Цифрова трансформації закладів професійної освіти України: Європейський вектор
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.238001Ключові слова:
цифрова трансформація освіти, цифрові компетентності, європейський досвід, заклад професійної освіти, методична службаАнотація
В статті представлено огляд нормативних документів, результатів досліджень, висновків за темою цифрової трансформації систем освіти, зокрема професійної освіти в країнах ЄС. Представлено узагальнення матеріалів, які допомагають визначити, на якому етапі цифрових перетворень знаходиться освіта України, місце системи професійної освіти в цьому глобальному процесі. Наведено приклади, як активна позиція в напрямку забезпечення цифрових перетворень освітніх та управлінських процесів в конкретному закладі освіти, сприяє реалізації загальнодержавних завдань в напрямку забезпечення цифрового розвитку суспільства. Зроблено акцент на тому, як змінюється роль методичних служб в процесі розвитку цифрових компетентностей педагогів, на необхідності системних перетворень в сприйнятті адміністрацією закладу освіти процесу забезпечення цифрового розвитку як педагогів і здобувачів освіти, так і закладу професійної освіти в цілому. В ході дослідження розглядаються чотири вектори забезпечення цифрового розвитку для закладів професійної (професійно-технічної) освіти України, з можливих варіантів, запропонованих європейськими колегами, які забезпечують позитивну динаміку як на рівні системи освіти в цілому, так і окремого закладу професійної (професійно-технічної) освіти. Зокрема, розглянуто можливість вимірювання рівня цифрового розвитку закладу освіти завдяки використанню сервісу SELFIE, розробленого Європейською Комісією разом з групою освітніх експертів та практиків з європейських країн. Платформа доступна на більш ніж тридцяти мовах, у тому числі і українській. Наведено приклади онлайн інструментів, поширених як у європейських освітніх спільнотах, так і таких, що розроблені вітчизняними спеціалістами (та враховують європейських досвід), завдяки яким можна здійснити самооцінювання, оцінювання, а незабаром і сертифікацію рівня цифрових компетентностей педагогічних працівників. Запропоновано шляхи розв’язання проблеми недостатньої цифрової грамотності учнів, на яку, наряду з українськими, звертають увагу європейські дослідники. Наголошено на широких можливостях для розбудови цифрової інфраструктури, які надає закладам освіти участь у конкурсах та програмах Європейського Союзу, наприклад Еразмус+
Посилання
- What 800 executives envision for the postpandemic workforce (2020). McKinsey Global Institute. Available at: https://mck.co/3xZAssc Last accessed: 25.05.2021
- Pohliad kerivnykiv biznesu v Ukraini 2020 | Cpetsvypusk: COVID-19 (2020). Doslidzhennia KPMG v Ukraini. Available at: https://bit.ly/3haZUF3 Last accessed: 25.05.2021
- Digital Compass: the European way for the Digital Decade (2021). Available at: https://bit.ly/2SvIqsA Last accessed: 25.05.2021
- Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021–2030) (2021). Available at: https://bit.ly/3bgY5m5 Last accessed: 25.05.2021
- COUNCIL RECOMMENDATION of 24 November 2020 on vocational education and training (VET) for sustainable competitiveness, social fairness and resilience (2020). Available at: http://bit.ly/2NrMhVG Last accessed: 25.05.2021
- Innovation & digitalisation A report of the ET 2020 Working Group on Vocational Education and Training (VET): EIGHT insights for pioneering new approaches (2020). Available at: https://bit.ly/2NzRpXF Last accessed: 25.05.2021
- Council conclusions on digital education in Europe’s knowledge societies (2020). Available at: https://bit.ly/3o4Gd39 Last accessed: 25.05.2021
- Communication from the commission to the european parliament, the council, the european economic and social committee and the committee of the regions (2020). Achieving the European Education Area by 2025 – Communication. Available at: https://bit.ly/3f8lHud Last accessed: 25.05.2021
- Communication from the commission to the european parliament, the council, the european economic and social committee and the committee of the regions. Digital Education Action Plan 2021–2027 Resetting education and training for the digital age (2020). Available at: https://bit.ly/3eZHRic Last accessed: 25.05.2021
- Manifesto for enhancing digital competences across Europe (2021). Available at: https://all-digital.org/digital-competences-manifesto-text/ Last accessed: 25.05.2021
- Koriavets, M. A. (Ed.) (2021). Kerivnytstvo dlia rozrobky Natsionalnoi stratehii rozvytku tsyfrovykh navychok i kompetentnostei v Ukraini vidpovidno do yevropeiskoho dosvidu. Analitychnyi dokument, 74. Available at: https://bit.ly/3oeUjiF Last accessed: 25.05.2021
- Proiekt Kontseptsii tsyfrovoi transformatsii osvity i nauky na period do 2026 roku (2021). Available at: http://ndch.diit.edu.ua/ua/news/transformation2026.html Last accessed: 25.05.2021
- Nanaieva, T. (2021). Selfie hackathon in ukraine: could selfie and a hackathon match? Open Space. Available at: https://openspace.etf.europa.eu/blog-posts/selfie-hackathon-ukraine-could-selfie-and-hackathon-match Last accessed: 26.06.2021
- Opys ramky tsyfrovoi kompetentnosti dlia hromadian Ukrainy (2021). Available at: https://bit.ly/3rBs8KL Last accessed: 25.05.2021
- The digital competence wheel. Koleso tsyfrovoi transformatsii. Available at: https://digital-competence.eu Last accessed: 26.06.2021
- MyDigiSkills. Available at: https://mydigiskills.eu/ua/ Last accessed: 26.06.2021
- Zrazok nakazu po zakladu osvity ta Polozhennia pro konkurs-ohliad na krashchyi kurs dystantsiinoho navchannia (2021). Available at: https://drive.google.com/file/d/1xsI1DF7JaMO9CDyz19pMVenflUTqgUtS/view Last accessed: 26.06.2021
- Elektronnyi zhurnal ta shchodennyk. Atoms (2021). Available at: https://atoms.ua/ Available at: 26.06.2021
- Dystantsiina platforma DNZ ZVPU (2021). Available at: https://remoteplatformzvpu.blogspot.com/ Last accessed: 26.06.2021
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Olena Kulynych
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.