Особливості виховання гідності у молодших школярів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.232389

Ключові слова:

виховання, гідність, молодші школярі, особистість, вікові особливості, моральний досвід, методики

Анотація

Статтю присвячено актуальній проблемі виховання гідності у молодших школярів. На основі аналізу філософської психологічної та педагогічної літератури, узагальнення отриманих емпіричних даних, використання педагогічної діагностики виявлено основні тенденції та особливості виховання гідності у молодших школярів, визначено критерії (когнітивний, емоційно-ціннісний, активний) з відповідними показниками, що дозволили схарактеризувати рівні вихованості гідності у молодших школярів (високий, середній, низький). З’ясовано розуміння учнями поняття «людська гідність», особливості її виховання та поведінкових прояві, розглянуто особливості впливу педагогічних і виховних систем на формування й розвиток особистості. Проаналізовані різні підходи до визначення сутності моральної цінності – гідності та факторів забезпечення його успішного формування, які набули визнання в зарубіжній педагогічній думці й поширення в освітній практиці. У статті розкривається стан сформованості гідності у молодших школярів на констатувальному етапі наукового дослідження.

Практичне значення дослідження визначається тим, що його результати дозволяють покращити якість виховного простору школи, підвищити ефективність його впливу на морально-етичний розвиток підростаючого покоління, адаптувати діяльність молодших школярів до реальної життєдіяльності. Визначені вікові особливості учнів 1-4- х класів дозволяють забезпечити якісно новий виховний ефект при розв’язані проблеми морального виховання школярів. Отримані результати діагностики дають конкретний матеріал для корекційної роботи з виховання поваги гідності в учнів початкових класів.

Практичне значення статті полягає в тому, що її матеріали можуть використовуватися в організації виховної роботи закладів загальної освіти та підготовки вчителів початкової школи

Біографія автора

Ольга Петрівна Третяк, Borys Hrinchenko Kyiv University

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедрa дошкільної та початкової освіти

Інститут післядипломної освіти

Посилання

  1. Kant, I. (2000). Krytyka chystoho rozumu. Kyiv: Universytet.
  2. Kremen, V. Kh. (2010). Filosofiia liudotsentryzmu v osvitnomu prostori. Kyiv: Tovarystvo «Znannia» Ukrainy.
  3. Staffen, M. R., Arshakyan, M. (2017). About the principle of dignity: philosophical foundations and legal aspects. Seqüência: Estudos Jurídicos e Políticos, 38 (75), 43. doi: http://doi.org/10.5007/2177-7055.2017v38n75p43
  4. Ruget Sound ESD-excellence & equity in education Pre-K-12 Life Skills Curriculum Guide presd.org. (2015). Washington: Center for Change in Transition Services; Seattle: University.
  5. Zhurba, K. O., Konovets, S. V., Shkilna, I. M. (2016). Osobystisno oriientovana metodyka vykhovannia moralnoi samosvidomosti zrostaiuchoi osobystosti. Kharkiv: «Drukarnia Madryd», 176.
  6. Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity “Nova ukrainska shkola” na period do 2029 roku (2016). Nakazy KM Ukrainy No. 988-r. 14.06.2016. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-
  7. Bekh, I. D., Aliksiienko, T. F., Zhurba, K. O., Kyrylenko, S. V., Kyrychenko, S. V., Koretska, I. V., Ostapenko, O. I. et. al. (2019). Prohrama «Nova ukrainska shkola u postupi do tsinnostei». Kyiv, 40.
  8. Bekh, I. D. (2012). Osobystist u prostori dukhovnoho rozvytku. Kyiv: Akademvydav, 256.
  9. Bekh, I. D. (2014). Innovative educational technology: essential terms and ways of realization. Pedahohika i psykholohiia, 1, 12–17.
  10. Nieuważny, J., Nowakowski, K., Ptaszyński, M., Masui, F., Rzepka, R., Araki, K. (2021). Does change in ethical education influence core moral values? Towards history- and culture-aware morality model with application in automatic moral reasoning. Cognitive Systems Research, 66, 89–99. doi: http://doi.org/10.1016/j.cogsys.2020.10.011
  11. Bajovic, M., Rizzo, K. (2020). Meta-moral cognition: bridging the gap among adolescents’ moral thinking, moral emotions and moral actions. International Journal of Adolescence and Youth, 26 (1), 1–11. doi: http://doi.org/10.1080/02673843.2020.1867206
  12. Fowers, B. J. (2021). Introduction to the special issue: Research in morality as an integrated, interdisciplinary domain of inquiry. Journal of Moral Education, 1–8. doi: http://doi.org/10.1080/03057240.2020.1868415
  13. Mesquita, A. M. (2020). Value formation on concrete subject educational process. Interacao em Psicologia, 24 (3), 375–384. doi: http://doi.org/10.5380/riep.v24i3.72853
  14. Aldridge, D. (2019). The Moral Contract, Sympathy and Becoming Human: A Response to Michael Hand's A Theory of Moral Education. Journal of Philosophy of Education, 53 (4), 636–641. doi: http://doi.org/10.1111/1467-9752.12394
  15. Willemse, T. M., Thompson, I., Vanderlinde, R., Mutton, T. (2018). Family-school partnerships: a challenge for teacher education. Journal of Education for Teaching, 44 (3), 252–257. doi: http://doi.org/10.1080/02607476.2018.1465545
  16. Marin, D. C., Bocos, M., Calin, C. V. (2018). Effektive mtthods of strengthening the school-family partnership during the preparatory grade. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences EpSBS, XLI, 101–107. doi: http://doi.org/10.15405/epsbs.2018.06.12
  17. Zhurba, K. O. (2018). Smyslozhyttievi tsinnosti shchkoliariv osnovnoi i starshoi shkoly: teoretyko-metodychnyi aspekt. Dnipro: Seredniak T. K., 496.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-31

Як цитувати

Третяк, О. П. (2021). Особливості виховання гідності у молодших школярів. ScienceRise: Pedagogical Education, (3(42), 11–16. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.232389

Номер

Розділ

Педагогічна освіта