Негативні наслідки мобінгу серед вчителів початкової школи

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.265391

Ключові слова:

мобінг, газлайтинг, цькування, пресинг, учитель, середовище, терор, наслідки, методи, закордонний досвід

Анотація

Статтю присвячено проблемі негативним наслідкам мобінгу серед вчителів початкової школи. На основі аналізу філософської, психологічної та педагогічної літератури розкрито стан проблем. Завдання даної статті є здійснити аналіз проблеми у вітчизняній та зарубіжній педагогічній науці та практиці, розкрити особливості мобінгу, специфіку прояву його і наслідки у загальноосвітніх закладах серед вчителів початкової школи.

Проаналізовано мобінг як соціальну проблему. Здійснено термінологічне дослідження різних проявів поведінки, пов’язаної із вчиненням тиску на працівника і приниженням його гідності. Розкрито суть мобінгу, його структуру. Охарактеризовано форми прояву мобінгу серед вчителів початкової школи. Систематизовано наслідки мобінгу для окремої особистості, шкільного колективу і суспільства в цілому. Окреслено напрямки подальших досліджень щодо проблеми мобінгу. Аналіз міжнародного та українського досвіду свідчить про те, що проблеми мобінгу є надзвичайно складними для подолання. Мобінг в багатьох країнах сприймається як серйозна проблема, з якою потрібно боротися. Мобінг призводить до серйозних психологічних та психосоматичних захворювань, які роблять людину безсилою і руйнують її самооцінку. Мобінг має негативний вплив не лише на жертву, але й на її найближче оточення – сім’ю, друзів. Учительський мобінг ще й згубно впливає на учнів. В Україні нема спеціально створеного механізму правового регулювання протидії цькування на робочому місці працівників, проте є в розробці законопроєкт, який включає в собі пояснення терміну та перелік основних штрафів за такі дії.

Практичне значення статті полягає в тому, що її матеріали можуть використовуватися в організації освітнього процесу закладів загальної освіти та підготовки вчителів початкової школи

Біографія автора

Ольга Петрівна Третяк, Київський університет імені Бориса Грінченка

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедрa дошкільної та початкової освіти

Інститут післядипломної освіти

Посилання

  1. Franco, D., Valcke, M., Vanderlinde, R. (2021) The use of virtual reality simulations to foster competence development of preservice teachers. Developing and stimulating competencies: Methodological challenges and opportunities for research. Available at: https://www.researchgate.net/publication/356612467_Dealing_with_verbal_aggression_in_the_classroo Last accessed: 25.08.2022
  2. Malik, N. A., Björkqvist, K. (2019). Workplace bullying and occupational stress among university teachers: Mediating and moderating factors. Europe’s Journal of Psychology, 15 (2), 240–259. doi: https://doi.org/10.5964/ejop.v15i2.1611
  3. Shelley, W. W., Pickett, J. T., Mancini, C., McDougle, R. D., Rissler, G., Cleary, H. (2017). Race, Bullying, and Public Perceptions of School and University Safety. Journal of Interpersonal Violence, 36 (1–2), 824–849. https://doi.org/10.1177/0886260517736272
  4. Attell, B. K., Kummerow Brown, K., Treiber, L. A. (2017). Workplace bullying, perceived job stressors, and psychological distress: Gender and race differences in the stress process. Social Science Research, 65, 210–221. doi: https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2017.02.001
  5. Milner, A., Witt, K., LaMontagne, A. D., Niedhammer, I. (2017). Psychosocial job stressors and suicidality: a meta-analysis and systematic review. Occupational and Environmental Medicine, 75 (4), 245–253. doi: https://doi.org/10.1136/oemed-2017-104531
  6. Suggala, S., Thomas, S., Kureshi, S. (2019). Impact of Workplace Bullying on Employees’ Mental Health and Self-Worth. The Palgrave Handbook of Workplace Well-Being, 1–20. https://doi.org/10.1007/978-3-030-02470-3_30-1
  7. Soroka, O. (2013) Essence, aftermath and prevention of mobbing in the workforce. Modern directions of theoretical and applied researches. Available at: https://www.sworld.com.ua/konfer30/1051.pdf Last accessed: 25.08.2022
  8. Kachmar, O. V. (2016). Mobbing as a form of psychological violence in labor collective. Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii, 14, 58–61.
  9. Alieksieienko, T. (2018). Bulinh i Mobinh – Prychyny rozvytku i shliakhy profilaktyky. Osobystist u prostori vykhovnykh innovatsii, 19–25.
  10. Shcho take mobinh? (2021). Available at: https://znayshov.com/News/Details/shcho_take_mobinh Last accessed: 25.08.2022
  11. Profesiinyi standart vchytelia pochatkovykh klasiv, vchytelia zakladu zahalnoi serednoi osvity i vchytelia z pochatkovoi osvity (2020). Nakaz Ministerstva rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy No. 2736-20. 23.12.2020. Available at: https://rada.info/upload/users_files/41868892/07679bad4b9af36be54148ac42826c1b.pdf Last accessed: 28.09.2022
  12. Bernotaite, L., Malinauskiene, V. (2017). Workplace bullying and mental health among teachers in relation to psychosocial job characteristics and burnout. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 30, 629–640. doi: https://doi.org/10.13075/ijomeh.1896.00943
  13. Yragui, N. L., Demsky, C. A., Hammer, L. B., Van Dyck, S., Neradilek, M. B. (2016). Linking Workplace Aggression to Employee Well-Being and Work: The Moderating Role of Family-Supportive Supervisor Behaviors (FSSB). Journal of Business and Psychology, 32 (2), 179–196. doi: https://doi.org/10.1007/s10869-016-9443-z
  14. Miroshnikova, A. (2018). Yak vchyteliu protydiiaty tskuvanniu v pedkolektyvi. Available at: https://osvitoria.media/experience/yakshho-vchyteliv-tskuyut-kolegy/ Last accessed: 25.08.2022
  15. Shockley, K. M., Shen, W., DeNunzio, M. M., Arvan, M. L., Knudsen, E. A. (2017). Disentangling the relationship between gender and work–family conflict: An integration of theoretical perspectives using meta-analytic methods. Journal of Applied Psychology, 102 (12), 1601–1635. doi: http://doi.org/10.1037/apl0000246
  16. Yurko, N., Styfanyshyn, I., Protsenko, U., Tyndyk, N. (2020). Safe educational environment: main characteristics of mobbing and bullying. ΛΌГOΣ. doi: https://doi.org/10.36074/2663-4139.11.02
  17. Oros, O. B. (2020). Mobbing in the educational environment. Habitus, 11, 78–82. doi: https://doi.org/10.32843/2663-5208.2020.11.13
  18. Tkalia, O. V., Klymchuk, A. V. (2021). Mobinh ta yoho administratyvno-pravove rehuliuvannia. Legal sciences: research and european innovations. doi: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-074-2-39

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-30

Як цитувати

Третяк, О. П. (2022). Негативні наслідки мобінгу серед вчителів початкової школи. ScienceRise: Pedagogical Education, (5 (50), 23–27. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.265391

Номер

Розділ

Педагогічна освіта