Формувальне оцінювання як засіб формування навчальної траєкторії учня

Автор(и)

  • Галина Володимирівна Войтків Державний вищий навчальний заклад «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», Україна https://orcid.org/0000-0002-2158-9577
  • Ігор Мирославович Ліщинський Державний вищий навчальний заклад «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», Україна https://orcid.org/0000-0002-2268-0321

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.247725

Ключові слова:

формувальне оцінювання, індивідуальна освітня траєкторія, планування оцінювання, зворотний зв’язок

Анотація

Досліджено види оцінювання в сучасній школі. Проаналізовано значимість формувального оцінювання для формування й розвитку особистості, для досягнення спроектованих результатів навчання, їх корекції та підбору завдань для індивідуальної роботи кожним учнем над покращенням результатів. Описано моделі навчання в сучасній школі, й визначено ті, які сприяють розвитку особистостей з «інтелектом зростання», для якого і використовується формувальне оцінювання. Визначено принципи та функції формувального оцінювання. Проаналізовано методи здійснення формувального оцінювання та подано перелік тих, які використовуються найчастіше на практиці. Окрема увага звернута на переваги використання цифрових інструментів для здійснення формувального оцінювання та визначено активне їх використання вчителями, особливо в умовах змішаного навчання. В роботі запропоновано здійснювати проектування процесу оцінювання: проектування оцінювання вчителем в курсі та в темі із створенням візуалізованого плану для учнів, та проектування оцінювання на уроці спільно з учнями через спільну постановку діагностичних цілей, залучення учнів до планування навчальної діяльності з дотриманням принципів, систематичності, плановості, диференційованості. Визначено значення зворотного зв’язку для формування індивідуальної освітньої траєкторії та наведено умови його ефективності. В роботі зазначено про важливість і формувального, і підсумкового оцінювання та їх комплексного використання: формувального оцінювання – для забезпечення зворотного зв'язку та корекції ходу навчання, підсумкового – для фіксації результату навчання. Зроблено висновки про покращення поступу учнів у навчанні при здійсненні планування курсі, темі й на уроці, в які включені планування оцінювання, при активній позиції кожного, усвідомленій участі у творенні навчального процесу, коригуванні власної траєкторії розвитку

Біографії авторів

Галина Володимирівна Войтків, Державний вищий навчальний заклад «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедрa фізики і методики викладання

Ігор Мирославович Ліщинський, Державний вищий навчальний заклад «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедрa фізики і методики викладання

Посилання

  1. Morze, N. V., Barna, O. V., Vember, V. P. (2013). Formuvalne otsiniuvannia: vid teorii do praktyky. Informatyka ta informatsiini tekhnolohii v navchalnykh zakladakh, 6, 45–57.
  2. Lokshyna, O. I. (2009). Zmist shkilnoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: teoriia i praktyka (druha polovyna XX– pochatok XXI st.). Kyiv, 404.
  3. Liashenko, O. I., Zhuk, Yu. O. (2014). Testovi tekhnolohii otsiniuvannia kliuchovykh i predmetnykh kompetentnostei uchniv osnovnoi i starshoi shkoly. Kyiv, 200.
  4. Khutorskoi, A. V. (2002). Kliuchevye kompetentsii i obrazovatelnye standarty. Eidos, 2, 58–64.
  5. Perrenoud, P. (1991). Towards a pragmatic approach to formative evaluation. Assessment of pupils’ achievements: Motivation and school success. Amsterdam: Swets and Zeitlinger. 79–101.
  6. Cowie, B., Bell, B. (1999). A Model of Formative Assessment in Science Education. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 6 (1), 101–116. doi: http://doi.org/10.1080/09695949993026
  7. Black, P. (2000). Formative Assessment and Curriculum Consequences. Curriculum and Assessment, 7–24.
  8. Mayes, T., De Freitas, S. (2004). Review of e-learning theories, frameworks and models. London: Joint Information Systems Committee, 43.
  9. Shepard, L. A. (2000). The Role of Assessment in a Learning Culture. Educational Researcher, 29 (7), 4–14. doi: http://doi.org/10.3102/0013189x029007004
  10. Smith, A., Lovatt, M., Wise, D. (2003). Accelerated Learning. Network Educational Press Ltd.
  11. Zahalni kryterii otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv u systemi zahalnoi serednoi osvity (2008). Available at: https://ru.osvita.ua/school/estimation/2358/
  12. Kaban, L. (2017). Formative Assessment of the Learning Activities of the Students in the Project of New Ukrainian School. Narodna osvita, 1 (31). Available at: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=4471
  13. Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 2145-VIII. 05.09.2017. Available at: http://ru.osvita.ua/legislation/law/2231/
  14. Trumbull, E., Lash, A. (2013). Understanding Formative Assessment: Insights from Learning Theory and Measurement Theory. Available at: https://www.wested.org/online_pubs/resource1307.pdf
  15. Trumbull, E., & Rothstein-Fisch, C. (2011). The intersection of culture and achievement motivation. The School Community Journal, 21(2), 25–53.
  16. Metodychni rekomendatsii shchodo osoblyvostei orhanizatsii osvitnoho protsesu u pershomu (adaptyvnomu) tsykli / 5 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity za Derzhavnym standartom bazovoi serednoi osvity v umovakh realizatsii kontseptsii «Nova ukrainska shkola» (2021). Available at: http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/83419/

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-30

Як цитувати

Войтків, Г. В., & Ліщинський, І. М. (2021). Формувальне оцінювання як засіб формування навчальної траєкторії учня. ScienceRise: Pedagogical Education, (6 (45), 8–12. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.247725

Номер

Розділ

Педагогічна освіта