Теоретико-методичні основи вивчення теми «текстові задачі практичного змісту» в шкільному курсі математики

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.294828

Ключові слова:

математична модель, математика, текстові задачі практичного змісту, класифікація задач

Анотація

В сучасній школі все найчастіше ми зустрічаємося з проблемою, що учні втрачають інтерес до навчання. Задачі практичного змісту покликані підвищити зацікавленість до шкільної математичної освіти.

Спрямованість дослідження задач практичного змісту передбачає орієнтацію методів в процесі вирішення завдань та формування у школярів міцних навичок самостійної діяльності та виховання стійкого інтересу до предмета. Також, практичні задачі допомагають висвітити міжпредметні зв’язки, заставляють глибше зануритися в теоретичні аспекти, сформувати цілісну картину. У процесі розв'язання таких задач в учнів формуються пізнавальна, інформаційна та соціальна компетентності. Навчання стає корисним і, водночас, захопливим та цікавим для учнів.

Текстові задачі в шкільному курсі математики мають велике значення та розподіляються за функціями, за вимогою поставленої задачі, за типами. Стаття присвячена аналізу теоретико-методичних основ задач практичного змісту та їх розв’язання.

Метою роботи є класифікація текстових задач за різними параметрами на основі аналізу науково-методичної літератури з цієї теми. Для розгляду обрано текстові задачі таких типів, як задачі на рух, на роботу, на купівлю-продаж, на відсотки, суміші та сплави. До основних результатів публікації відносяться рекомендації створення математичної моделі умови задачі за допомогою таблиць залежно від її типу.

Наведено задачі різних типів, які розв’язуються за допомогою складання відповідної математичної моделі умови задачі. Цей підхід до вивчення теми «Текстові задачі» використовується у власному досвіді навчання математики

Біографії авторів

Катерина Григор'єва, Донбаський державний педагогічний університет

Кафедра «Методики навчання математики та методики навчання інформатики»

Тетяна Вікторівна Турка, Донбаський державний педагогічний університет

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра «Методики навчання математики та методики навчання інформатики»

Зоя Дмитрівна Пащенко, Державний університет інфраструктури та технологій

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра «Математики та інформатики»

Посилання

  1. Shapovalova, N., Panchenko, L., Kuchmenko, S. (2019). Scientific and Methodological Specifics and Benefits of Studying Mathematic Modeling by High School Students. Osvita. Innovatyka. Praktyka, 1 (5), 31–39.
  2. Besedin, B., Zhadan, O. (2021). Using applied content tasks to study mathematics in high school. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu, 1 (100), 88–98.
  3. Verschaffel, L., Schukajlow, S., Star, J., Van Dooren, W. (2020). Word problems in mathematics education: a survey. ZDM, 52 (1), 1–16. doi: https://doi.org/10.1007/s11858-020-01130-4
  4. Nepomnyascha, H. (2018). Training the intending primary school teacher to work over the problems while studying methodics of mathematical. Bulletin of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences, 37 (2), 196–202. doi: https://doi.org/10.31376/2410-0897-2018-2-37-196-202
  5. Mykhailenko, L., Kovalchuk, M. (2016). Solving text problems as a mean of formation of mathematical competence among senior pupils. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, 46, 65–69.
  6. Sliepkan, Z. (2006). Metodyka navchannia matematyky. Kyiv: Vyshcha shkola, 582.
  7. Ister, O. (2022). Matematyka. HENEZA, 316.
  8. Zakharchenko, N. (2017). Tekstovi zadachi v zavdanniakh ZNO. Available at: https://maimo.elit.sumdu.edu.ua/images/stories/docs/tekstovyye-zadachi.pdf
  9. Kozyra, V. (2021). Zbirnyk zavdan z matematyky dlia pidhotovky ta provedennia derzhavnoi pidsumkovoi atestatsii u formati ZNO. Aston, 128.
  10. Skvortsova, S. (2016). Zadachi na rukh: metodyka provedennia pidhotovchoi roboty. Uchytel pochakovoi shkoly, 6, 7–11.
Теоретико-методичні основи вивчення теми «текстові задачі практичного змісту» в шкільному курсі математики

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-30

Як цитувати

Григор’єва, К., Турка, Т. В., & Пащенко, З. Д. (2023). Теоретико-методичні основи вивчення теми «текстові задачі практичного змісту» в шкільному курсі математики. ScienceRise: Pedagogical Education, (5 (56), 17–24. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.294828

Номер

Розділ

Педагогічна освіта