Народний театр в аспекті педагогічної діяльності М. Д. Леонтовича у Тульчині

Автор(и)

  • Алла Борисівна Губаль Вінницький державний педагогічний університет ім. Михайла Коцюбинського; Тульчинський фаховий коледж культури, Україна https://orcid.org/0009-0008-9695-244X

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.295546

Ключові слова:

Микола Леонтович, Тульчин, театральне мистецтво, театралізована діяльність, метод, види хорового театру, театралізовані ігри, драматургія

Анотація

Сучасні складні соціально-економічні та культурні процеси розбудови країни спрямовані на радикальне оновлення українського суспільства. Перспективний поступовий розвиток новітніх течій у сфері початкової освіти в Україні завжди був важливим ступенем для вітчизняної музично-педагогічної науки, оскільки для використання у практичній діяльності нових технологій науковцям потрібно детально розглядати, аналізувати, систематизувати й адаптувати минулий педагогічний досвід видатних українських педагогів-музикантів. Злободенною в сьогочасній освіті є проблема використання засобів театрального мистецтва в практиці сучасної школи, яка, за Леонтовичем, сприяє формуванню важливих життєвих цінностей і активної естетичної діяльності, особливо у школярів молодшого віку.

Звернення до національних традицій минулого досвіду театрального аспекту у педагогічній діяльності педагога М. Леонтовича спрямоване на духовне відродження творчої активності особистості. З’ясовано сутність понять театрального мистецтва, театралізованої діяльності, театралізованої гри в школі; наведено основні види театральної вистави; розглянуто найбільш уживані прийоми театралізації та аргументовано необхідність їх використання на заняттях. Завдяки універсалізму методу драматизації хорового театру вчитель розкривав творчі нахили учнів у формуванні індивідуальності особливості. Аспекти багатьох творчих досліджень з театральної педагогічної діяльності М. Леонтовича потребують детального вивчення і інноваційних підходів у зв’язку з актуальними проблемами музичної педагогіки, музикознавства, музичної фольклористики.

Використання аспекту театрального мистецтва на регулярних заняттях з музики мало суттєвий потенціал для гармонійного естетичного розвитку, особливо молодших школярів. Педагог на практиці доказав еволюційне значення театрально-хорової педагогіки (що має аналітико-синтетичний характер) і розкрив можливості впливу на емоційно-чуттєву сферу учня, дорівнюючи театральне мистецтво до дитячої гри. Висвітлені методи М.Леонтовича свідчать, що під час гри здебільшого проявляється самостійне вираження особистості, а за допомогою групового характеру театральної діяльності посилюється емоційний вплив, який невідривно йде разом із натхненням, радістю, почуттям згуртованості заради спільної справи.

На основі аналізу педагогічної діяльності М. Леонтовича можна визначити, що митець стояв біля витоків дитячого театрального хорового мистецтва на Поділлі на початку ХХ ст. в контексті соціокультурної інтеграції України, але апріорі доведено, що сучасний процес виховання ще недостатньо вивчений і потребує подальшого поглибленого осмислення

Біографія автора

Алла Борисівна Губаль, Вінницький державний педагогічний університет ім. Михайла Коцюбинського; Тульчинський фаховий коледж культури

Aспірант

Викладач, концертмейстер

Кафедрa загального фортепіано

Посилання

  1. Rozvytok estetychnoi aktyvnosti u protsesi vykhovannia teatralnoi kultury shkoliariv (1992). Kyiv.
  2. Psheminska, L. O. (2021). Osoblyvosti estetychnoho vykhovannia u yeparkhialnykh zhinochykh uchylyshchakh Ukrainy druhoi polovyny XIX – poch. XX st. Teoretyko-metodolohichni aspekty mystetskoi osvity: zdobutky, problemy ta perspektyvy. Uman: Vizavi, 160–165.
  3. Sobol, R. (1966). Z dziejów teatru Potockich w Tulczynie. Pamiętnik Teatralny, 1-4, 197–198.
  4. Opria, B. O., Opria, I. A. (2014). Dity pravoslavnoho dukhovenstva ta yikh osvita na Podilli (60-ti rr. XIX – poch. XX st.). Kyiv, 704.
  5. Porozhnia, A. M. (2015). Arkhivy, spohady, svitlyny. Tulchyn, 46.
  6. Hershdt, O. (2000). 100 Evreiskykh mistechok Ukrainy. Kharkiv, 704.
  7. Hordiichuk, M. M. (2006). M.D. Leontovych. narys pro zhyttia i tvorchist. Kyiv. 114.
  8. Ivanova, L. O. (2007). Muzychno-pedahohichna spadshchyna Mykoly Leontovycha. Mykolaiv.
  9. Ivanov, V. F. (1982). Mykola Leontovych. Spohady, lysty, materialy. Kyiv, 242.
  10. Hubal, A. B. (2023). Pedahohichne kraieznavstvo yak faktor rozvytku tvorchoi indyvidualnosti u spadshchyni M. D. Leontovycha. Mystetstvo v kulturi suchasnosti: teoriia ta praktyka navchannia. Vinnytsia.
  11. Maksymenko, S. D. (2016). Teoriia uchbovoi diialnosti V. V. Davydova. Problemy suchasnoi psykholohii, 34, 7–16.
  12. Borysova, T. V. (2003). Muzychno-teatralnyi aspekt tvorchoi spadshchyny M.D. Leontovycha. Mykola Leontovych i suchasna osvita ta kultura: do 125-richchia vid dnia narodzhennia. Kyiv; Kamianets-Podilskyi, 4, 12–13.
  13. Turchyn, T. (2021). Theatrical art in practice of the modern primary school. Research Notes. Series "Psychology and Pedagogy Research" (Nizhyn Mykola Gogol State University), 2, 57–63. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2021-PP-2-57-63
  14. Viniukova, V. Mykola Leontovych – Bakh u khorovii muzytsi. Available at: http://www.tovtry.km.ua//history/statti/postati/leontovych2 Last accessed: 01.10. 2021

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-30

Як цитувати

Губаль, А. Б. (2023). Народний театр в аспекті педагогічної діяльності М. Д. Леонтовича у Тульчині. ScienceRise: Pedagogical Education, (6 (57), 4–12. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.295546

Номер

Розділ

Педагогічна освіта