Значення каліграфічної підготовки для майбутнього педагога у контексті художньо-графічної компетентності
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.293617Ключові слова:
каліграфія, майбутній педагог, підготовка вчителя, компетентність, художньо-графічна діяльність, шрифт, композиціяАнотація
У статті розглядається проблематика каліграфічної підготовки у контексті художньо-графічної компетентності під час навчання майбутніх педагогів. Визначено основні проблеми, що стосуються недостатньої підготовці учителя щодо формування художньо-графічних навичок, а саме відсутність або незначна кількість годин, відведених на вивчення таких освітніх компонентів, як «Каліграфія», «Креслення», «Художня графіка», відсутність роз’яснювальної роботи з боку науково-педагогічних працівників ЗВО про важливість навичок художньо-графічної діяльності. Здійснено характеристику складових художньо-графічної підготовки майбутніх педагогів, у якій ключовим аспектом визначено освоєння каліграфічних умінь студентами. Схарактеризовано компоненти каліграфічної підготовки, серед яких оволодіння основами шрифтів, розвиток м’язів руки та кисті, вивчення правильної постави руки та тіла, використання різноманітних матеріалів для письма, тренування моторики руки, вивчення елементів каліграфії, створення та аналіз зразків каліграфії.
У статті розглядається шрифт як основна одиниця каліграфії та шрифтова композиція як мистецтво створення гармонійних та естетично збалансованих макетів за допомогою різних шрифтів. Окреслено основні методичні складові при вивчені шрифтів та запропоновано деякі методичні прийоми при навчання майбутніх педагогів основам створення шрифтової композиції. У підсумку визначено значення каліграфічної підготовки майбутніх педагогів для їх професійної діяльності, зокрема, підвищення якості викладання письма для учнів 1-го класу, забезпечення культури письма студентів, розвиток та підтримка мовленнєвих навичок здобувачів освіти, забезпечення творчого підходу, підвищення загального естетичного рівня особистості майбутнього вчителя, урізноманітнення методів роботи з учнями у класній та позакласній діяльності.
Посилання
- Gordon, J., Halasz, G., Krawczyk, M., Lener, T., Michel, A. et al. (2009). Key competences in Europe: opening doors for lifelong learner. Case Network Reports No. 87, 328.
- Berladyn, O. A., Berladyn, O. B. (2012). Actualization of future teachers training to teach calligraphic writing in primary school for Ukrainian and English languages. Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Rozdil V. Innovatsiino-intehratyvnyi pidkhid u navchanni, 14, 142–146.
- Tsepova, I. V. (2015). Metody i pryiomy navchannia pysma: istoriia i suchasnist. Naukovyi ohliad, 8 (18). 1–11. Available at: http://oaji.net/articles/2015/797-1445617539.pdf
- Pryshchepa, O. Yu. (2012). Navchannia pysma v 1 klasi. Kyiv: Osvita, 192.
- Peng, M., Zhang, H. (2022). New Challenges and Countermeasures of Calligraphy Education in Colleges and Universities in the New Era. Creative Education, 13 (8), 2544–2552. doi: https://doi.org/10.4236/ce.2022.138161
- Zhang, H., Peng, M. (2022). On the Value Orientation of Calligraphy Education in Colleges and Universities in Multimedia Era. Creative Education, 13 (9), 2745–2753. doi: https://doi.org/10.4236/ce.2022.139173
- Qiu, M., Perey, G. M. (2021). Research on the necessity of teaching traditional calligraphy in primary schools. Frontiers in Educational Research, 4 (15). doi: https://doi.org/10.25236/fer.2021.041502
- Karpenko, N.A. (2016). Psykholohiia tvorchosti. Lviv: LvDUVS, 155.
- Shpak, O. (2023). Sutnist poniattia «kalihrafiia»: teoretychnyi dyskurs. Society and Science Interconnection: scientific sollection proceedings of the 2nd International scientific and practical conference. Portugal, 153, 177–182.
- Zelisko, L. Kalihrafiia ta mystetstvo. Available at: https://gallery101.com.ua/calligraphy-and-art/ Last accessed: 01.12.2023
- Chuprykov, A. P., Hnatiuk, R. M., Chuprykova, M. A. (2011). Asymetriia mozku ta livorukist. Kyiv: KMM, 140.
- Mitchenko, V. S. (2018). Kalihrafiia. Vzaiemovplyvy shryftiv: teoriia i praktyka; kyrylytsia i latynytsia; istoriia i suchasnist. Kyiv: Laurus, 288.
- Snarskyi, O. V. (1975). Shryft v mystetstvi khudozhnoho oformlennia. Kyiv, 16.
- Kolektsii shryftiv Rentafont. Available at: https://rentafont.com.ua/font_collections Last accessed: 10.11.2023
- Tereschenko, A. A., Chernyavsky, K. V. (2016). The impact of digital progress on classical calligraphy. Limbo lettering as a tool of modern design, 2 (19), 1–7.
- Borysov, V. (2021). Font composition as a playground for graphic experiments. Humanities Science Current Issues, 1 (37), 21–26. doi: https://doi.org/10.24919/2308-4863/37-1-4
- Mala, T. V. (2010). Holovni vymohy do roboty nad zavdanniamy zi shryftovymy kompozytsiiamy z dystsypliny «Shryft» maibutnikh fakhivtsiv z hrafichnoho dyzainu u VNZ. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky, 6 (193 (1)), 162–167.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Tetyana Ageyenko, Kateryna Korsikova, Svitlana Nikulenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.