Започаткування системи допомоги дітям з порушеннями зору: історико-бібліографічний аспект
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.228233Ключові слова:
діти з порушенням зору, надання допомоги, спеціальна освіта, корекційна педагогіка, історія, навчанняАнотація
Наукова стаття розкриває деякі історичні факти початку надання допомоги дітям з порушеннями зору. Зазначаються основні хронологічні події піклування про дітей з зазначеною категорією порушень, які стали в подальшому основою для розвитку спеціальної освіти, зокрема тифлопедагогіки.
У статті описується поява лікарень, богаділень, притулків для сиріт, хворих та осіб з інвалідністю по всій Русі, що говорить про звернення уваги суспільства на їхнє життя. Окреслюються факти пошуків шляхів лікування та розробки методів, принципів та засобів навчання осіб з порушеннями психофізичного розвитку.
На основі вивчення історичних джерел характеризуються часи Київської Русі, коли в деяких монастирях та церквах виділялися приміщення для проживання в них дітей-сиріт і дітей з інвалідністю. Зазначається інформація про перший в Україні заклад, який переймався проблемами сліпих людей, хоча в ньому не передбачалося спеціального виховання та навчання цієї категорії осіб.
Важливим моментом у статті є визначення ролі держави в опікування зазначених осіб. Означено, що у XVIІ – XVIІІ століття в Україні почалась соціальна робота по опікуванню дітей-сиріт та осіб з інвалідністю. З кінця XVIІ століття сироти та діти з порушеннями зору почали знаходитися під опікою притулків та шпиталів, що було передбачено рядом державних указів.
У 30-х роках XVIІІ століття була введена нова форма опіки над інвалідами – патронування, яке, звичайно, в модернізованому вигляді існує й по сьогодні.
Для більш глибокої ретроспективи надання допомоги дітям з порушеннями зору державою треба дослідити факти історичних джерел періоду з XVIІІ століття до теперішнього часу
Посилання
- Bondar, V. I. (2005). Problemy korektsiinoho navchannia u spetsialnii pedahohitsi. Kyiv: Nash chas, 176.
- Bondar, V. I., Zolotoverkh, V. V. (2007). Istoriia olihofrenopedahohiky. Kyiv: Znannia, 375.
- Suprun, M. O. (2005). Korektsiine navchannia uchniv dopomizhnykh zakladiv osvity: vytoky, stanovlennia ta rozvytok (kinets XIX –persha polovyna XX st.). Kyiv, 328.
- Fedorenko, S. V. (2012). Stanovlennia ta rozvytok vitchyznianoi tyflopedahohiky. Kyiv, 417.
- Shevchenko, O. E. (2004). Stanovlennia ta rozvytok systemy pidhotovky defektolohichnykh kadriv dlia zakladiv spetsialnoi osvity Ukrainy (1918–1941 rr.). Kyiv, 252.
- Silver, L. B. (1981). The Relationship between Learning Disabilities, Hyperactivity, Distractibility, and Behavioral Problems: A Clinical Analysis. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 20 (2), 385–397. doi: http://doi.org/10.1016/s0002-7138(09)60996-1
- Gleeson, B. (1995). Disability: a state of mind? Australian Journal of Social Issues, 30 (1), 10–23. doi: http://doi.org/10.1002/j.1839-4655.1995.tb01023.x
- Synova, Ye. P. (2012). Osoblyvosti rozvytku ta vykhovannia osobystosti pry hlybokykh porushenniakh zoru. Kyiv: NPU imeni M. P. Drahomanova, 442.
- Kulyk, L. H. (2006). Vnesok O. M. Shcherbyny u stanovlennia ta rozvytok vitchyznianoi tyflopedahohiky. Kyiv, 195.
- Kunenko, L. O. (2010). Teoretyko-metodychni zasady intehratsiinoi spriamovanosti muzychnoi osvity molodshykh shkoliariv z porushenniamy zoru. Kyiv, 44.
- Kaschenko, V. P. (1912). Istoricheskoe i sovremennoe sostoianie vospitanie i obuchenie defektivnikh detei v Rossii. Defektivnye deti i shkola, 255–277.
- Zamskii, Kh. S. (1980). Istoriia oligofrenopedagogiki. Moscow: Prosveschenie, 398.
- Lyndina, Ye., Kozynets, O. (2020). The retrospective analysis of the speech-therapy assistance to children with the disorders of the intellectual development. Scientific Papers of Berdiansk State Pedagogical University Series Pedagogical Sciences, 3, 108–117. doi: http://doi.org/10.31494/2412-9208-2020-1-3-108-117
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Евгения Юрьевна Лындина
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.