Використання комунікативних вправ для розвитку навичок усного мовлення студентів на заняттях англійської мови

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.279581

Ключові слова:

репродуктивні вправи, респонсивні вправи, дискутивні вправи, умовно-комунікативні вправи, мовленнєві вправи, метод візуалізації

Анотація

Стаття присвячена питанню використання комунікативних вправ для розвитку навичок усного мовлення студентів ВНЗ. Встановлено, що інтенсифікація навчального процесу вимагає пошуку та використання нових форм, методів та технологій викладання й навчання, засобів підтримки в учнів інтересу до матеріалу і активізації їх пізнавальної діяльності. Так, однією з актуальних проблем сучасної методики викладання іноземних мов є організація навчання учнів різних вікових груп за допомогою комунікативного підходу. Зазначаються різні види та підвиди умовно-комунікативних та комунікативних вправ, які є найбільш вживаними учнями задля навчання усного іноземного мовлення. Також визначено особливості та засоби використання тих чи інших видів мовленнєвих вправ, зокрема репродуктивних вправ, які включають: 1) переказ, 2) скорочено-вибірковий переказ, 3) переказ-переклад, 4) драматизацію, 5) творчий переказ. Щодо респонсивних вправ, то до них належать: 1) питально-відповідні вправи, 2) реплікові вправи, 3) вільна бесіда. Серед продуктивних вправ (productive activities) виділяємо наступні: ситуативні вправи, які поєднують у собі: 1) вирішення проблемних ситуацій, 2) уявні ситуації, 3) рольові ігри. До описових вправ відносимо різні види описів. У статті також йде мова про переваги дискутивних вправ, до яких відносимо: 1) навчальну дискусію, 2) коментування, 3) ситуативні дискусії, а також композиційні вправи та прес-конференції.

Зазначається, що під час виконання комунікативних вправ робота має бути спрямована на залучення учнів до комунікативно орієнтованої діяльності щодо спостереження за явищами, що вивчаються, на розкриття зв’язків і відношень між засобами висловлення інформації, на пошук мовних одиниць для вираження власної думки тощо. Було встановлено, що розробляти комунікативні вправи необхідно на реальному життєвому матеріалі або взірцевому тексті, які є актуальними для учнів, є для них цікавими, близькими і зрозумілими, мають виховний і соціокультурний потенціал

Біографія автора

Наталя Василівна Шевельова-Гаркуша, Херсонська державна морська академія

Кандидат філологічних наук, доцент

Кафедрa англійської мови з підготовки морських фахівців (за скороченою програмою)

Посилання

  1. Skliarenko, N. K. (2009). Typolohiia vprav v intensyvnomu navchanni inozemnykh mov. Humanistychni aspekty linhvistychnykh doslidzhen i metodyky vykladannia inozemnykh mov. Kyiv, 9–14.
  2. Azimov, E. G., Shchukin, A. N. (2009). Novyi slovar metodicheskikh terminov i poniatii (teoriia i praktika obucheniia iazykam). Moscow: IKAR, 448.
  3. Buta, O. (2015). Komunikatyvni ihry na urokakh anhliiskoi movy. Available at: https://olgabuta.wordpress.com/2015/11/24
  4. Mamchur, L. I. (2016). Komunikatyvni vpravy ‒ stryzhen movnoho navchannia u zahalnoosvitnii shkoli. Aktualni problemy prykladnoi linhvistyky, 7 (1), 48–51.
  5. Ridge, E. (2014). Communicative language teaching: Time for review? Stellenbosch Papers in Linguistics Plus, 21, 95–105. doi: https://doi.org/10.5842/21-0-533
  6. Sott, A. (2018). Teaching communication skills. Edutopia. Available at: https://www.edutopia.org/article/teaching-communication-skills
  7. Pasichnyk, O. S. (2007). Do problemy stvorennia vitchyznianykh pidruchnykiv z inozemnykh mov dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Anotovani rezultaty NDR Instytutu pedahohiky za 2006 r. Kyiv: Pedahohichna dumka, 245.
  8. Pentyliuk, M. (2012). Aktualni problemy suchasnoi linhvodydaktyky. Kyiv: Lenvit, 256.
  9. Stanfield J. (2017). 8 tips to teach effective communication skills. James Stanfield. Availanle at: https://stanfield.com/8-tips-teach-effective-communication-skills/
  10. Penny, U. (2009). Coursebook for language teaching. Cambridge University Press, 388.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Шевельова-Гаркуша, Н. В. (2023). Використання комунікативних вправ для розвитку навичок усного мовлення студентів на заняттях англійської мови. ScienceRise: Pedagogical Education, (2 (53), 20–25. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.279581

Номер

Розділ

Педагогічна освіта