Готовність учителів до імплементації підходу «навчання через гру» у Новій українській школі: пілотне дослідження

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.264230

Ключові слова:

початкова школа, реформування освіти, професійна готовність, професійна ідентичність, навчання через гру

Анотація

Досліджується проблема професійної готовності вчителів до впровадження ігрових, діяльнісних методів навчання, підходу «навчання через гру» в українській початковій школі в контексті цілісного реформування шкільної освіти - запровадження Концепції Нової української школи. Сучасна шкільна реформа, яка розпочалась з 2018 року, внесла зміни у всі аспекти шкільного навчання в Україні. Однак основні відмінності пов'язані з підходом до викладання та навчання. У професійну діяльність вчителів початкової школи увійшла нова освітня стратегія, що ґрунтується на інтегративному підході «навчання через гру», який поєднує принципи та методи активного навчання, експериментального навчання та навчання керованих відкриттів, навчання за запитами, проблемного та проектного навчання, Монтессорі педагогіки. Результати проведеного дослідження свідчать, що більшість опитаних українських вчителів початкових класів виявляють недостатній рівень професійної готовності до впровадження ігрових, діяльнісних методів навчання через: негативне ставлення до гри у навчанні; недостатнє усвідомлення ними розвивальних, дидактичних та інших функцій гри у всебічному розвитку людини на всіх етапах її життя; домінування авторитарного стилю спілкування з учнями тощо. З’ясовано, що існує виражене протиріччя між переважно високим рівнем самооцінки учителями початкових класів власної готовності до реалізації ігрових методів навчання та негативним ставленням до необхідності змінити власну професійну діяльність. Виявлені за результатами проведеного дослідження труднощі дають змогу внести корективи у систему вищої та післядипломної педагогічної освіти задля розбудови української шкільної освіти на принципах пріоритету індивідуальних потреб дитини, компетентнісного підходу, партнерства, безпечного освітнього середовища

Біографії авторів

Тетяна Євгеніївна Гура, Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Доктор психологічних наук, професор, проректор з наукової роботи та міжнародної діяльності

Олександр Іванович Гура, Запорізький національний університет

Доктор педагогічних наук, професор, проректор з навчальної та науково-педагогічної роботи

Patricia Castanheira, The LEGO Foundation

PhD, Senior Evidence Specialist

Oksana Roma, The LEGO Foundation

PhD

Initiatives Lead

Посилання

  1. Winthrop, R., McGivney, E., Barton, A. (2017). Can we Leapfrog? The potential of educational innovations to rapidly accelerate progress. Centre for Universal Education at Brookings. Washington. Available at: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED583015.pdf
  2. Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia (2018). Kyiv: Litera LTD, 207.
  3. Parker, R., Thomsen, B. S. (2019). Learning through play at school. A study of playful integrated pedagogies that foster children’s holistic skills development in the primary school classroom. White paper. The LEGO Foundation, 75.
  4. Pyle, A., Danniels, E. (2016). A Continuum of Play-Based Learning: The Role of the Teacher in Play-Based Pedagogy and the Fear of Hijacking Play. Early Education and Development, 28 (3), 274–289. doi: https://doi.org/10.1080/10409289.2016.1220771
  5. Walsh, G., McGuinness, C., Sproule, L. (2019). ‘It’s teaching … but not as we know it’: using participatory learning theories to resolve the dilemma of teaching in play-based practice. Early Child Development and Care, 189 (7), 1162–1173. doi: https://doi.org/10.1080/03004430.2017.1369977
  6. Zosh, J. M., Hopkins, E. J., Jensen, H., Liu, C., Neale, D., Hirsh-Pasek, K., Solis, S. L., Whitebread, D. (2017). Learning through play: A review of the evidence. White paper. The LEGO Foundation, 40.
  7. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press.
  8. Jay, J., Knaus, M. (2018). Embedding Play-Based Learning into Junior Primary (Year 1 and 2) Curriculum in WA. Australian Journal of Teacher Education, 43 (1), 112–126. doi: https://doi.org/10.14221/ajte.2018v43n1.7
  9. Goodson, I. F., Ümarik, M. (2019). Changing policy contexts and teachers´ work-life narratives: the case of Estonian vocational teachers. Teachers and Teaching, 25 (5), 589–602. doi: https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1664300
  10. Fisher, K., Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., Singer, D. G., Berk, L.; Pellegrini, A. D. (Ed.) (2011). Playing around in school: Implications for learning and educational policy. Oxford library of psychology. The Oxford handbook of the development of play. Oxford University Press, 341–360. doi: http://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195393002.013.0025
  11. Elkonin, D. B. (1989). Razmyshleniia o perestroike sovetskoi sistemy obrazovaniia. Izbrannye psikhologicheskie trudy. Moscow: Pedagogika, 94–121.
  12. Lerner, I. Ya. (1991). Pressure points of the learning process. Soviet Pedagogy, 5, 24–29.
  13. Hura, O. I. (2006). Psykholoho-pedahohichna kompetentnist vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu: teoretyko-metodolohichnyi aspekt. Zaporizhzhia: HU ZIDMU, 322.
  14. Shchudlo, S., Zabolotna, O., Lisova, T. (2018). Ukrainski vchyteli ta navchalne seredovyshche. Rezultaty Vseukrainskoho monitorynhovoho opytuvannia vykladannia ta navchannia sered dyrektoriv i vchyteliv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv (za metodolohiieiu TALIS). Drohobych: UADO; TzOV «TrekLTD», 20.
  15. Elkin, O., Masalitina, O., Minkovska I. (2019). Navchaty i navchatysia: yak i kudy zrostaty ukrainskomu vchytelstvu? Rezultaty doslidzhennia sfery pidvyshchennia kvalifikatsii y sertyfikatsii u ramkakh spilnoi initsiatyvy rukhu EdCamp Ukraine i Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. Kharkiv: Dim Reklamy, 120.
  16. Rezapkina, G. V. (2009). Psikhologicheskii portret uchitelia: opyt samodiagnostiki. Psikhologiia i shkola, 1, 64–75.
  17. Povarenkov, Iu. P., Grigoreva, A. A. (2014). Problemy realizatcii meropriiatii profilaktiki upotrebleniia psikhoaktivnykh veshchestv v razlichnykh tipakh obrazovatelnykh uchrezhdenii. Klinicheskaia i meditcinskaia psikhologiia: issledovaniia, obuchenie, praktika, 4 (6). Available at: http://medpsy.ru/climp/2014_4_6/article04.php
  18. Mardell, B., Lynneth Solis, S., Bray, O. (2019). The state of play in school: defining and promoting playful learning in formal education settings. International Journal of Play, 8 (3), 232–236. doi: http://doi.org/10.1080/21594937.2019.1684157
  19. Biesta, G., Priestley, M., Robinson, S. (2015). The role of beliefs in teacher agency. Teachers and Teaching, 21 (6), 624–640. doi: http://doi.org/10.1080/13540602.2015.1044325
  20. Garner, J. K., Kaplan, A. (2018). A complex dynamic systems perspective on teacher learning and identity formation: an instrumental case. Teachers and Teaching, 25 (1), 7–33. doi: http://doi.org/10.1080/13540602.2018.1533811
  21. Halvorsen Ø. W., Eide L., Ulvik M. (2019). Extension and remodeling of teachers’ perceived professional space. Teachers and Teaching, 25, 1030–1042. doi: http://doi.org/10.1080/13540602.2019.1702519

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-30

Як цитувати

Гура, Т. Є., Гура, О. І., Castanheira, P., & Roma, O. (2022). Готовність учителів до імплементації підходу «навчання через гру» у Новій українській школі: пілотне дослідження. ScienceRise: Pedagogical Education, (5 (50), 9–16. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.264230

Номер

Розділ

Педагогічна освіта