Проблема визначення особливостей розуміння поняття «духовна культура» як складової самореалізаціїї особистості
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.253615Ключові слова:
духовність, духовне становлення особистості студента, духовне виховання, гуманізаціяАнотація
Проаналізовано особливості етапу суспільного розвитку індивідів та їх складові, які стають дедалі актуальнішими на духовно-культурній ниві. Метою статті є спроба визначити термін «духовна культура» в процесі самореалізації особистості як передумови її становлення, коли людина, здійснюючи вільну, активну перетворюючу діяльність, освоює духовні надбання людства як суб’єкт культури. Оскільки українське суспільство переживає критичний період змішаної війни, анексії та територіальної окупації, змінюється не тільки економічна та політична сфера соціального розвитку, але й духовна сфера. Не дивно, що сучасний процес самореалізації особистості, чітко відображає широкий спектр гострих проблем у духовно-культурній галузі. Це проблема універсальної девальвації цінностей, загального стану обізнаності громадськості, особливо особистих проблем пошуку духовного фундаменту. Це стосується і заміни пріоритетів у творчій діяльності - справжня творчість (завдяки натхненню) замінює "послідовну творчість", цінність якої вимірюється передусім розміром вкладених коштів. Не менш важливою є і уявна свобода вибору, коли особистості пропонується вибирати з розмаїття «дешевих» за глибиною змісту і не вельми дешевих за ціною товарів «масового духовного виробництва. Відбувається домінування популярної культури скрізь: на телевізійних екранах, в кінотеатрах, на сторінках друкованих видань, на концертах; втрата впевненості в ідеалах суспільства та можливості його реалізації. З одного боку, "іноземна" культура, намагається впровадити свої модні тенденції, не замислюючись над їх доцільністю на національному ґрунті (наприклад запровадження таких свят як Хелловін або День всіх закоханих), з іншого боку, це застаріле і примітивне використання національної культурної спадщини, коли скарби культури України підмінюються псевдонародними селянськими та (або) козацькими елементами.
Актуальні питання духовного та культурного розвитку включають питання особистого духовного та культурного розвитку, а також конструктивну роль держави та соціальних інститутів у подоланні негативних явищ у цій галузі та запобіганні його подальшому поширенню.
Суспільство потребує творчої та духовно багатої людини, яка окреслює соціальний, політичний, правовий та економічний розвиток країни, а також відповідає за підтримку духовної культури людей
Посилання
- Bekh, I. D. (2003). Vykhovannia osobystosti. Osobystisno-oriientovanyi pidkhid: naukovo-praktychni zasady. Kyiv: Lybid, 344.
- Vasyliuk, R. A. (2014). Dukhovnyi svit suchasnoi ukrainskoi molodi: aspekty, problemy, perspektyvy. Available at: https://urok.osvita.ua/materials/education/38899/
- Vysotska, A. M. (2010). Osnovni napriamy diialnosti vykhovatelia spetsialnoho navchalnoho zakladu dlia rozumovo vidstalykh ditei. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy, 7, 246–254. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apnvlop_2010_7_35
- Voronkova, V. H. (2000). Metafizychni vymiry liudskoho buttia (problemy liudyny na zlami tysiacholit). Zaporizhzhia: Pavel, 176.
- Voronkova, V. H. (2012). Filosofiia rozvytku suchasnoho suspilstva: teoretyko-metodolohichnyi kontekst. Zaporizhzhia: RVV ZDIA, 262.
- Hryva, I. A. (2014). Formuvannia zahalnoliudskykh moralnykh tsinnostei, dukhovnyi rozvytok uchniv na urokakh movy ta literatury, pryrodoznavstva. Shostka, 89.
- Desiatnyk, K. (2016). Dukhovnist osobystosti: aksiolohichnyi vymir. Skhidnoievropeiskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainky. Pedahohichnyi chasopys Volyni, 2 (3).
- Ziaziun, I. A. (2003). Dukhovna elita u suspilstvi: intelihentnist i hromadianskist. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity, 1 (5), 32–41.
- Melnyk, V. V. (2011). Sotsialno-filosofskyi analiz vzaiemovplyvu i vzaiemodii osobystosti i hlobalizovanoho sotsiumu. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii, 46, 96–108.
- Deutsch, K. W. (2019). Tides among Nations. New York: Free Press, 301–305.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Larisa Likhitska, Lesya Starovoit
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.