Дуальна форма здобуття освіти як складова інтеграційних процесів в освітньому середовищі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.228241

Ключові слова:

фахівець, навчальний процес, виробниче середовище, професійна компетентність, дуальна освіти, кластер

Анотація

Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню інтеграційних процесів у системі освіти. Її актуальність визначається пошуком нових механізмів взаємодії виробничого та освітнього середовища. Наголошено, що саме «дуальна форма здобуття освіти» передбачає тісний взаємозв’язок держави, освіти, виробництва. Вона здатна забезпечити реалізацію педагогічних умов процесу навчання одночасно в освітньому та виробничому середовищах, дозволяє своєчасно реагувати на зміну потреб й тенденцій розвитку ринку праці. Дуальна форма здобуття освіти розглядається через узгоджену взаємодію теорії і практики.

Однією з важливих характеристик сучасного етапу розвитку вищої освіти України виступають інтеграційні процеси, що відображають, як змістовні й структурні зміни освітньої системи, так і процеси взаємодії освітнього й виробничого середовища. Пріоритети державної політики та концепція інноваційного розвитку освіти свідчать про необхідність формування механізмів співпраці бізнесу і навчальних закладів. В стандарті вищої освіти відзначено, що майбутній фахівець повинен бути готовий до наступних видів діяльності: виробничо-технологічної, проектної, науково-дослідної, організаційно-управлінської. Значна кількість вимог до підготовки майбутніх фахівців потребує якісних змін у змісті та організації системи навчання. Діяльність установ вищої освіти, які здійснюють таку підготовку, пов'язана з вирішенням ряду проблем, серед яких: невідповідність обсягів та змісту підготовки фахівців перспективам розвитку сучасного виробництва, недосконалість механізмів соціального партнерства освітніх установ і роботодавців, недостатня практико-орієнтованість у підготовці кваліфікованих кадрів для конкретного підприємства. В результаті пошуку ефективних форм модернізації навчального процесу, впровадження дуальної освіти, як дієвої форми інтеграції між освітніми установами, здобувачами освіти й підприємствами, стає доцільним, своєчасним та перспективним

Біографія автора

Olha Kravchenko, Криворізький державний педагогічний університет

Кандидат педагогічних наук

Кафедра хімії та методики її навчання

Посилання

  1. Sharma, S. (2019). Democratic Values, Freedom, Control and Life Satisfaction. Economic Affairs, 64 (1), 217–231. doi: http://doi.org/10.30954/0424-2513.1.2019.26
  2. Imashev, G., Kuanbayeva, B., Rakhmetova, M., Uteshkaliyeva, A., Tumysheva, A., Mardanova, L. et. al. (2020). The implementation of the specialized-education model at the present stage. Ad Alta-Journal of Interdisciplinary Research, 10/01 (X), 10–13.
  3. Sidakova, L. V. (2016). Suschnost i osnovnye priznaki dualnoi modeli obucheniia. Obrazovanie i vospitanie, 2, 62–64.
  4. Vemyan, V. G., Ter-Hovhannisyan, V. G. (2015). Dual form of vocational education as a condition for effective solution of problems of modernization of education. Psychology: reality and prospects, 5, 29–34.
  5. Apergis, N. (2018). Education and democracy: New evidence from 161 countries. Economic Modelling, 71, 59–67. doi: http://doi.org/10.1016/j.econmod.2017.12.001
  6. Khomenko, V. (2016). Vyznachennia ta obgruntuvannia zahalnonaukovykh osnov rozrobky systemy dualnoho zmistu profesiinoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 4 (2), 56–63.
  7. Kravchenko O., Starova T., Nykyforov R. World models of dual education and features or their functioning. AD ALTA: journal of interdisciplinary research. 2021. Vol. 11/01 (XV). Р. 87–91.
  8. Oleksin, Yu. P., Jakubowski, S. S. (2019). Pedagogical supervision as an element of individualization of dual training. Young Scientist, 4.1 (56.1), 102–105.
  9. Kulalaieva, N., Leu, S. (2019). Dual education as a tool for assurance the education of sustainable development. International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies, 6 (2), 104–115. doi: http://doi.org/10.5604/01.3001.0013.6847
  10. Drew, C. Education for Sustainable Development, Explained! Aavailable at: https://helpfulprofessor.com/education-for-sustainable-development/
  11. Grigoreva, N. V., Shvets, N. A. (2016). The model of training specialists in dual-education environment. Modern problems of science and education, 6. Available at: https://science-education.ru/ru/article/view?id=25763 Last accessed: 17.03.2021
  12. Slozanska, H. I. (2016). Dotsilnist zastosuvannia modeliuvannia profesiinoi diialnosti u pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv VNZ. Aktualni problemy humanitarnykh nauk u doslidzhenni molodykh vchenykh. Kyiv, 241–243.
  13. Ovsienko, L. V., Zimina, I. V., Esenina, E. Iu. (2014). Dualnoe obuchenie kak vazhnii faktor povysheniia investitsionnoi privlekatelnosti regiona. Vestnik Kazanskogo tekhnologicheskogo universiteta, 17 (5), 339–344.
  14. Andreitsiv, I. (2017). Shcho take dualna osvita i navishcho vona ukraintsiam. Ukrainska pravda. Available at: https://life.pravda.com.ua/society/2017/02/16/222630/ Last accessed: 21.03.2021
  15. Iliv, O. V. (2014). Educational complex as an object of social and geographical research. Geograficheskii vestnik, 2 (29), 15–21.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-31

Як цитувати

Kravchenko, O. (2021). Дуальна форма здобуття освіти як складова інтеграційних процесів в освітньому середовищі . ScienceRise: Pedagogical Education, (2(41), 19–22. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.228241

Номер

Розділ

Педагогічна освіта