Особливості формування мотивації до онлайн-навчання студентів педагогічних спеціальностей

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.237825

Ключові слова:

онлайн-навчання, змішане навчання, дистанційне навчання, мотивація, теорії мотивації навчання

Анотація

Теоретично обґрунтовано та описано поняття «мотивації» та сучасні теорії мотивації навчання: теорія очікувань (цінності), теорія атрибуції, соціально-когнітивна теорія, теорія цільової орієнтації, теорія самовизначення. Визначено стратегії викладання та педагогічні умови, що спонукають студентів до навчально-пізнавальної діяльності в онлайн-середовищі з урахуванням теорії самовизначення. Зокрема, для того, щоб досягти успіху в освоєнні чогось нового студент повинен відчувати себе компетентним (набувати відповідних здатностей для виконання практичних завдань), спорідненим (відчувати приналежність та прив’язаність до груп або окремих людей), автономним (відчувати, що він контролює свою поведінку і відповідає за свої цілі, здатний до самонавчання).

Обґрунтовано та визначено педагогічні умови формування позитивної мотивації та залучення студентів до навчання в онлайн-середовищі, а саме: надання студенту можливості бути співучасником процесу навчання; структурування навчальних матеріалів відповідно до цілей навчання; сприяння ініціативності і творчості студента, забезпечення групової діяльності та багатомірної системи оцінювання.

Запорукою виконання педагогічних умов є мотивація викладача до реалізації онлайн-навчання на рівні автора курсу, ментора, наставника та тьютора для здобувачів вищої освіти. Визначено зовнішні та внутрішні фактори мотивації викладачів для впровадження елементів дистанційного (онлайн) та змішаного (почерговості онлайн і офлайн) навчання викладачами в освітній процес закладів вищої освіти.

Експериментально підтверджено: позитивний вплив на мотивацію впроваджених стратегій онлайн-навчання та педагогічних умов; виявлено суттєву пряму залежність між здатністю студента до саморозвитку й самонавчання та його мотивацією до онлайн-навчання

Біографії авторів

Тетяна Степанівна Шроль, Рівненський державний гуманітарний університет

Кандидат педагогічних наук

Кафедра «Інформаційно-комунікаційних технологій та методики викладання інформатики»

Наталія Вікторівна Полюхович, Рівненський державний гуманітарний університет

Кандидат педагогічних наук

Кафедра «Інформаційно-комунікаційних технологій та методики викладання інформатики»

Посилання

  1. Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2021–2031 roky (2020). Kyiv, 71. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf
  2. Voitovych, I. S. (2014). motivzation of future teachers study in their training for professional activity. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika, 4, 24–31. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPU_ped_2014_4_6
  3. Nikolaichuk, N. M. (2013). Pedagogical basis formation of future teachers of mathematics professional motivation. Ternopil, 260. Available at: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/2733
  4. Piddiachyi, V. M. (2014). Motivation to Professional Self-Development of Prospective Teachers. Education and Pedagogical Sciences, 2 (163), 41–47. doi: https//doi.org/10.12958/eps.2(163).piddiachyi_v_m
  5. Kukharenko, V. M., Bondarenko, V. V. (Eds.) (2020). Ekstrene dystantsiine navchannia v Ukraini. Kharkiv: Vyd-vo KP «Miska drukarnia», 409. Available at: https://duan.edu.ua/images/News/UA/Departments/Management/2020/monograph_ekstr_dyst_navch.pdf
  6. Liashenko, I. V. (2015). Development of students motivation to the distance learning in the universities. Osvitolohichnyi dyskurs, 1, 150–157. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2015_1_16
  7. Voitovych, I. S. (Ed.) (2020). Pidhotovka maibutnikh pedahohiv do vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v profesiinii diialnosti. Lutsk, 277.
  8. Ariani, D. W. (2017). Relationship Model among Learning Environment, Learning Motivation, and Self-Regulated Learning. Asian Social Science, 13 (9), 63–81. doi: http://doi.org/10.5539/ass.v13n9p63
  9. Sari, A. M., Nurcahyo, H. (2018). Improving students learning motivation through mobile learning. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 4 (3). doi: http://doi.org/10.22219/jpbi.v4i3.6859
  10. Baharudin, A. F., Sahabudin, N. A., Kamaludin, A. (2017). Behavioral Tracking in E-Learning by Using Learning Styles Approach. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science, 8 (1), 17–26. doi: http://doi.org/10.11591/ijeecs.v8.i1.pp17-26
  11. Bradley, V. M. (2021). Learning Management System (LMS) Use with Online Instruction. International Journal of Technology in Education, 4 (1), 68–92. doi: http://doi.org/10.46328/ijte.36
  12. Harandi, S. R. (2015). Effects of e-learning on Students’ Motivation. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 181, 423–430. doi: http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.905
  13. Bailey, D., Almusharraf, N., Hatcher, R. (2021). Finding satisfaction: intrinsic motivation for synchronous and asynchronous communication in the online language learning context. Education and Information Technologies, 26 (3), 2563–2583. doi: http://doi.org/10.1007/s10639-020-10369-z
  14. Lin, M.-H., Chen, H., Kuang-S., L. (2017). A Study of the Effects of Digital Learning on Learning Motivation and Learning Outcome. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13 (7), 3553–3564. doi: http://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00744a
  15. Hartnett, M. (2016). The Importance of Motivation in Online Learning. Motivation in Online Education. Singapore: Springer, 5–32. doi: http://doi.org/10.1007/978-981-10-0700-2_2
  16. Shrol, T. S. (2017). Formation of ICT Competence of Future Mathematics Teachers. Kyiv, 354. Available at: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2019/01/Shrol_20-06-2018_disertac.pdf
  17. Andreev, V. I. (2012). Pedagogika. Kazan: TSentr innovatsionnykh tekhnologiy, 608.
  18. Rudenko, V. M. (2012) Matematyko-statystychni metody v pedahohichnykh doslidzhenniakh. Rivne: Volynski oberehy, 584.
  19. Honcharenko, S. U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk. Rivne: Volynski oberehy, 552.
  20. Karpenchuk, S. H. (2013). Filosofiia osvity (zahalna teoriia pedahohika). Kyiv: Vydavnychyi Dim «Slovo», 688.
  21. Cook, D. A., Artino, A. R. (2016). Motivation to learn: an overview of contemporary theories. Medical Education, 50 (10), 997–1014. doi: http://doi.org/10.1111/medu.13074
  22. Adams, N., Little, T. D., Ryan, R. M.; Wehmeyer, M., Shogren, K., Little, T., Lopez, S. (Eds.) (2017). Self-Determination Theory. Development of Self-Determination Through the Life-Course. Dordrecht: Springer, 47–54. doi: http://doi.org/10.1007/978-94-024-1042-6_4
  23. Ilin, E. P. (2012). Psikhologiya dlya pedagogov. Saint Petersburg: Piter, 640.
  24. Dirksen, D. (2015). Iskusstvo obuchat: kak sdelat lyuboe obuchenie neskuchnym i effektivnym. Moscow: Mann, Ivanov i Ferber, 276.
  25. Ibrahim, M. M., Nat, M. (2019). Blended learning motivation model for instructors in higher education institutions. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16 (1). doi: http://doi.org/10.1186/s41239-019-0145-2
  26. Pellas, N. (2014). The influence of computer self-efficacy, metacognitive self-regulation and self-esteem on student engagement in online learning programs: Evidence from the virtual world of Second Life. Computers in Human Behavior, 35, 157–170. doi: http://doi.org/10.1016/j.chb.2014.02.048
  27. Zoabi, K. (2012). Self-Esteem and Motivation for Learning among Minority Students: A Comparison between Students of Pre-Academic and Regular Programs. Creative Education, 3 (8), 1397–1403. doi: http://doi.org/10.4236/ce.2012.38204

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-30

Як цитувати

Шроль, Т. С., & Полюхович, Н. В. (2021). Особливості формування мотивації до онлайн-навчання студентів педагогічних спеціальностей. ScienceRise: Pedagogical Education, (4(43), 4–11. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.237825

Номер

Розділ

Педагогічна освіта