Хімічна безпека як складова загальних та фахових компетентностей підготовки майбутніх лікарів

Автор(и)

  • Алла Анатоліївна Іщенко Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Україна https://orcid.org/0000-0002-5097-4730

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.228123

Ключові слова:

хімічна безпека, компетентність, підготовка майбутніх лікарів, стандарти підготовки медиків

Анотація

В роботі проаналізовано зміст міжнародних (проєкт «Гармонізація освітніх структур в Європі») та українських (галузевий стандарт вищої освіти галузь знань 22 «Охорона здоров’я», спеціальність 222 «Медицина») нормативно-правових документів підготовки майбутніх лікарів у контексті сучасних уявлень з хімічної безпеки. Виокремлено складові хімічної безпеки: розуміння, хімічного фактору як інтегральної небезпеки для здоров’я людини; володіння знаннями щодо способів марковання хімічних речовин та продукції; дотримання правил та заходів безпеки щодо роботи з хімічною продукцією упродовж усього життєвого циклу. Розкрито зміст основних фахових компетентностей другого рівня медичної освіти проєкту «Гармонізація освітніх структур в Європі», що пов’язані із застосуванням у подальшій професійній діяльності майбутнім лікарем питань хімічної безпеки: проводити консультацію з пацієнтом; надавати невідкладну медичну допомогу у надзвичайних ситуаціях; застосовувати принципи, навички та знання доказової медицини; сприяти здоров’ю, займатися питаннями охорони здоров’я населення та ефективно працювати в системі охорони здоров’я.

Встановлено загальні та фахові компетентності майбутнього лікаря у сфері хімічної безпеки, які прописані в галузевому стандарті вищої освіти галузь знань 22 «Охорона здоров’я», спеціальність 222 «Медицина»: прагнення до збереження довкілля; здатність до проведення санітарно-гігієнічних та профілактичних заходів; здатність до проведення епідеміологічних та медико-статистичних досліджень здоров’я населення; здатність до оцінювання впливу навколишнього середовища на стан здоров’я населення (індивідуальне, сімейне, популяційне); здатність до проведення заходів щодо підвищення ефективності використання ресурсів

Біографія автора

Алла Анатоліївна Іщенко, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця

Кандидат педагогічних наук

Кафедра біоорганічної та біологічної хімії

Посилання

  1. On Higher Education (2014). Ukrainian law No. 1556-VII. 01.07.2014. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
  2. Kontseptsiia pidvyshchennia rivnia khimichnoi bezpeky (2008). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 1571-r. 17.12.2008. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1571-2008-%D1%80#Text
  3. Reibnegger, G., Haas, J., Neges, H., Smolle, J. (2008). Die Reform des Medizinstudiums an der Medizinischen Fakultät/Universität Graz. Zeitschrift Für Hochschulentwicklung, 3 (3), 48–61. doi: http://doi.org/10.3217/zfhe-3-03/05
  4. Burger, W. (2003). Reform des Medizinstudiums. Positive Erfahrungen an der Charité Berlin. Deutsches Ärzteblatt, 100 (11), 686–689.
  5. Bollinger, H., Hohl, J. (1981). Auf dem Weg von der Profession zum Beruf. Zur Deprofessionalisierung des ÄrzteStandes. Zeitschrift für sozialwissenschaftliche Forschung und Praxis, 32 (4), 12.
  6. Swing, S. R. (2007). The ACGME outcome project: retrospective and prospective. Medical Teacher, 29 (7), 648–654. doi: http://doi.org/10.1080/01421590701392903
  7. Krytskyi, I. O., Hoshchynskyi, P. V., Krytskyi, T. I., Horishnyi, I. M., Mochulska, O. M., Krytska, H. A. (2018). Formation of the professional competence of the future doctor at the example of students of the medical faculty in TSMU. Medical Education, 3, 44–47. doi: http://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.3.8849
  8. Filonenko, M. (2015). Psykholohiia osobystisnoho stanovlennia maibutnoho likaria. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 334.
  9. Kulbashna, Y., Gudaryan, O. O., Nikonov, V. V., Idashkina, N. G. (2016). Identification of special competences for Master degree in dentistry: draft. Medical Perspectives, 21 (4), 23–27. doi: http://doi.org/10.26641/2307-0404.2016.4.90029
  10. The Tuning Project (Medicine). Available at: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/Summary_of_outcomes_TN/Learning_Outcomes_Competences_for_Undergraduate_Medical_Education_in_Europe.pdf
  11. Haluzevyi standart vyshchoi osvity pidhotovky na druhomu (mahisterskomu) rivni Mahistra u haluzi znan 22 – «Okhorona zdorovia» za spetsialnistiu 222 «Medytsyna» (2018). Kyiv-Vinnytsia. Available at: https://www.vnmu.edu.ua/downloads/pdf/standart_VO_med_20190408-140905.pdf
  12. Ishchenko, A. A. (2017). Kompetentnist z khimichnoi bezpeky yak skladova zberezhennia zdorovia liudyny. Zahalna teoriia zdorovia ta zdoroviazberezhennia. Kharkiv: V-vo Rozhko S. H., 339–346.
  13. Ishchenko, A. A. (2018). Kompetentnist iz khimichnoi bezpeky yak pedahohichna problema u svitli pidhotovky maibutnikh likariv. Zbirnyk naukovykh prats «Pedahohichni nauky», 2 (LXXXIII), 38–42.
  14. Ishchenko, A. (2018). The formation of knowledge on toxicants as the components of chemical safety for future doctors during their studies of bioorganic chemistry and biochemistry. ScienceRise: Pedagogical Education, 5 (25), 47–52. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.139414

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-31

Як цитувати

Іщенко, А. А. (2021). Хімічна безпека як складова загальних та фахових компетентностей підготовки майбутніх лікарів. ScienceRise: Pedagogical Education, (2(41), 31–36. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.228123

Номер

Розділ

Педагогічна освіта