Виявлення педагогічних умов формування світогляду дитини в сім’ї

Автор(и)

  • Оксана Ігорівна Яців Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0002-9537-398X

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.238095

Ключові слова:

педагогічні умови, формування світогляду, дитина, М. Шлемкевич, духовний розвиток, гуманізм

Анотація

На основі аналізу особливостей становлення та методичних аспектів розвитку духовної сфери українців у спадщині Миколи Шлемкевича виявлено педагогічні умови формування світогляду дитини в сім’ї – реалізація духовно-моральних ідеалів у щоденному житті, єднання з цими високими ідеалами шляхом застосування таких сильних виховних засобів, як молитва, сповідь, спілкування з Богом (через високоморальні ідеї у творах мистецтва, літератури), причастя, участь у Богослуженні, виявлення духовного змісту народних традицій, свободи вибору, релігійної віри, праці над собою тощо.

Зроблено акцент на самостійній участі дитини у своєму вихованні. У цьому зв’язку розкрито значення способів її самовиховання – самопізнання, самоаналізу, самоспостереження, самооцінки тощо. Це означає пошук і виявлення демократичних шляхів формування духовного світу дитини в сім’ї, що стосуються розширення духовності українців у творчості М. Шлемкевича.

Обґрунтовано необхідність засвоєння моральності через перехід до ідеалістичної християнської системи цінностей, яку завжди підтримував М. Шлемкевич. Відтак зроблено висновок, що досягти високого рівня вдосконалення моральності дитини в сім’ї можна через виявлення християнського світогляду та визнання пріоритету духовно-моральних цінностей. Це найперше застосовується у спілкуванні з дітьми, створенні високодуховної атмосфери, яка б стимулювала такі відомі способи практикування у моральних чеснотах, як смирення, прощення, покаяння, піст, молитва, сповідь і ін. Відтак цьому сприятиме не лише зовнішня організація життя дитини в сім’ї (наприклад, добре оточення, участь у доброчинних справах), а й внутрішнє самовдосконалення (шляхом самообмеження, стримування від негативних думок, негідних вчинків, поганих намірів). Вибором християнської стратегії виховання окреслюються як загальна орієнтація дитини на духовно-моральні цінності, так і стійка позиція дорослих у відданості моральним ідеалам, гуманістичним традиціям

Біографія автора

Оксана Ігорівна Яців, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

Кандидат педагогічних наук, викладач

Кафедра «Загальної педагогіки та дошкільної освіти»

Посилання

  1. Savchenko, O. (1996) Tsili y tsinnosti reformuvannia suchasnoi shkoly. Shliakh osvity, 1, 20–23.
  2. Pirozhenko, T. O. (Ed.) (2012) Stanovlennia vnutrishnoi kartyny doshkilnyka. Kirovohrad: Imeks-LTD, 236.
  3. Bila, I. (2016). Formuvannia svitohliadu dytyny v umovakh simeinoho vykhovannia. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu, 7, 15−20.
  4. Berko, P. H., Dzera, M. M. (2016). Nicholas Shlemkevych outlook in the light of anthropological settings. Scientific Messenger LNUVMBT named after S.Z. Gzhytskyj, 18 (2 (69)), 238–245.
  5. Buxarrais, M. R., Esterban, F.; Veugelers W. (Ed.) (2011). Moral Education from a Humanist Perspective. Education and humanism: Linking autonomy and humanity. Rotterdam: Sense Publishers, 47–65. doi: http://doi.org/10.1007/978-94-6091-577-2_4
  6. Veugelers, W. (Ed.) (2011). A Humanist Perspective on Moral Development and Citizenship Education. Education and humanism: Linking autonomy and humanity. Rotterdam: Sense Publishers, 9–34. doi: http://doi.org/10.1007/978-94-6091-577-2_2
  7. Drew, N. (2020). What is the Humanistic Theory in Education? Available at: https://helpfulprofessor.com/humanist-theory-in-education/
  8. Wolf, P., Hughes J. C. (Eds.) (2007). Curriculum Development in Higher Education: Faculty-Driven Processes & Practices: New Directions for Teaching and Learning (J – B TL Single Issue Teaching and Learning). New Directions for Teaching and Learning. Number 112. San Francisco: Wiley Subscription Series, Inc., 122.
  9. Taylor, M. (2010). Teaching Generation Next: A Pedagogy for Today’s Learner’s. A Collection of Papers on Self-Study and Instructional Improvement, 192–196.
  10. Yatsiv, O. (2018). Mykola Shlemkevych pro etnopedahohichni zasady formuvannia osobystosti. Drohobych: Red.-vyd. viddil DDPU imeni Ivana Franka, 66.
  11. Yatsiv, O. (2018). Dukhovno-moralni oriientyry stanovlennia svitohliadu ukraintsiv u spadshchyni Mykoly Shlemkevycha. Pedahohichni nauky, 84, 29–33.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-30

Як цитувати

Яців, О. І. (2021). Виявлення педагогічних умов формування світогляду дитини в сім’ї. ScienceRise: Pedagogical Education, (4(43), 42–47. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.238095

Номер

Розділ

Педагогічна освіта