Соціальний ларпінг як авторський метод формування соціальної компетентності дітей зі складними порушеннями розвитку

Автор(и)

  • Тетяна Юріївна Суменко Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради; Комунальний заклад «Харківський міський центр комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Промінь», Україна https://orcid.org/0000-0003-2485-5989

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.298179

Ключові слова:

соціальна компетентність, діти зі складними порушеннями розвитку, соціальний ларпінг

Анотація

У статті презентовано власний практичний досвід та опис експериментальної роботи з дітьми зі складними порушеннями (аутизм, РДУГ, інтелектуальна недостатність, синдром Дауну, дитяча шизофренія, ДЦП). Створено метод формування соціальної компетентності дітей зі складними порушеннями розвитку, реалізований в рамках експерименту в межах реабілітаційного закладу. Визначено суть та переваги соціального ларпінгу. Коротко розглянуто наукові дослідження дотичні до теми дослідження. Проаналізовано метод формування соціальної компетентності для аутичних дітей Creative drama. Проведено порівняльний аналіз методу «живої» гри LARP та Creative drama. Вперше визначено поняття «соціальний ларпінг». Окреслено критерії та показники рівня сформованості соціальної компетентності дітей зі складними порушеннями розвитку (когнітивний: знання про способи поведінки, права і обов’язки; базові уявлення та знання для задоволення власних потреб; знання про способи соціальної взаємодії; емоційно-мотиваційний: розуміння емоцій, навички самоконтролю (самооцінка), соціальні цінності; поведінковий: соціальна взаємодія, орієнтування у соціальних ролях, соціальні навички). Надано описові характеристики рівнів сформованості соціальної компетентності дітей зі складними порушеннями розвитку згідно вищезазначених критеріїв. Доведено важливість впровадження соціального ларпінгу як авторського методу формування соціальної компетентності дітей зі складними порушеннями розвитку в межах корекційно-розвиткової роботи реабілітаційних установ. Проаналізовано вплив соціального ларпінгу для покращення взаємодії між дітьми зі складними порушеннями розвитку в межах міні групи, надолуженні власного соціального досвіду дитини зі СПР в умовах реабілітаційного центру.

Висновки та пропозиції засвідчують суть та переваги соціального лапрінгу як методу формування соціальної компетентності дітей зі СПР, результативність впровадження

Біографія автора

Тетяна Юріївна Суменко, Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради; Комунальний заклад «Харківський міський центр комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Промінь»

Аспірантка

Кафедра соціальної роботи

Музичний керівник вищої категорії, організатор культурно-дозвіллєвої діяльності

Посилання

  1. Demchenko, O. (2012). Formuvannia sotsialnoi kompetentnosti ditei z osoblyvymy potrebamy u protsesi vykorystannia vykhovnykh sytuatsii. Naukovo-pedahohichni zasady formuvannia sotsialnykh kompetentsii uchniv z osoblyvymy potrebamy yak skladovoi navchalno-reabilitatsiinoho protsesu. Vol. 1. Zaporizhzhia: Vydavnytstvo Khortytskoho natsionalno-reabilitatsiinoho bahatoprofilnoho tsentru, 416–423. Available at: http://surl.li/psrfa
  2. Soares, E. E., Bausback, K., Beard, C. L., Higinbotham, M., Bunge, E. L., Gengoux, G. W. (2020). Social Skills Training for Autism Spectrum Disorder: a Meta-analysis of In-person and Technological Interventions. Journal of Technology in Behavioral Science, 6 (1), 166–180. https://doi.org/10.1007/s41347-020-00177-0
  3. Learning Through Play with Cerebral Palsy. Physiopedia. Available at: http://surl.li/ptonl
  4. Reid, D. T. (2002). Benefits of a virtual play rehabilitation environment for children with cerebral palsy on perceptions of self-efficacy: a pilot study. Pediatric Rehabilitation, 5 (3), 141–148. https://doi.org/10.1080/1363849021000039344
  5. Sulaiman, N. H., Ghazali, M. (2015). Learning through playing for children with cerebral palsy. Jurnal Teknologi, 78 (2-2). https://doi.org/10.11113/jt.v78.6930
  6. Osoblyvosti rozvytku. Stud. Available at: https://stud.com.ua/78675/psihologiya/osoblivosti_rozvitku Last accessed: 04.11.2023
  7. Maenner, M. J., Shaw, K. A., Bakian, A. V., Bilder, D. A., Durkin, M. S. Esler, A. (2021). Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years – Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2018. Surveillance Summaries, 70 (11), 1–16. Available at: http://surl.li/gtqsd Last accessed: 02.05.2023
  8. Kubata, N. P., Aizenbart, M. M. (2018). Hra yak zasib formuvannia kompetentsii u ditei starshoho doshkilnoho viku. Young Scientist, 5 (57), 55.Available at: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/4455/4382
  9. Moroz, S. V. (2019). Rol hry v sotsializatsii dytyny doshkilnoho viku. Doshkilna osvita u suchasnomu sotsiokulturnomu prostori, 3, 130–134.Available at: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/15519/1/29.pdf Last accessed: 04.11.2023
  10. Ms. Snyder's Creative Drama Class. Available at: http://ssnyderdrama.weebly.com/ Last accessed: 27.10.2022
  11. Benefits of Creative Drama. Character Kids. Available at: https://www.characterkidsdrama.com/benefits Last accessed: 02.11.2023

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-29

Як цитувати

Суменко, Т. Ю. (2024). Соціальний ларпінг як авторський метод формування соціальної компетентності дітей зі складними порушеннями розвитку. ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (58), 22–30. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.298179

Номер

Розділ

Педагогічна освіта