Теоретико-методичні основи вивчення теми «текстові задачі практичного змісту» в шкільному курсі математики
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.294828Ключові слова:
математична модель, математика, текстові задачі практичного змісту, класифікація задачАнотація
В сучасній школі все найчастіше ми зустрічаємося з проблемою, що учні втрачають інтерес до навчання. Задачі практичного змісту покликані підвищити зацікавленість до шкільної математичної освіти.
Спрямованість дослідження задач практичного змісту передбачає орієнтацію методів в процесі вирішення завдань та формування у школярів міцних навичок самостійної діяльності та виховання стійкого інтересу до предмета. Також, практичні задачі допомагають висвітити міжпредметні зв’язки, заставляють глибше зануритися в теоретичні аспекти, сформувати цілісну картину. У процесі розв'язання таких задач в учнів формуються пізнавальна, інформаційна та соціальна компетентності. Навчання стає корисним і, водночас, захопливим та цікавим для учнів.
Текстові задачі в шкільному курсі математики мають велике значення та розподіляються за функціями, за вимогою поставленої задачі, за типами. Стаття присвячена аналізу теоретико-методичних основ задач практичного змісту та їх розв’язання.
Метою роботи є класифікація текстових задач за різними параметрами на основі аналізу науково-методичної літератури з цієї теми. Для розгляду обрано текстові задачі таких типів, як задачі на рух, на роботу, на купівлю-продаж, на відсотки, суміші та сплави. До основних результатів публікації відносяться рекомендації створення математичної моделі умови задачі за допомогою таблиць залежно від її типу.
Наведено задачі різних типів, які розв’язуються за допомогою складання відповідної математичної моделі умови задачі. Цей підхід до вивчення теми «Текстові задачі» використовується у власному досвіді навчання математики
Посилання
- Shapovalova, N., Panchenko, L., Kuchmenko, S. (2019). Scientific and Methodological Specifics and Benefits of Studying Mathematic Modeling by High School Students. Osvita. Innovatyka. Praktyka, 1 (5), 31–39.
- Besedin, B., Zhadan, O. (2021). Using applied content tasks to study mathematics in high school. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu, 1 (100), 88–98.
- Verschaffel, L., Schukajlow, S., Star, J., Van Dooren, W. (2020). Word problems in mathematics education: a survey. ZDM, 52 (1), 1–16. doi: https://doi.org/10.1007/s11858-020-01130-4
- Nepomnyascha, H. (2018). Training the intending primary school teacher to work over the problems while studying methodics of mathematical. Bulletin of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences, 37 (2), 196–202. doi: https://doi.org/10.31376/2410-0897-2018-2-37-196-202
- Mykhailenko, L., Kovalchuk, M. (2016). Solving text problems as a mean of formation of mathematical competence among senior pupils. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, 46, 65–69.
- Sliepkan, Z. (2006). Metodyka navchannia matematyky. Kyiv: Vyshcha shkola, 582.
- Ister, O. (2022). Matematyka. HENEZA, 316.
- Zakharchenko, N. (2017). Tekstovi zadachi v zavdanniakh ZNO. Available at: https://maimo.elit.sumdu.edu.ua/images/stories/docs/tekstovyye-zadachi.pdf
- Kozyra, V. (2021). Zbirnyk zavdan z matematyky dlia pidhotovky ta provedennia derzhavnoi pidsumkovoi atestatsii u formati ZNO. Aston, 128.
- Skvortsova, S. (2016). Zadachi na rukh: metodyka provedennia pidhotovchoi roboty. Uchytel pochakovoi shkoly, 6, 7–11.
![Теоретико-методичні основи вивчення теми «текстові задачі практичного змісту» в шкільному курсі математики](https://journals.uran.ua/public/journals/269/submission_294828_333136_coverImage_uk_UA.png)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Kateryna Hryhorieva, Tetiana Turka, Zoya Pashchenko
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.