Особливості виховання гідності у молодших школярів
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.232389Ключові слова:
виховання, гідність, молодші школярі, особистість, вікові особливості, моральний досвід, методикиАнотація
Статтю присвячено актуальній проблемі виховання гідності у молодших школярів. На основі аналізу філософської психологічної та педагогічної літератури, узагальнення отриманих емпіричних даних, використання педагогічної діагностики виявлено основні тенденції та особливості виховання гідності у молодших школярів, визначено критерії (когнітивний, емоційно-ціннісний, активний) з відповідними показниками, що дозволили схарактеризувати рівні вихованості гідності у молодших школярів (високий, середній, низький). З’ясовано розуміння учнями поняття «людська гідність», особливості її виховання та поведінкових прояві, розглянуто особливості впливу педагогічних і виховних систем на формування й розвиток особистості. Проаналізовані різні підходи до визначення сутності моральної цінності – гідності та факторів забезпечення його успішного формування, які набули визнання в зарубіжній педагогічній думці й поширення в освітній практиці. У статті розкривається стан сформованості гідності у молодших школярів на констатувальному етапі наукового дослідження.
Практичне значення дослідження визначається тим, що його результати дозволяють покращити якість виховного простору школи, підвищити ефективність його впливу на морально-етичний розвиток підростаючого покоління, адаптувати діяльність молодших школярів до реальної життєдіяльності. Визначені вікові особливості учнів 1-4- х класів дозволяють забезпечити якісно новий виховний ефект при розв’язані проблеми морального виховання школярів. Отримані результати діагностики дають конкретний матеріал для корекційної роботи з виховання поваги гідності в учнів початкових класів.
Практичне значення статті полягає в тому, що її матеріали можуть використовуватися в організації виховної роботи закладів загальної освіти та підготовки вчителів початкової школи
Посилання
- Kant, I. (2000). Krytyka chystoho rozumu. Kyiv: Universytet.
- Kremen, V. Kh. (2010). Filosofiia liudotsentryzmu v osvitnomu prostori. Kyiv: Tovarystvo «Znannia» Ukrainy.
- Staffen, M. R., Arshakyan, M. (2017). About the principle of dignity: philosophical foundations and legal aspects. Seqüência: Estudos Jurídicos e Políticos, 38 (75), 43. doi: http://doi.org/10.5007/2177-7055.2017v38n75p43
- Ruget Sound ESD-excellence & equity in education Pre-K-12 Life Skills Curriculum Guide presd.org. (2015). Washington: Center for Change in Transition Services; Seattle: University.
- Zhurba, K. O., Konovets, S. V., Shkilna, I. M. (2016). Osobystisno oriientovana metodyka vykhovannia moralnoi samosvidomosti zrostaiuchoi osobystosti. Kharkiv: «Drukarnia Madryd», 176.
- Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity “Nova ukrainska shkola” na period do 2029 roku (2016). Nakazy KM Ukrainy No. 988-r. 14.06.2016. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-
- Bekh, I. D., Aliksiienko, T. F., Zhurba, K. O., Kyrylenko, S. V., Kyrychenko, S. V., Koretska, I. V., Ostapenko, O. I. et. al. (2019). Prohrama «Nova ukrainska shkola u postupi do tsinnostei». Kyiv, 40.
- Bekh, I. D. (2012). Osobystist u prostori dukhovnoho rozvytku. Kyiv: Akademvydav, 256.
- Bekh, I. D. (2014). Innovative educational technology: essential terms and ways of realization. Pedahohika i psykholohiia, 1, 12–17.
- Nieuważny, J., Nowakowski, K., Ptaszyński, M., Masui, F., Rzepka, R., Araki, K. (2021). Does change in ethical education influence core moral values? Towards history- and culture-aware morality model with application in automatic moral reasoning. Cognitive Systems Research, 66, 89–99. doi: http://doi.org/10.1016/j.cogsys.2020.10.011
- Bajovic, M., Rizzo, K. (2020). Meta-moral cognition: bridging the gap among adolescents’ moral thinking, moral emotions and moral actions. International Journal of Adolescence and Youth, 26 (1), 1–11. doi: http://doi.org/10.1080/02673843.2020.1867206
- Fowers, B. J. (2021). Introduction to the special issue: Research in morality as an integrated, interdisciplinary domain of inquiry. Journal of Moral Education, 1–8. doi: http://doi.org/10.1080/03057240.2020.1868415
- Mesquita, A. M. (2020). Value formation on concrete subject educational process. Interacao em Psicologia, 24 (3), 375–384. doi: http://doi.org/10.5380/riep.v24i3.72853
- Aldridge, D. (2019). The Moral Contract, Sympathy and Becoming Human: A Response to Michael Hand's A Theory of Moral Education. Journal of Philosophy of Education, 53 (4), 636–641. doi: http://doi.org/10.1111/1467-9752.12394
- Willemse, T. M., Thompson, I., Vanderlinde, R., Mutton, T. (2018). Family-school partnerships: a challenge for teacher education. Journal of Education for Teaching, 44 (3), 252–257. doi: http://doi.org/10.1080/02607476.2018.1465545
- Marin, D. C., Bocos, M., Calin, C. V. (2018). Effektive mtthods of strengthening the school-family partnership during the preparatory grade. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences EpSBS, XLI, 101–107. doi: http://doi.org/10.15405/epsbs.2018.06.12
- Zhurba, K. O. (2018). Smyslozhyttievi tsinnosti shchkoliariv osnovnoi i starshoi shkoly: teoretyko-metodychnyi aspekt. Dnipro: Seredniak T. K., 496.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Olga Tretyak
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.