Сучасний погляд на мовленнєву готовність до школи дітей старшого дошкільного віку з типовим психофізичним розвитком та порушеннями мовлення

Автор(и)

  • Олена Борисівна Бєлова Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0001-6162-4106

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.224465

Ключові слова:

мовленнєва готовність, мовленнєва підготовка, компоненти мовленнєвої готовності, діти дошкільного віку

Анотація

Представлено теоретичний огляд наукових джерел з проблеми «мовленнєвої готовності» до шкільного навчання дітей старшого дошкільного віку з типовим психофізичним розвитком та з порушеннями мовлення. Мета дослідження: аналіз наукових досліджень мовленнєвої готовності до шкільного навчання дітей старшого дошкільного віку з типовим та порушеним мовленням. Завдання дослідження передбачало обґрунтування наукових джерел щодо вивчення терміносполук «мовленнєва готовність» та «мовленнєва підготовка» до навчання у школі старших дошкільників; визначення компонентів мовленнєвої готовності дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення.

Встановлено, що існують різні погляди щодо визначення терміносполук «мовленнєва готовність» та «мовленнєва підготовка». У мовленнєву готовність до школи включають володіння дітьми граматичною, лексичною нормою мовлення, збагаченим словниковим запасом, використання у навчальній та побутовій діяльності різних функцій мовлення; визначено, що мовленнєва готовність сприяє процесу мовленнєвої підготовки майбутнього учня до оволодівання ним навчальної шкільної програми. Мовленнєва підготовка передбачає загальне та спеціальне навчання. Було визначено, що для мовленнєвої готовності дітей з порушеннями мовлення необхідна сформованість базового інтелектуального, семіотичного та регуляційного компонентів, які формуються під впливом спеціального комплексу корекційно-розвивальної логопедичної роботи. На основі аналізу наукових джерел було виділено основі компоненти мовленнєвої готовності до навчання у школі дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення: когнітивний - розуміння смислових конструкцій мови та мовлення; мотиваційний - розуміння соціальних та пізнавальних мотивів навчання; діяльнісний - активна участь у різних видах мовленнєвої діяльності; емоційний – вербалізація емоцій і почуттів

Біографія автора

Олена Борисівна Бєлова, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра логопедії та спеціальних методик

Посилання

  1. Bohush, A. M., Havrysh, N. V. (2015). Doshkilna linhvodydaktyka: Teoriia i metodyka navchannia ditei ridnoi movy v doshkilnykh navchalnykh zakladakh. Kyiv: Slovo, 704.

    Kalmykova, L. O. (2016). Formuvannia u ditei starshoho doshkilnoho viku movlennievoi diialnosti: diahnostyko-rozvyvalnyi kompleks. Kyiv: Slovo, 384.

    Zdanevych, L., Kruty, K. (2019). Overcoming Communicative Deadaptation of Speech Passive Children of Pre-School Age. Psycholinguistics, 26 (1). doi: http://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-26-1-141-159

    Bohush, A. M. (2017). Metodyka rozvytku movlennia i navchannia ridnoi movy ditei rannoho viku. Kyiv: Slovo, 392.

    Pakhomova, N. H., Sheremet, M. K. (2009). Formuvannia movlennievoi hotovnosti ditei starshoho doshkilnoho viku z dyzartriieiu do navchannia v shkoli. Kyiv, 137.

    Kalmykova, L. O., Kyuchukov, H. (Ed.) (2015). Ontogenesis of the vocal activity of children of the sixth year of life. Acquisition of Slavic Languages. Munich: Lincom, 29–53.

    Pirozhenko, T. O., Soloviova, L. I. et. al. (2016). Tsinnisni oriientatsii dytyny u doroslomu sviti. Kyiv: Slovo, 248.

    Shylina, N. Ye. (2003). Formuvannia movlennievoi hotovnosti ditei starshoho doshkilnoho viku do navchannia u shkoli. Odessa.

    Lebedenko, D., Kuzava, I. (2018). Features of the use of techniques and methods for the development of speech of children of senior preschool age. Pedahohichnyi chasopys Volyni, 4 (11), 112–116.

    Grigoreva, L. V. (2013). Pedagogicheskaia podderzhka formirovaniia rechevoi gotovnosti detei k obucheniiu v shkole. Tver, 194.

    Babaeva, T. I. (2005). Problema sotsialno-nravstvennogo vospitaniia i razvitiia rebenka v issledovaniiakh kafedry doshkolnoi pedagogiki. Gotovnost k shkole kak pedagogicheskaia problema. Pedagogika detstva: Peterburgskaia nauchnaia shkola. Saint Petersburg: RGPU.

    Lvov, M. R. (2000). Osnovy teorii rechi. Moscow: Akademiia, 248.

    Shishkina, A. S. (2016). Rechevaia gotovnost k shkole detei predshkolnogo vozrasta. Molodoi uchenii, 24 (128), 560–562. Available at: https://moluch.ru/archive/128/35469/

    Privalova, S. E. (2018). Teoriia i praktika komunikativno-rechevogo razvitiia detei doshkolnogo vozrasta. Ekaterinburg: Ural. gos. ped. un-t, 192.

    Kokkalia, G., Drigas, A. S., Economou, A., Roussos, P. (2019). School Readiness From Kindergarten to Primary School. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 14 (11), 4. doi: http://doi.org/10.3991/ijet.v14i11.10090

    Williams, P. G., Lerner, M. A. (2019). School Readiness. Council on early childhood and Council on school health. Pediatrics, 144 (2). doi: http://doi.org/10.1542/peds.2019-1766

    Pekdogan, S., Akgul, E. (2016). Preschool Children’s School Readiness. International Education Studies, 10 (1), 144–154. doi: http://doi.org/10.5539/ies.v10n1p144

    Foster-Cohen, S. H., van Bysterveldt, A. K. (2016). Assessing the communication development of children with language delay through parent multi-questionnaire reporting. Speech, Language and Hearing, 19 (2), 79–86. doi: http://doi.org/10.1080/2050571x.2015.1108067

    Trofymenko, L. I. (2016). Speech Development Of Preschool Children In The Conditions Of Inclusive Education. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy, 11, 211–216.

    Yakovenko, A. O. (2018). Formuvannia movlennievoi hotovnosti starshykh doshkilnykiv z lohopatolohiieiu do intehrovanoho navchannia. Kyiv, 330.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-18

Як цитувати

Бєлова, О. Б. (2021). Сучасний погляд на мовленнєву готовність до школи дітей старшого дошкільного віку з типовим психофізичним розвитком та порушеннями мовлення. ScienceRise: Pedagogical Education, (1(40), 31–35. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.224465

Номер

Розділ

Педагогічна освіта