Лінгводидактична модель українськомовної підготовки майбутніх іноземних фахівців, що здобувають вищу освіту за спеціальностями у галузі соціальних поведінкових наук

Автор(и)

  • Наталя Миколаївна Московчук Державний університет інтелектуальних технологій і зв’язку , Україна https://orcid.org/0000-0002-2232-9072
  • Мар’яна Вікторівна Пальчинська Державний університет інтелектуальних технологій і зв’язку , Україна https://orcid.org/0000-0001-5860-9546

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.297381

Ключові слова:

лінгводидактична модель, мета, зміст, етапи, методи, принципи україномовної лінгводидактичної моделі навчання

Анотація

У статті представлено лінгводидактичну модель українськомовної підготовки майбутніх іноземних фахівців, що здобувають вищу освіту за спеціальностями у галузі соціальних поведінкових наук. Виокремлено та обґрунтовано структурні складники моделі; визначено мету та зміст українськомовної підготовки майбутніх іноземних фахівців, що здобувають вищу освіту за спеціальностями у галузі соціальних поведінкових наук; виокремлено етапи формування їхньої українськомовної професійно-комунікативної компетентності; визначено педагогічні умови формування українськомовної професійно-комунікативної компетентності майбутніх іноземних фахівців, що здобувають вищу освіту за спеціальностями у галузі соціальних поведінкових наук (адаптативно-педагогічна підтримка студентів-іноземців в освітньому просторі України; забезпечення позитивної мотивації студентів-іноземців, що здобувають вищу освіту за спеціальностями у галузі соціальних поведінкових наук, до вивчення професійно спрямованої української мови; наявність розвивального комунікативно-українськомовного середовища для студентів-іноземців, що здобувають вищу освіту за спеціальностями у галузі соціальних поведінкових наук; залучення студентів-іноземців до активної українськомовної мовленнєвої діяльності професійної спрямованості); визначено критерії оцінювання рівнів сформованості українськомовної професійно-комунікативної компетентності майбутніх іноземних фахівців, що здобувають вищу освіту за спеціальностями у галузі соціальних поведінкових наук (адаптаційний, мотиваційний, лінгвістичний, рефлексійно-оцінний) із відповідними показниками; схарактеризовано рівні сформованості українськомовної професійно-комунікативної компетентності майбутніх іноземних фахівців, що здобувають вищу освіту за спеціальностями у галузі соціальних поведінкових наук (високий, задовільний, низький). Представлено результати експериментальної перевірки лінгводидактичної моделі українськомовної підготовки майбутніх іноземних фахівців, що здобувають вищу освіту за спеціальностями у галузі соціальних поведінкових наук

Біографії авторів

Наталя Миколаївна Московчук, Державний університет інтелектуальних технологій і зв’язку

Кандидад педагогічних наук, старший викладач

Кафедри лінгводидактики та іноземних мов

Мар’яна Вікторівна Пальчинська, Державний університет інтелектуальних технологій і зв’язку

Доктор філософських наук, професор

Кафедра «Психології та педагогіки»

Посилання

  1. Doroz, V. F. (2011). Kros-kulturne navchannia uchniv-bilinhviv ukrainskoi movy. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 456. Available at: https://dspace.bdpu.org.ua/items/72e66acd-f989-4860-ad6e-696fda34255f
  2. Drohomyretska, M. (2021). Linhvokrainoznavchyi aspekt u vykladanni ukrainskoi movy yak inozemnoi yak vazhlyvyi chynnyk formuvannia mizhkulturnoi kompetentsii studentiv. InterConf, 52, 226–231. doi: https://doi.org/10.51582/interconf.21-22.04.2021.026
  3. Kochan, I. (2012). Formation and development of teaching ukrainian as a foreign language. Theory and Practice of Teaching Ukrainian as a Foreign Language, 7, 17–24. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Timvum_2012_7_5
  4. Kudina, T. M. (2014). Formuvannia vtorynnoi movnoi osobystosti slukhachiv pidhotovchykh viddilen dlia inozemtsiv u protsesi navchannia ukrainskoi movy. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 8. Filolohichni nauky (movoznavstvo i literaturoznavstvo, 5, 317–326. Available at: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7123
  5. Chumak, V. V., Chumak, O. H. (2011). Ukrainska mova yak inozemna u systemi kredytno-modulnoho navchannia. Kyiv: Znannia, 631.
  6. Shvets, H. D. (2016). Play technologies in teaching ukrainian as a foreign language. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho. Seriia: Pedahohika, 5 (112), 106–112. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvpupupp_2016_5_20
  7. Ushakova, N. I., Dubichynskyi, V. V., Trostynska, O. M. (2011). Kontseptsiia movnoi pidhotovky inozemtsiv u VNZ Ukrainy. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky, 19, 136–146. Available at: http://www-center.univer.kharkov.ua/vestnik/full/261.pdf
  8. Hadomska, A. A. (2017). Metodyka movlennievo-kulturnoi adaptatsii inozemnykh studentiv zasobamy kreolizovanykh reklamnykh tekstiv. Odesa, 21.
  9. Porokh, D. O. (2011). Sotsialno-pedahohichni umovy adaptatsii inozemnykh studentiv do navchannia u vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy. Luhansk, 220.
  10. Moskovchuk, N. (2018). Factors of students’ positive adaptation into the Ukrainian foreign language space of Ukraine. Scientific Bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University Named after K. D. Ushynsky, 10 (6 (125)), 18–24. doi: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2018-6-3
  11. Moskovchuk, N. (2018). Professional – linguistic preparation as a pedagogical category. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu im. V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky, 1 (60), 199–207. Available at: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/13374/1/HFV %207_Hevko.pdf
  12. Zasiekina, L. V. (2011). Speech Adaptation of Personality as Focus of Psycho-linguistic Research. Psykholohichni perspektyvy, 17, 104–116. Available at: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/181
  13. Artomov, I. V., Studeniak, I. P., Holovach, Y. Y., Hus, A. V. (2015). Innovatsii u vyshchii osviti: vitchyznianyi i zarubizhnyi dosvid. Uzhhorod: PP «AUT- DOR-ShARK», 360. Available at: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/8789/1/ %D0 %93 %D0 %BB %D0 %BE %D1 %81 %D0 %B0 %D1 %80 %D1 %96 %D0 %B9.pdf
  14. Budnik, A. O. (2018). The uses of the language portfolio as a means of reflexive training of foreign students at the higher school. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. K. D. Ushynskoho. Pedahohichni nauky, 4, 7–13. Available at” http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/3929
  15. Borysenko, V. V. (2011). Contemporary tendencies of methods development of the formation of non-philological students professional speech competence in higher education institutions.. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P Drahomanova: pedahohichni nauky, 95, 38–47. Available at: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5064/BORISENKO.pdf?sequence=1
  16. Drozdova, I. P. (2010). Naukovi osnovy formuvannia ukrainskoho profesiinoho movlennia studentiv nefilolohichnykh fakultetiv VNZ. Kharkiv: KhNAMH, 320. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/4896/1/ %D0 %BD %D0 %B0 %D1 %83 %D0 %BA %D0 %BE %D0 %B2 %D1 %96_ %D0 %BE %D1 %81 %D0 %BD %D0 %BE %D0 %B2 %D0 %B8.pdf
  17. Khomenko, O. V. (2014). Inshomovna pidhotovka studentiv ekonomichnykh spetsialnostei v konteksti hlobalizatsii. Kyiv: KNUTD, 364. Available at: https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=uk&user=hYvBD7kAAAAJ&citation_for_view=hYvBD7kAAAAJ:b0M2c_1WBrUC
  18. Cheremys, I. M. (2008). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh zhurnalistiv zasobamy inshomovnykh periodychnykh vydan. Kyiv, 22.
  19. Pro vyshchu osvitu (2014). Zakon Ukrainy No. 1556-VII. 01.07.2014. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
  20. Pro zabezpechennia funktsionuvannia ukrainskoi movy yak derzhavnoi (2019). Zakon Ukrainy No. 2704-VIII. 25.04.2019. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19
  21. Pro osvitu (2019). Zakon Ukrainy No. 2145-VIII, redaktsiia vid 19.01.2019. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-30

Як цитувати

Московчук, Н. М., & Пальчинська, М. В. (2023). Лінгводидактична модель українськомовної підготовки майбутніх іноземних фахівців, що здобувають вищу освіту за спеціальностями у галузі соціальних поведінкових наук. ScienceRise: Pedagogical Education, (6 (57), 13–21. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.297381

Номер

Розділ

Педагогічна освіта