masters of dentistry. ScienceRise: Pedagogical Education, 5 (38), 23–27. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.212893
Kulbashna, Y., Skrypnyk, I. (2020). The structurе of master’s in dentistry praxeological competence. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 3, 71–77. doi: http://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.3.8
Haluzevyi Standart vyshchoi osvity za spetsialnistiu «Stomatolohiia». Available at: https://docs.google.com/a/bsmu.edu.ua/viewer?a=v&pid=sites&srcid=YnNtdS5lZHUudWF8ZWR1ZGVwdHxneDozNjE4NDA1NTgzNDc3Mzcx
Solodkov, V. T. (2011). Systemnyi pidkhid u vyshchii shkoli Navchalno-metodychnyi suprovid.
Kurbatov, S. V. (2014). Fenomen universytetu v konteksti chasovykh ta prostorovykh vyklykakh. Sumy: Universytetska knyha, 262.
Kyrian, T. I. (2017). The realization of personality oriented approach to learning and the personality formation of future nurses in high schools of Ukraine of the I-II accreditation levels (the end of XX – the beginning of XXI centuries). ScienceRise: Pedagogical Education, 1 (9), 24–27. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.91514
Melnychuk, I. M. (2012). Filosofsko-metodolohichni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii. Medychna osvita, 3, 55–60.
Drach, I. I. (2015). Kompetentnisno oriientovani zavdannia yak vazhlyvyi chynnyk formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 44, 127–134. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2015_44_19
Tykholaz, S. I. (2011). Kontekstnyi pidkhid do orhanizatsii navchalnoho protsesu yak umova rozvytku profesiinoi spriamovanosti studentiv medychnoho universytetu. Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu Ukraina, 4, 165–169.
Ionova, O. M. (2011). Systemnyi ta synerhetychnyi pidkhody u pedahohichnykh doslidzhenniakh. Kharkiv: KhNPU im. H. S. Skovorody, 50.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Iryna Skrypnyk, Yaroslava Kulbashna
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.