Методичні засади вдосконалення професійної підготовки лікарів у процесі вивчення біологічної та біоорганічної хімії в аспекті хімічної безпеки

Автор(и)

  • Алла Анатоліївна Іщенко Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, Україна https://orcid.org/0000-0002-5097-4730
  • Людмила Володимирівна Гайова Національний медичний університет ім. О.О. Богомольця, Україна https://orcid.org/0000-0001-6186-3000
  • Оксана Олександрівна Горкуненко Національний медичний університет ім. О.О. Богомольця, Україна https://orcid.org/0000-0002-9617-5328

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.241453

Ключові слова:

професійна підготовка лікарів, навчання медиків, біологічна та біоорганічна хімія, хімічна безпека

Анотація

Хімічна безпека є складовою загальних та фахових компетентностей майбутніх лікарів, а саме: загальної культури (поведінка з хімічними речовинами, побутовими хімікатами); пропаганди здорового способу життя; профілактики захворювань населення; охорони та збереження здоров’я населення; надання невідкладної медичної допомоги у надзвичайних ситуаціях (пов’язаних з хімічними аваріями). У статті обґрунтовано методику вдосконалення фахової підготовки майбутніх лікарів шляхом інтеграції сучасних аспектів хімічної безпеки в біохімічну підготовку. Розкрито потенціал дисципліни «Біологічна та біоорганічна хімія» у формуванні компетентності з хімічної безпеки майбутніх лікарів. Теоретична підготовка з дисципліни передбачає вивчення навчального матеріалу щодо механізмів інгібування ферментативних реакцій токсикантами; інгібіторів та роз’єднувачів окисного фосфорилювання; молекулярних механізмів дії токсикантів; утворення та знешкодження ендогенних токсинів; біотрансформації ксенобіотиків. Практична підготовка з дисципліни передбачає формування вмінь щодо поводження з хімічними реактивами; позначення небезпек та маркування хімічних речовин; моделювання дії токсикантів. Описано методику вивчення навчального матеріалу дисципліни «Біологічна та біоорганічна хімія» у контексті сучасних уявлень про хімічну безпеку. Розроблена технологія передбачає комплексне застосування сучасних методів навчання (проєктування, розв’язання ситуаційних задач, виконання лабораторних дослідів, що моделюють дію небезпечних хімічних речовин, тестування), засобів навчання (глосарію термінів із біохімічних аспектів хімічної безпеки; відеолекцій та методичних рекомендацій для самостійної роботи студентів). Охарактеризовано етапи реалізації методики вивчення навчального матеріалу дисципліни «Біологічна та біоорганічна хімія» у контексті сучасних уявлень про хімічну безпеку: формування культури поводження з хімічними речовинами; формування біохімічних аспектів хімічної безпеки; інтеграція сучасних уявлень у галузі хімічної безпеки та біохімічних складових

Біографії авторів

Алла Анатоліївна Іщенко, Національний медичний університет імені О.О. Богомольця

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра медичної біохімії та молекулярної біології

Людмила Володимирівна Гайова, Національний медичний університет ім. О.О. Богомольця

Доктор медичних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра «Медичної біохімії та молекулярної біології»

Оксана Олександрівна Горкуненко, Національний медичний університет ім. О.О. Богомольця

Кандидат хімічних наук

Кафедра «Медичної біохімії та молекулярної біології»

Посилання

  1. Ishchenko, A. (2021). Chemical safety as a component of general and professional competences in training of future doctors. ScienceRise: Pedagogical Education, 2 (41), 31–36. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.228123
  2. Gerush, I. V., Grygorieva, N. P., Davydova, N. V. (2017). Modern approaches to teaching bioorganic and biological chemistry in medical universities. Medical and Clinical Chemistry, 18 (4) 114–117. doi: http://doi.org/10.11603/mcch.2410-681x.2016.v0.i4.7290
  3. Haluzevyi standart vyshchoi osvity pidhotovky na druhomu (mahisterskomu) rivni Mahistra u haluzi znan 22 – «Okhorona zdorovia» za spetsialnistiu 222 «Medytsyna» (2018). Kyiv–Vinnytsia. Available at: https://www.vnmu.edu.ua/downloads/pdf/standart_VO_med_20190408-140905.pdf
  4. The Tuning Project (Medicine). Available at: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/Summary_of_outcomes_TN/Learning_Outcomes_Competences_for_Undergraduate_Medical_Education_in_Europe.pdf
  5. Reibnegger, G., Haas, J., Neges, H., Smolle, J. (2008). Die Reform des Medizinstudiums an der Medizinischen Fakultät/Universität Graz. Zeitschrift Für Hochschulentwicklung, 3 (3), 48–61. doi: http://doi.org/10.3217/zfhe-3-03/05
  6. Burger, W., Dudenhausen, J. W., Kiessling, C., Scheffner, Wilke, D., Reform des Medizinstudiums, A. (2003). Positive Erfahrungen an der Charité Berlin/W. Burger at. Deutsches Ärzteblatt, 100 (11), 686–689.
  7. Hamouda, O., Sweilam, M., Abdellah, A., Aboonq, M. S., Abdel-Halim, O. B., El Sayed, S. M., Hamouda, A. O. (2019). Outcome and Future Perspectives of Pioneering Integrative Medicine Education in Taibah University: Ten Years' Experience in Saudi Arabia Medical Schools (A Medical Education Article). American Journal of Educational Research, 7 (1), 69–75. doi: http://doi.org/10.12691/education-7-1-11
  8. Voskoboinikova, G., Doroshenko, T., Rudyk, A. (2019). Integrated approach to providing technology of educational processes in the master's conditions in institutions of higher education. Modern Science–Moderní věda. Praha. České Republika, Nemoros, 3, 95–103.
  9. Nizhenkovska, I., Reva, T., Chkhalo, O., Holovchenko, O. (2020). Technology-Driven Self-Directed Learning of Graduate Pharmaceutists: Adding Value through Entrepreneurship. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19 (6), 111–126. doi: http://doi.org/10.26803/ijlter.19.6.7
  10. Stuchynska, N. V., Belous, I. V., Mykytenko, P. V. (2021). Use of modern cloud services in radiological diagnostics training. Wiadomości Lekarskie, 74 (3), 589–595. doi: http://doi.org/10.36740/wlek202103205
  11. Maloney, S., Tai, J., Paynter, S., Lo, K., Ilic, D. (2013). Self-Directed Online Learning Modules: Students’ Behaviours and Experiences. Pharmacy, 1 (1), 8–15. doi: http://doi.org/10.3390/pharmacy1010008
  12. Johnson, T. R., Khalil, M. K., Peppler, R. D., Davey, D. D., Kibble, J. D. (2014). Use of the NBME Comprehensive Basic Science Examination as a progress test in the preclerkship curriculum of a new medical school. Advances in Physiology Education, 38 (4), 315–320. doi: http://doi.org/10.1152/advan.00047.2014
  13. Tokaryk, H. V. (2016). Formuvannia praktychnykh navychok u studentiv II-ho kursu medychnoho fakultetu pry vykladanni biokhimii. Visnyk problem biolohii i medytsyny, 4 (134), 156–158.
  14. Paikush, M. A. (2018). The formation of professional competencies of the futuredoctor by integration of natural science and the professional-practical disciplines. Molod i rynok, 6 (161), 98–102.
  15. Kniazieva, M. V. (2014). Otsinka rezultativ vvedennia Bolonskoho protsesu v systemu vyshchoi osvity (za materialamy FEBS Congress 2013). The Ukrainian Biochemical Journal, 86 (5), 282–238.
  16. Nizhenkovska, I. V., Yanitska, L. V., Stechenko, O. V., Vlasenko, M. S., Pradiy, T. P. (2012). The features of biological chemistry teaching inmedical-psychological faculty of O. O. Bohomolets National Medical University. Медична освіта, 3, 66–68.
  17. Gayova, L., Yanitskaya, L., Obernikhina, N., Sanzhur, T. (2017). Licensed integrated examination “Step 1. Dentology” in the Bogomolets National Medical University as education quality control indicator: inter-dissiplanal integration. Monitoring aspect. ScienceRise: Pedagogical Education, 7 (15), 15–18. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.107335
  18. Ishchenko, A. (2018). The formation of knowledge on toxicants as the components of chemical safety for future doctors during their studies of bioorganic chemistry and biochemistry. ScienceRise: Pedagogical Education, 5 (25), 47–52. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.139414
  19. Ishchenko, A. A. (2018). Building competence on chemical safety for future doctors during their studies of Bioorganic Chemistry and Biochemistry: results of ascertaining experiment. Science and Education a New Dimension, VI (174) (72), 14–17. doi: http://doi.org/10.31174/send-pp2018-174vi72-03
  20. Ishchenko, A. A., Tolmachova, V. S., Dubovyk, O. A., Fitsailo, S. S. (2015). Markovannia khimichnykh rechovyn ta khimichnoi produktsii. Znaky bezpeky. Ternopil: Mandrivets, 28.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-30

Як цитувати

Іщенко, А. А., Гайова, Л. В., & Горкуненко, О. О. (2021). Методичні засади вдосконалення професійної підготовки лікарів у процесі вивчення біологічної та біоорганічної хімії в аспекті хімічної безпеки. ScienceRise: Pedagogical Education, (5 (44), 34–40. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.241453

Номер

Розділ

Педагогічна освіта