Особливості формування пізнавальної активності дітей середнього дошкільного віку засобом нескладних дослідів

Автор(и)

  • Оксана Юріївна Ступак Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0001-6732-4569
  • Марія Михайлівна Дячук Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.263615

Ключові слова:

пізнавальна активність, діти середнього дошкільного віку, досліди

Анотація

У статті розкритий зміст поняття пізнавальної активності дітей середнього дошкільного віку, що розглядався через призму особистісного розвитку дитини та її впливу на інтелектуальну сферу дитини, тому пізнавальна діяльність розвивається через пізнавальну активність. Проаналізовано особливості використання нескладних дослідів у закладі дошкільної освіти, що створюють передумови для формування пізнавальної активності, інтepecy до природи та розуміння її значення, набуття навичок дослідження природи. Визначені компоненти пізнавальної активності: мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, оцінювальний. Для проведення педагогічної діагностики рівнів сформованості пізнавальної активності дітей середнього дошкільного віку були використані такі методи (бесіди з вихователями, анкетування) та методики дослідження: методика діагностики пізнавального розвитку «Які предмети заховані в малюнках?» (Р. Немова), методика діагностики психосоціальної зрілості поведінки дітей (О. Таран), методика Д. Годовікової, методика обстеження пізнавального розвитку дітей Е. Стребелевої. Представлені результати експериментального дослідження особливостей формування пізнавальної активності дітей середнього дошкільного віку показали переважно середній та низький рівень розвитку. Описана методика формування пізнавальної активності дітей середнього дошкільного віку засобом нескладних дослідів передбачала низку спеціально відібраних нескладних дослідів, що були включені до занять з різних розділів програми. Підібрані досліди, спрямовані на формування пізнавальної активності дітей середньої групи, були різноманітними за тематикою та тривалістю. Результати спостереження за дітьми після впровадження методики продемонстрували підвищення інтересу до пізнавальної діяльності, мотивацію до самостійного пошуку причин та наслідків різних природних явищ тощо

Біографії авторів

Оксана Юріївна Ступак, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

Доктор педагогічних наук, доцент

Кафедра педагогіки і психології дошкільної освіти

Марія Михайлівна Дячук, Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

Кафедра педагогіки і психології дошкільної освіти

Посилання

  1. Pirozhenko, T., Ladyvir, S., Vovchyk-Blakitna, O., Blakytna, I., Karabaieva, K., Karasova, O. et. al.; Pirozhenko, T. O. (Ed.) (2012). Stanovlennia vnutrishnoi kartyny svitu doshkilnyka. Kirovohrad: Imeks-LTD, 236.
  2. Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (2021). Nakaz MON No. 33. 12.01.2021. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf
  3. Tovkach, I. Ye. (2017). Indyvidualni osoblyvosti piznavalnoi aktyvnosti starshykh doshkilnykiv. Kyiv: In-t psykh. imeni H.S, Kostiuka, 23.
  4. Dovbnia, S. O., Shulihina, R. A. (2019). Theoretical and methodological leading of preschool children play activity. Pedagogical Sciences Reality and Perspectives, 1(72), 171–176. doi: https://doi.org/10.31392/npu-nc.series5.2020.72-1.38
  5. Zahorodnia, L. (2021). Dytyna v pryrodnomu dovkilli. Doshkilne vykhovannia, 6, 3–6.
  6. Seliuk, I., Holosiienko, K. (2021). U kozhnii hrani vidkryttia y kliuch do tsikavoho zhyttia! Doshkilne vykhovannia, 1, 35.
  7. Sliusar, A., Hrynko, V. (2021). Sekrety Pryrodnychoi laboratorii. Doshkilne vykhovannia, 6, 12-14.
  8. Lystopad, O. A. (2021). Teoretyko-metodychni zasady formuvannia hotovnosti maibutnikh vykhovateliv do vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v orhanizatsii piznavalnoi diialnosti doshkilnykiv. Odesa: Bukaiev Vadym Viktorovych, 305.
  9. Sadova, T. A., Rudakova, A. O. (2017). Formuvannia piznavalnoi aktyvnosti doshkilnykiv yak psykholoho-pedahohichna problema. Molodyi vchenyi, 10, 49–52.
  10. Luchuk, V. (1999). Aktyvizatsiia piznavalnoi diialnosti. Rozkazhit onuku, 17-18, 26–29.
  11. Ladyvir, S. (2002). Piznavalnyi rozvytok: poshuk efektyvnykh shliakhiv. Doshkilne vykhovannia, 10, 4–6.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-30

Як цитувати

Ступак, О. Ю., & Дячук, М. М. (2022). Особливості формування пізнавальної активності дітей середнього дошкільного віку засобом нескладних дослідів. ScienceRise: Pedagogical Education, (5 (50), 28–33. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.263615

Номер

Розділ

Педагогічна освіта