Особливості організації дистанційного навчання в початковій школі в умовах воєнного стану

Автор(и)

  • Юлія Петрівна Білик Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0000-0002-0195-7117
  • Алла Миколаївна Коломієць Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0000-0003-0536-0147
  • Тарас Дмитрович Коломієць Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0000-0003-2392-6941

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.281208

Ключові слова:

дистанційне навчання, початкова школа, воєнний стан, освітній процес в умовах війни

Анотація

Стаття присвячена дослідженню особливостей дистанційного навчання в початковій школі в умовах воєнного стану. Початкова школа є базовою ланкою освітньої системи, адже покликана збудувати фундамент для формування особистості учня, як майбутнього конкурентноспроможного, високоосвіченого фахівця і громадянина. В умовах карантинних обмежень і воєнного стану на території України процес навчання молодших школярів зазнав впливу багатьох різнопланових чинників, внаслідок чого набув нових концептуальних особливостей. Важливу роль стала відігравати дистанційна форма навчання як ефективна альтернатива традиційному очному навчанню. Це зумовило збільшення кількості наукових досліджень і практико-орієнтованих розвідок у сфері дистанційного та змішаного навчання, зокрема і у початковій школі. У ході дослідження було проаналізовано зарубіжні і українські праці, в яких порушується питання організації освітнього процесу під час воєнного стану, описано вплив військових дій на різноманітні сфери особистості молодшого школяра: психічну, когнітивну, мотиваційну, фізичну тощо. Розглянуто досвід країн, які змушені були зіштовхнутися з проблемами надання освіти під час воєн і збройних конфліктів. Обґрунтовано важливість освіти для розвитку і збереження психічного здоров’я молодого покоління, як майбутнього працездатного населення країни, виокремлено і охарактеризовано особливості дистанційного навчання в умовах воєнного стану за такими категоріями: психологічні, адаптаційні, мотиваційні, матеріально-технічні, педагогічні, етичні, соціально-економічні, здоров’язберігаючі, безпекові, комунікативні. Сформулювано рекомендації для вчителів початкових класів стосовно роботи з учнями молодшого шкільного віку, спрямовані на пом’якшення впливу військових реалій на психічний і фізичний стан здобувачів освіти

Біографії авторів

Юлія Петрівна Білик, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

Аспірантка

Кафедра педагогіки, професійної освіти та управління освітніми закладами

Алла Миколаївна Коломієць, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

Доктор педагогічних наук, професор, проректор з наукової роботи

Кафедра педагогіки, професійної освіти та управління освітніми закладами

Тарас Дмитрович Коломієць, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

Кандидат педагогічних наук

Кафедра педагогіки, професійної освіти та управління освітніми закладами

Посилання

  1. Manuchehr, T. (2011). Education right of children during war and armed conflicts. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 15, 302–305. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.03.090
  2. Safe Schools Declaration (2015). GCPEA. https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/ud/vedlegg/utvikling/safe_schools_declaration.pdf
  3. Santa Barbara, J. (2006). Impact of war on children and imperative to end war. Croatian medical journal, 47 (6), 891–894.
  4. Rajab, K. D. (2018). The Effectiveness and Potential of E-Learning in War Zones: An Empirical Comparison of Face-to-Face and Online Education in Saudi Arabia. IEEE Access, 6, 6783–6794. doi: https://doi.org/10.1109/access.2018.2800164
  5. Topuzov, O., Bibik, N., Lokshyna, O., Onopriienko, O. (2022). Organisation of primary education at war in Ukraine: results of a survey of primary education specialists. Education: Modern Discourses, 5, 7–18. doi: https://doi.org/10.37472/2617-3107-2022-5-01
  6. Petko, L. (2022). Dystantsiine navchannia. Viiskovyi stan. Vykladach – student. Osvitnii protses v umovakh voiennoho stanu v Ukraini. Odesa: Vydavnychyi dim «Helvetyka», 342–347.
  7. Overview of the current state of education and science in Ukraine under russian aggression (2023). ReliefWeb. Available at: https://reliefweb.int/report/ukraine/overview-current-state-education-and-science-ukraine-under-russian-aggression-february-2023-enuk
  8. Za kordonom perebuvaie ponad 500 tysiach ukrainskykh ditei – MON (2023). Ukrinform. Available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3673555-za-kordonom-perebuvae-ponad-500-tisac-ukrainskih-ditej-mon.html
  9. Akresh, R. (2016). Climate Change, Conflict, and Children. The Future of Children, 26 (1), 51–71. doi: https://doi.org/10.1353/foc.2016.0003
  10. Buchanan, D., Hargreaves, E., Quick, L. (2022). Schools closed during the pandemic: revelations about the well-being of ‘lower-attaining’ primary-school children. Education 3-13, 1–14. doi: https://doi.org/10.1080/03004279.2022.2043405
  11. Priebe, S., Matanov, A., Janković Gavrilović, J., McCrone, P., Ljubotina, D., Knežević, G. et al. (2009). Consequences of Untreated Posttraumatic Stress Disorder Following War in Former Yugoslavia: Morbidity, Subjective Quality of Life, and Care Costs. Croatian Medical Journal, 50 (5), 465–475. doi: https://doi.org/10.3325/cmj.2009.50.465
  12. Rodinova, N., Chervonii, M., Diorditsa, I. (2022). Distance learning features under martial law. Prospects and innovations of science, 4 (9). doi: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-285-296
  13. Slone, M., Peer, A. (2021). Children’s Reactions to War, Armed Conflict and Displacement: Resilience in a Social Climate of Support. Current Psychiatry Reports, 23 (11). doi: https://doi.org/10.1007/s11920-021-01283-3
  14. Besser, A., Flett, G. L., Zeigler-Hill, V. (2022). Adaptability to a sudden transition to online learning during the COVID-19 pandemic: Understanding the challenges for students. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 8 (2), 85–105. doi: https://doi.org/10.1037/stl0000198
  15. Kupina, I., Radchenia, I. (2022). Aktualni pytannia adaptatsii ditei molodshoho shkilnoho viku do navchannia v umovakh voiennoho stanu. Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu: upravlinnia, tsyfrovizatsiia, yevrointehratsiini aspekty. Kyiv: DNU «Instytut osvitnoi analityky», 63–65.
  16. Moskaliuk, M., Moskaliuk, N. (2022). Increasing the motivation of students in conditions of distance learning during military actions. Scientific Bulletin of the Izmail State Universityof Humanities. Section Pedagogical Sciences, 60, 118–127. Available at: http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/663/580
  17. Grynyuk, S., Zaytseva, I., Vysotchenko, S. (2022). El impacto de la educación a distancia en la motivación y el estado emocional de los estudiantes en el contexto de la pandemia y el conflicto armado en Ucrania. Apuntes Universitarios, 13 (1), 243–259. doi: https://doi.org/10.17162/au.v13i1.1326
  18. Marienko, М., Sukhikh, А. (2022). Organization of the educational process in institutions of general secondary education by means of digital technologies during martial law. Ukrainian Educational Journal, 2, 31–37. doi: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-31-37
  19. Cervantes-Duarte, L., Fernández-Cano, A. (2016). Impact of Armed Conflicts on Education and Educational Agents: A Multivocal Review. Revista Electrónica Educare, 20 (3), 1. doi: https://doi.org/10.15359/ree.20-3.12
  20. Vasylieva, D. (2022). State of mathematics remote teaching during the war in Ukraine. Ukrainian Educational Journal, 2, 38–47. doi: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-38-47
  21. Bilyk, Yu. (2022). Akademichna dobrochesnist u dystantsiinomu navchanni pochatkovoi shkoly: teoretychnyi analiz. Elektronni informatsiini resursy: stvorennia, vykorystannia, dostup. Sumy/Vinnytsia: NIKO/VNTU, 18–22.
  22. Kolomiiets, А., Gromov, E., Zhovnych, О., Kolomiiets, D., Ivashkevych, E. (2022). Update of teacher skills necessary for organizing the educational process in emergency situations. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 65, 147–154. doi: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2022-65-147-154

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Білик, Ю. П., Коломієць, А. М., & Коломієць, Т. Д. (2023). Особливості організації дистанційного навчання в початковій школі в умовах воєнного стану. ScienceRise: Pedagogical Education, (2 (53), 26–32. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.281208

Номер

Розділ

Педагогічна освіта