Характеристика поняття «стандартизація освіти», як складової поняттєво-термінологічного апарату дослідження засад розвитку медичної та фармацевтичної освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.228067

Ключові слова:

стандарт освіти, стандартизація освіти, засади розвитку освіти, медична та фармацевтична освіта

Анотація

В статті поданий аналіз законодавчої бази та наукових джерел, щодо тлумачення понять «стандарти освіти» та «стандартизація освіти», як складових поняттєво-термінологічного апарату дослідження засад розвитку медичної та фармацевтичної освіти. На основі системно-узагальнюючого підходу проведено вивчення українських та зарубіжних нормативно-правових документів та науково-педагогічних розробок учених-медиків та педагогів.

Розглянута послідовність запровадження терміну «стандарт освіти» та «стандартизація освіти» в систему освіти України. Викладено розбіжності у трактуванні поняття «стандарти освіти» з точки зору сенсу, який вкладає та чи інша організація (чи особа) у визначення даного поняття. Вказано, що до цієї пори у вищих медичних та фармацевтичних закладах освіти діють стандарти освіти, розроблені з використанням діяльнісного підходу, що не може у повній мірі задовольнити педагогічну та медичну освітянську спільноту.

Підкреслено недосконалість законодавчої бази в державі стосовно розробки стандартів освіти, відсутність освітніх стандартів для медичних і фармацевтичних фахівців освітнього рівня молодший спеціаліст (молодший бакалавр). Оскільки у європейському та національному світовому просторі спостерігається спрямованість освітнього процесу на розвиток здатностей у працівників вирішувати практичні задачі у різних сферах діяльності на базі набутих теоретичних знань, пріоритетним напрямом державної освітньої політики щодо розробки освітніх стандартів для медичних та фармацевтичних освітніх закладів постає необхідність компетентнісно орієнтованого підходу.

В статті зазначено, що оновлення освітнього законодавства, удосконалення та модернізація освітньої системи, впровадження нового покоління державних стандартів освіти сприятиме підвищенню конкурентоспроможності медичних та фармацевтичних фахівців на ринку праці

Біографія автора

Ірина Володимирівна Радзієвська, Черкаська медична академія

Кандидат педагогічних наук

Кафедра фундаментальних дисциплін

Посилання

  1. Shevchuk, A. V. (2013). Standardization of Education as an Essential Condition for the Development of Regional Educational Systems. Regional economy, 1, 107–113. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/regek_2013_1_15
  2. Tymoshenko, M. O. (2015). Standarty vyshchoi osvity yak rezultat zbalansuvannia pryvatno-publichnykh interesiv. Pravo i suspilstvo, 4, 26–29. Available at: http://www.pravoisuspilstvo.org.ua/archive/2015/4_2015/part_1/7.pdf
  3. Zinkovskyi, Yu. F. (2010). Standardizations in education. Visnyk KDU imeni Mykhaila Ostrohradskoho, 5 (64 (1)), 204–207.
  4. Khomyshyn, I. (2017). Current standardization of higher education in Ukraine. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Yurydychni nauky, 876, 205–210.
  5. Baidenko, V. I. (1999). Standarty v nepreryvnom obrazovanii: kontseptualnye, teoreticheskie i metodologicheskie problemy. Moscow: Issledovatelskii tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov, 210.
  6. Shchudlo, S. A. (2018). Sotsialna standartyzatsiia osvity yak umova zabezpechennia yii yakosti. Metodolohiia, teoriia ta praktyka sotsiolohichnoho analizu suchasnoho suspilstva, 16, 563–566. Available at: https://www.researchgate.net/publication/326380724_Socialna_standartizacia_osviti_ak_umova_zabezpecenna_ii_akosti
  7. Nychkalo, N. (2001). Neperervna profesiina osvita yak filosofska ta pedahohichna katehoriia. Neperervna profesiina osvita, 1, 9–21.
  8. Desiatov, T. (2002). Suchasne naukove bachennia neperervnoi profesiinoi osvity: stratehiia rozvytku u masshtabakh heopolitychnykh rehioniv. Neperervna osvita, 2, 10–17.
  9. Poliachenko, Yu. V., Perederii, V. H., Volosovets, O. P et. al. (2003). Medychna osvita u sviti i v Ukraini. Kyiv: Vydavnytstvo «Knyha plius», 383.
  10. Kalenskyi, A. A., Luzan, P. H., Vanina, N. M., Pashchenko, T. M., Kravets, S. H., Piatnychuk, T. V. (2018). Standartyzatsiia profesiinoi osvity: teoriia i praktyka. Zhytomyr: «Polissia», 256.
  11. Strong, M. (2014) Zlokachestvennoe obrazovanie. Available at: https://esquire.ru/archive/5497-michael-strong/
  12. Erisen, Ya. (2015). A Metaphorical Study: EFL Teachers' Concepts of "Standard", "Standards for Quality EFL and International Teacher". International Online Journal of Educational Sciences, 7 (3), 67–83. doi: http://doi.org/10.15345/iojes.2015.03.019
  13. Henderson, A., Prescott, C. (2020). Re-envisaging continuing professional development to improve patient outcomes. Nurse Education Today, 89, 104402. doi: http://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104402
  14. Nazarova, S. I. (2014). Trends in the development of European education: structure, standards, quality assessment. Modern scientific researches and innovations, 9 (2). Available at: http://web.snauka.ru/issues/2014/09/38434
  15. Introduction to the project Tuning – harmonization of educational structures in Europe. Available at: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/documents/General_Brochure_Ukrainian_version.pdf
  16. Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku (2013). Ukaz Prezydenta Ukrainy No. 344/2013. 25.06.2013. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text
  17. Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 2145-VIII. 05.09.2017. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
  18. Honcharenko, S. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. Kyiv: Lybid, 376.
  19. Kravchuk, M. V. (2009). Osnovni napriamy reformuvannia ta standartyzatsii vyshchoi yurydychnoi osvity. Ukrainskohretskyi mizhnarodnyi naukovyi yurydychnyi zhurnal «Porivnialnopravovi doslidzhennia», 1, 161–167.
  20. Kyselova, O. I., Yankova, O. V. (2013). Contents and tasks of higher education standardization. Nauka i osvita, 6, 90–95.
  21. Bilynska, M. M. (2004). Derzhavne upravlinnia haluzevymy standartamy v umovakh reformuvannia vyshchoi medychnoi osvity v Ukraini. Kyiv: Vydavnytstvo NADU, 246.
  22. Calov, V. O., Pysmenkova, T. O. (2011). Zasoby diahnostyky yak skladova standartiv vyshchoi osvity. Naukovyi visnyk NHU, 3, 132–137.
  23. Elbrekht, O. M. (2013). Standartyzatsiia vyshchoi osvity yak zasib udoskonalennia profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu, 38–42.
  24. Pro zatverdzhennia ta vvedennia v diiu Metodychnykh rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity (2016). Nakaz MON Ukrainy No. 600. 01.06.2016. Available at: https://ru.osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/51506/
  25. Poriadok rozghliadu proektiv standartiv vyshchoi osvity ta yikh zatverdzhennia (2016). Skhvaleno sektorom vyshchoi osvity Naukovo-metodychnoi rady Ministerstva osvity i nauky Ukrainy protokol vid No. 9. 22.11.2016.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-31

Як цитувати

Радзієвська, І. В. (2021). Характеристика поняття «стандартизація освіти», як складової поняттєво-термінологічного апарату дослідження засад розвитку медичної та фармацевтичної освіти. ScienceRise: Pedagogical Education, (2(41), 9–14. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.228067

Номер

Розділ

Педагогічна освіта