Вплив лексико-граматичної складової мовлення на формування мовленнєвої компетентності молодших підлітків в умовах основної школи

Автор(и)

  • Ольга Григорівна Губарь Полтавський національний педагогічний університету імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0003-3640-1490

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.224665

Ключові слова:

підлітковий вік, мовленнєва компетенція, мовленнєва компетентність, особистість, саморозвиток, шкільне середовище

Анотація

В статті автор наголошує на необхідності розвитку мовленнєвої особистості в умовах загальноосвітніх закладів, як передумови для розвитку та гармонізації особистості її успішної соціалізації в суспільстві. Запропоновано на розгляд ряд статистичних даних про недостатній рівень розвитку мовленнєвої компетенції підлітків як складової комунікативної компетенції, що в свою чергу створює несприятливі умови для адаптації підлітка в суспільстві.

В тексті розглядаються особливості розвитку лексико-граматичного компоненту мовлення молодших підлітків в умовах основної школи, як складового компоненту формування мовленнєвої компетентності. Обґрунтовано необхідність розвитку спеціального мовленнєвого оточення в умовах школи, учасниками якого мають стати як об’єкти освітнього впливу (підлітки) так і педагоги, спеціалісти залучені до освітнього простору основної школи. Доводиться необхідність компетентнісної спрямованості навчально-виховного рідномовного процесу найсприятливішим освітнім середовищем, необхідною складовою якого для розвитку мовної особистості підлітків в умовах закладів загальної освіти є сприятливе мовленнєво-комунікативне середовище. З’ясовано необхідності врахування індивідуальних потреб підлітків, що отримують освіту в умовах інклюзивного навчання, в процесі створення мовленнєвого середовища основної школи.

За результатами експерименту визначаються особливості розвитку лексико-граматичної сторони мовлення молодших підлітків, перебуваючих в інклюзивному середовищі основної школи. Здійснено аналіз особливостей впливу рівня сформованості лексико-граматичної сторони мовлення на формування негативних рис характеру підлітків. Доведено необхідність корекції порушень мовлення підлітків з метою попередження ускладнень в процесі навчання та соціалізації особистості, що, в свою чергу, наголошує на необхідності логопедичного супроводу молодших підлітків в умовах основної школи

Біографія автора

Ольга Григорівна Губарь, Полтавський національний педагогічний університету імені В. Г. Короленка

Старший викладач

Кафедрa спеціальної освіти і соціальної роботи

Посилання

  1. Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku (2013). Ukaz Prezydenta Ukrainy No. 344/2013. 25.06.2013. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text

    Pro osnovni kompetentsii dlia navchannia protiahom usoho zhyttia (2006). Rekomendatsiia 2006/962/YeS Yevropeiskoho Parlamentu ta Rady (YeS). 18.12.2006. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975#Text

    Nikolaieva, S. Yu. (Ed.) (2003). Zahalnoievropeiski Rekomendatsii z movnoi osvity: vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia. Kyiv: Lenvit, 273.

    Makhinov, V. (2015). Rozvytok profesiinoho movlennia studentiv yak zasib formuvannia movnoi osobystosti maibutnoho vchytelia. Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly, 44, 84–91.

    Hubar, O. (2018). Pereoriientatsiia zmistu lohopedychnoi roboty z pidlitkom v umovakh hlobalizatsiinykh protsesiv. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Poltava, 22, 68–73.

    Kalmykova, L. O., Kalmykov, H. V., Lapshyna, I. M., Kharchenko, N. V; Kalmykova, L. O. (Ed.) (2008). Psykholohiia movlennia i psykholinhvistyka: Navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kyiv: PereiaslavKhmelnytskyi pedahohichnyi instytut, v-vo “Feniks”, 245.

    Kasianova, O. V. (2011). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti molodshykh pidlitkiv u hromadskykh dytiachykh obiednanniakh. Kyiv: Instytut problem vykhovannia NAPN Ukrainy, 21.

    Tsaryk, O. M. (2015). Metodychni aspekty formuvannia kultury movlennia u shkolakh Halachyny mizhvoiennoho periodu KhKh st. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, 37, 189–192.

    Stefanyshyn, K. (2017). Robota nad pryimennykom u 5 klasi yak pidhotovchyi etap do usvidomlennia yoho komunikatyvnoi roli u strukturi movlennia. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia : Pedahohika. Sotsialna robota, 1 (40), 276–278.

    10.Van Ek, J. A. (1986). Objectives for foreign language learning. Vol. 1: Scope. Strasbourg Council of Europe Press, 89.

    Pentyliuk, M., Bakum, Z., Horoshkina, O., Karaman, S., Karaman, O. et. al.; Pentyliuk, M. (Ed.) (2011). Praktykum z metodyky navchannia ukrainskoi movy v zahalnoosvitnikh zakladakh: modulnyi kurs. Kyiv: Lenvit, 366.

    Kalinina, L. M., Meleshko, V. V., Osadchyi, I. H., Parashchenko, L. I., Topuzov, M. O.; Kalinina, L. M. (Ed.) (2018). Upravlinnia vsebichnymy navchalnymy zakladamy yak aktyvnymy systemamy: modeli ta mekhanizmy. Kyiv: Pedahohichna dumka, 224.

    Holub, N. (2008). Rytoryka u vyshchii shkoli:monohrafiia. Cherkasy: Brama Ukrainy, 318.

    Kostolovych, T. V. (2019). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy i literatury u protsesi navchannia fonetyky y orfoepii. Kyiv: Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka, 24.

    Chebotarova, I. O. (2018). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh kerivnykiv zakladiv osvity v umovakh mahistratury. Kharkiv: Ukrainska inzhenerno-pedahohichna akademiia, 26.

    Prohramy dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv «Ukrainska mova. 5–12 klasy» Lyst MON vid 23.12.2004 No. 1/11-6611. Kyiv: Rerun, 192.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-18

Як цитувати

Губарь, О. Г. (2021). Вплив лексико-граматичної складової мовлення на формування мовленнєвої компетентності молодших підлітків в умовах основної школи. ScienceRise: Pedagogical Education, (1(40), 41–45. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.224665

Номер

Розділ

Педагогічна освіта