Сучасний погляд на мовленнєву готовність до школи дітей старшого дошкільного віку з типовим психофізичним розвитком та порушеннями мовлення
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.224465Ключові слова:
мовленнєва готовність, мовленнєва підготовка, компоненти мовленнєвої готовності, діти дошкільного вікуАнотація
Представлено теоретичний огляд наукових джерел з проблеми «мовленнєвої готовності» до шкільного навчання дітей старшого дошкільного віку з типовим психофізичним розвитком та з порушеннями мовлення. Мета дослідження: аналіз наукових досліджень мовленнєвої готовності до шкільного навчання дітей старшого дошкільного віку з типовим та порушеним мовленням. Завдання дослідження передбачало обґрунтування наукових джерел щодо вивчення терміносполук «мовленнєва готовність» та «мовленнєва підготовка» до навчання у школі старших дошкільників; визначення компонентів мовленнєвої готовності дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення.
Встановлено, що існують різні погляди щодо визначення терміносполук «мовленнєва готовність» та «мовленнєва підготовка». У мовленнєву готовність до школи включають володіння дітьми граматичною, лексичною нормою мовлення, збагаченим словниковим запасом, використання у навчальній та побутовій діяльності різних функцій мовлення; визначено, що мовленнєва готовність сприяє процесу мовленнєвої підготовки майбутнього учня до оволодівання ним навчальної шкільної програми. Мовленнєва підготовка передбачає загальне та спеціальне навчання. Було визначено, що для мовленнєвої готовності дітей з порушеннями мовлення необхідна сформованість базового інтелектуального, семіотичного та регуляційного компонентів, які формуються під впливом спеціального комплексу корекційно-розвивальної логопедичної роботи. На основі аналізу наукових джерел було виділено основі компоненти мовленнєвої готовності до навчання у школі дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення: когнітивний - розуміння смислових конструкцій мови та мовлення; мотиваційний - розуміння соціальних та пізнавальних мотивів навчання; діяльнісний - активна участь у різних видах мовленнєвої діяльності; емоційний – вербалізація емоцій і почуттів
Посилання
Bohush, A. M., Havrysh, N. V. (2015). Doshkilna linhvodydaktyka: Teoriia i metodyka navchannia ditei ridnoi movy v doshkilnykh navchalnykh zakladakh. Kyiv: Slovo, 704.
Kalmykova, L. O. (2016). Formuvannia u ditei starshoho doshkilnoho viku movlennievoi diialnosti: diahnostyko-rozvyvalnyi kompleks. Kyiv: Slovo, 384.
Zdanevych, L., Kruty, K. (2019). Overcoming Communicative Deadaptation of Speech Passive Children of Pre-School Age. Psycholinguistics, 26 (1). doi: http://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-26-1-141-159
Bohush, A. M. (2017). Metodyka rozvytku movlennia i navchannia ridnoi movy ditei rannoho viku. Kyiv: Slovo, 392.
Pakhomova, N. H., Sheremet, M. K. (2009). Formuvannia movlennievoi hotovnosti ditei starshoho doshkilnoho viku z dyzartriieiu do navchannia v shkoli. Kyiv, 137.
Kalmykova, L. O., Kyuchukov, H. (Ed.) (2015). Ontogenesis of the vocal activity of children of the sixth year of life. Acquisition of Slavic Languages. Munich: Lincom, 29–53.
Pirozhenko, T. O., Soloviova, L. I. et. al. (2016). Tsinnisni oriientatsii dytyny u doroslomu sviti. Kyiv: Slovo, 248.
Shylina, N. Ye. (2003). Formuvannia movlennievoi hotovnosti ditei starshoho doshkilnoho viku do navchannia u shkoli. Odessa.
Lebedenko, D., Kuzava, I. (2018). Features of the use of techniques and methods for the development of speech of children of senior preschool age. Pedahohichnyi chasopys Volyni, 4 (11), 112–116.
Grigoreva, L. V. (2013). Pedagogicheskaia podderzhka formirovaniia rechevoi gotovnosti detei k obucheniiu v shkole. Tver, 194.
Babaeva, T. I. (2005). Problema sotsialno-nravstvennogo vospitaniia i razvitiia rebenka v issledovaniiakh kafedry doshkolnoi pedagogiki. Gotovnost k shkole kak pedagogicheskaia problema. Pedagogika detstva: Peterburgskaia nauchnaia shkola. Saint Petersburg: RGPU.
Lvov, M. R. (2000). Osnovy teorii rechi. Moscow: Akademiia, 248.
Shishkina, A. S. (2016). Rechevaia gotovnost k shkole detei predshkolnogo vozrasta. Molodoi uchenii, 24 (128), 560–562. Available at: https://moluch.ru/archive/128/35469/
Privalova, S. E. (2018). Teoriia i praktika komunikativno-rechevogo razvitiia detei doshkolnogo vozrasta. Ekaterinburg: Ural. gos. ped. un-t, 192.
Kokkalia, G., Drigas, A. S., Economou, A., Roussos, P. (2019). School Readiness From Kindergarten to Primary School. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 14 (11), 4. doi: http://doi.org/10.3991/ijet.v14i11.10090
Williams, P. G., Lerner, M. A. (2019). School Readiness. Council on early childhood and Council on school health. Pediatrics, 144 (2). doi: http://doi.org/10.1542/peds.2019-1766
Pekdogan, S., Akgul, E. (2016). Preschool Children’s School Readiness. International Education Studies, 10 (1), 144–154. doi: http://doi.org/10.5539/ies.v10n1p144
Foster-Cohen, S. H., van Bysterveldt, A. K. (2016). Assessing the communication development of children with language delay through parent multi-questionnaire reporting. Speech, Language and Hearing, 19 (2), 79–86. doi: http://doi.org/10.1080/2050571x.2015.1108067
Trofymenko, L. I. (2016). Speech Development Of Preschool Children In The Conditions Of Inclusive Education. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy, 11, 211–216.
Yakovenko, A. O. (2018). Formuvannia movlennievoi hotovnosti starshykh doshkilnykiv z lohopatolohiieiu do intehrovanoho navchannia. Kyiv, 330.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Елена Борисовна Белова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.