Функція тьютора у професійній підготовці майбутніх магістрів стоматології в умовах дистанційної форми навчання і екстремальних викликів сьогодення

Автор(и)

  • Ірина Леонідівна Скрипник Національний медичний університет ім. О. О. Богомольця, Україна https://orcid.org/0000-0002-3393-4649
  • Ярослава Аркадіївна Кульбашна Національний медичний університет ім. О. О. Богомольця, Україна http://orcid.org/0000-0002-2571-091X

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.282712

Ключові слова:

медична освіта, тьюторство, дистанційна технологія навчання, магістри стоматології, екстремальні умови

Анотація

Актуальність дослідження обумовлена зростанням різноманіття форм, педагогічних технологій у проведенні освітнього процесу та еволюцією ролі науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти.

У вищій освіті, яка розвивається в умовах глобалізації та інтернаціоналізації суспільства, спостерігається активне упровадження педагогічних технологій дистанційної освіти і тьюторства, оновлених для сучасних умов життєдіяльності та інформаційного се Covid-19редовища.

Екстремальні виклики сьогодення - поширення пандемії Covid-19 та початком захватницької війни росією України спричинили вимушені організаційні зміни освітнього процесу у закладах вищої освіти. Очна форма навчання стала практично неможливою на всій території України, що актуалізувало дистанцій технологію, яка до цього тривалий час використовувалася досить обмежено, зокрема у медичній освіті. Це потребувало від здобувачів освіти самостійного опанування тематичними матеріалами, а традиційна функція викладача набула ознак наставництва, тьюторства.

Одним із ключових питань упровадження дистанційної педагогічної технології у медичній освіті залишається її низька ефективність у формуванні праксеологічної складової професійної компетентності, яка є базовою для майбутнього лікаря, а надто – стоматолога. Крім того потребують визначення функціональні зміни у роботі викладача, робота якого методично і психологічно наближається до тьюторства.

Організація освітнього процесу в українських ЗВО критично ускладнилася в умовах стрімкого поширення пандемії Covid-19, а з лютого 2022 додалися особливі умови з початком повномасштабного вторгнення росії в Україну. Саме ці чинники актуалізували дистанційну форму навчання і у медичній освіті, яка у минулі часи застосовувалася досить обмежено. Відтак змінюється традиційна роль викладача на наставника - тьютора який, переважно, допомагає майбутньому фахівцю самостійно опанувати навчальний матеріал

Важливим невирішеним питанням залишається імплементація дистанційної технології навчання і пов’язаного з нею в сучасних умовах тьюторства у медичній освіті, яка базується на праксеологічній складовій професійної компетентності та як повинен трансформуватися методично і психологічно викладач, щоб реалізуватися у ролі компетентного тьютора?

Результати аналізу наукових джерел і власного досвіду дають підстави стверджувати, що можна підводити тільки попередні підсумки про результати упровадження педагогічної технології тьюторства і дистанційної форми навчання у медичних ЗВО України. Студенти надають перевагу очному навчанню навіть в екстремальних умовах. Найбільшою проблемою підготовки в дистанційному форматі вони вважають відсутність клінічної практики. Тому розглядаємо педагогічну технологію тьюторства як допоміжну складову освітнього процесу для індивідуальної корекції освітнього процесу здобувача освіти в умовах дистанційної форми навчання, яка є прийнятною, переважно в екстремальних умовах, до яких можна віднести окрім глобальних проблем, тимчасові обмеження з боку здобувача освіти відвідувати освітній заклад з особистих причин. Тьюторство доступне переважній більшості класичних викладачів, які коригують свою діяльність, підвищивши рівень методичної компетентності та психологічну готовність

Біографії авторів

Ірина Леонідівна Скрипник, Національний медичний університет ім. О. О. Богомольця

Кандидат медичних наук, доцент

Кафедрa ортодонтії та пропедевтики ортопедичної стоматології

Ярослава Аркадіївна Кульбашна, Національний медичний університет ім. О. О. Богомольця

Доктор педагогічних наук, кандидат медичних наук, професор

Кафедра хірургічної стоматології та щелепно-лицевої хірургії

Посилання

  1. Joint declaration of the European Ministers of Education (1999). The Bologna Declaration of 19 June 1999. Available at: https://www.ehea.info/Upload/document/ministerial_declarations/1999_Bologna_Declaration_English_553028.pdf Last accessed: 07.06.2023
  2. Harbuza, T. (2019). Tutor as a subject of the educational process in the distance learning system. Youth & market, 1 (168). doi: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.158528
  3. Аkinina, N. L. (2018). Teaching: foreign experience. Istoryko-pedahohichni studii, 11-12, 33–38. Available at: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/33537/%20kinina.pdf?sequence=1
  4. Kulbashna, Ya., Tkachuk, O., Zakharova, V. (2018). New tasks and functions of the teacher of innovative type in the preparation of the competent doctor. Освітологічний дискурс, 1-2, 141–157.
  5. Meliukhina, N. Ye. (2009). Mistse ta rol tiutora v systemi dystantsiinoi osvity. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 4 (57), 292–297. Available at: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2009/4/51.pdf
  6. Shorobura, I., Rashyna, I. (2020). Lecturer-tutor as a subject of distance educational process. Osvitni obrii, 2 (51), 110–112. Available at: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/obrii/article/view/4842
  7. Kulbashna, Ya. (2014). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv iz stomatolohii: teoretychni y metodychni osnovy. Kyiv: Kompas, 415.
  8. Vorona, I. (2018). Implementation of tutoring as the effective practice of individualization of the medical students’ studying on latin lessons. Development Trends in Medical Science and Practice: The Experience of Countries of Eastern Europe and Prospects of Ukraine. doi: https://doi.org/10.30525/978-9934-571-31-2_4
  9. Veiga Simão, A. M., Flores, M. A., Fernandes, S., Figueira, C. (2008). Tutoring in higher education: concepts and practices. Sísifo. Educational Sciences Journal, 7, 73–86. Available at: https://www.researchgate.net/publication/26572648_Tutoring_in_higher_education_Concepts_and_practices
  10. Chaiun, N. (2020). Tutoring: essential fundamentals, practice, perspectives. “Scientific Notes of the University ”KROK", 2 (58), 8–19. doi: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-58-8-19
  11. What is the Difference Between Teaching and Tutoring (2022). Available at: https://pediaa.com/what-is-the-difference-between-teaching-and-tutoring
  12. Sysoieva, S. O., Osadchyi, V. V., Osadcha, K. P. (2011). Profesiina pidhotovka vykladacha-tiutora: teoriia i metodyka. Kyiv-Melitopol: TOV «Vydavnychyi budynok MMD», 280.
  13. Kulbashna, Y., Iryna, S., Zakharova, V. (2019). Future Doctors’ Professional Competence Formation in Medical Universities with Innovative Pedagogical Technologies. Open Journal of Social Sciences, 7 (3), 231–242. doi: https://doi.org/10.4236/jss.2019.73020
  14. Kulbashna, Y., Skrypnyk, I., Kryzhanivska, O. (2022). Distance learning technology in training competent master of dentistry under extreme conditions by evaluation of foreign students. ScienceRise, 4, 46–54. doi: https://doi.org/10.21303/2313-8416.2022.002725
  15. Dystantsiina osvita. Available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/distancijne-navchannya Last accessed: 01.06.2023
  16. Kalyniak, M., Mochalov, Yu. (2023). The problems of improving the teaching of surgical dentistry for higher school students at the current stage of Ukrainian higher school development. A discussion. Bulletin of Science and Education, 5 (11), 551–574. doi: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-5(11)-551-574

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-31

Як цитувати

Скрипник, І. Л., & Кульбашна, Я. А. (2023). Функція тьютора у професійній підготовці майбутніх магістрів стоматології в умовах дистанційної форми навчання і екстремальних викликів сьогодення . ScienceRise: Pedagogical Education, (3(54), 36–41. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.282712

Номер

Розділ

Педагогічна освіта