Виявлення педагогічних умов формування світогляду дитини в сім’ї
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.238095Ключові слова:
педагогічні умови, формування світогляду, дитина, М. Шлемкевич, духовний розвиток, гуманізмАнотація
На основі аналізу особливостей становлення та методичних аспектів розвитку духовної сфери українців у спадщині Миколи Шлемкевича виявлено педагогічні умови формування світогляду дитини в сім’ї – реалізація духовно-моральних ідеалів у щоденному житті, єднання з цими високими ідеалами шляхом застосування таких сильних виховних засобів, як молитва, сповідь, спілкування з Богом (через високоморальні ідеї у творах мистецтва, літератури), причастя, участь у Богослуженні, виявлення духовного змісту народних традицій, свободи вибору, релігійної віри, праці над собою тощо.
Зроблено акцент на самостійній участі дитини у своєму вихованні. У цьому зв’язку розкрито значення способів її самовиховання – самопізнання, самоаналізу, самоспостереження, самооцінки тощо. Це означає пошук і виявлення демократичних шляхів формування духовного світу дитини в сім’ї, що стосуються розширення духовності українців у творчості М. Шлемкевича.
Обґрунтовано необхідність засвоєння моральності через перехід до ідеалістичної християнської системи цінностей, яку завжди підтримував М. Шлемкевич. Відтак зроблено висновок, що досягти високого рівня вдосконалення моральності дитини в сім’ї можна через виявлення християнського світогляду та визнання пріоритету духовно-моральних цінностей. Це найперше застосовується у спілкуванні з дітьми, створенні високодуховної атмосфери, яка б стимулювала такі відомі способи практикування у моральних чеснотах, як смирення, прощення, покаяння, піст, молитва, сповідь і ін. Відтак цьому сприятиме не лише зовнішня організація життя дитини в сім’ї (наприклад, добре оточення, участь у доброчинних справах), а й внутрішнє самовдосконалення (шляхом самообмеження, стримування від негативних думок, негідних вчинків, поганих намірів). Вибором християнської стратегії виховання окреслюються як загальна орієнтація дитини на духовно-моральні цінності, так і стійка позиція дорослих у відданості моральним ідеалам, гуманістичним традиціям
Посилання
- Savchenko, O. (1996) Tsili y tsinnosti reformuvannia suchasnoi shkoly. Shliakh osvity, 1, 20–23.
- Pirozhenko, T. O. (Ed.) (2012) Stanovlennia vnutrishnoi kartyny doshkilnyka. Kirovohrad: Imeks-LTD, 236.
- Bila, I. (2016). Formuvannia svitohliadu dytyny v umovakh simeinoho vykhovannia. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu, 7, 15−20.
- Berko, P. H., Dzera, M. M. (2016). Nicholas Shlemkevych outlook in the light of anthropological settings. Scientific Messenger LNUVMBT named after S.Z. Gzhytskyj, 18 (2 (69)), 238–245.
- Buxarrais, M. R., Esterban, F.; Veugelers W. (Ed.) (2011). Moral Education from a Humanist Perspective. Education and humanism: Linking autonomy and humanity. Rotterdam: Sense Publishers, 47–65. doi: http://doi.org/10.1007/978-94-6091-577-2_4
- Veugelers, W. (Ed.) (2011). A Humanist Perspective on Moral Development and Citizenship Education. Education and humanism: Linking autonomy and humanity. Rotterdam: Sense Publishers, 9–34. doi: http://doi.org/10.1007/978-94-6091-577-2_2
- Drew, N. (2020). What is the Humanistic Theory in Education? Available at: https://helpfulprofessor.com/humanist-theory-in-education/
- Wolf, P., Hughes J. C. (Eds.) (2007). Curriculum Development in Higher Education: Faculty-Driven Processes & Practices: New Directions for Teaching and Learning (J – B TL Single Issue Teaching and Learning). New Directions for Teaching and Learning. Number 112. San Francisco: Wiley Subscription Series, Inc., 122.
- Taylor, M. (2010). Teaching Generation Next: A Pedagogy for Today’s Learner’s. A Collection of Papers on Self-Study and Instructional Improvement, 192–196.
- Yatsiv, O. (2018). Mykola Shlemkevych pro etnopedahohichni zasady formuvannia osobystosti. Drohobych: Red.-vyd. viddil DDPU imeni Ivana Franka, 66.
- Yatsiv, O. (2018). Dukhovno-moralni oriientyry stanovlennia svitohliadu ukraintsiv u spadshchyni Mykoly Shlemkevycha. Pedahohichni nauky, 84, 29–33.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Oksana Yatsiv
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.