Соціальний ларпінг як авторський метод формування соціальної компетентності дітей зі складними порушеннями розвитку
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.298179Ключові слова:
соціальна компетентність, діти зі складними порушеннями розвитку, соціальний ларпінгАнотація
У статті презентовано власний практичний досвід та опис експериментальної роботи з дітьми зі складними порушеннями (аутизм, РДУГ, інтелектуальна недостатність, синдром Дауну, дитяча шизофренія, ДЦП). Створено метод формування соціальної компетентності дітей зі складними порушеннями розвитку, реалізований в рамках експерименту в межах реабілітаційного закладу. Визначено суть та переваги соціального ларпінгу. Коротко розглянуто наукові дослідження дотичні до теми дослідження. Проаналізовано метод формування соціальної компетентності для аутичних дітей Creative drama. Проведено порівняльний аналіз методу «живої» гри LARP та Creative drama. Вперше визначено поняття «соціальний ларпінг». Окреслено критерії та показники рівня сформованості соціальної компетентності дітей зі складними порушеннями розвитку (когнітивний: знання про способи поведінки, права і обов’язки; базові уявлення та знання для задоволення власних потреб; знання про способи соціальної взаємодії; емоційно-мотиваційний: розуміння емоцій, навички самоконтролю (самооцінка), соціальні цінності; поведінковий: соціальна взаємодія, орієнтування у соціальних ролях, соціальні навички). Надано описові характеристики рівнів сформованості соціальної компетентності дітей зі складними порушеннями розвитку згідно вищезазначених критеріїв. Доведено важливість впровадження соціального ларпінгу як авторського методу формування соціальної компетентності дітей зі складними порушеннями розвитку в межах корекційно-розвиткової роботи реабілітаційних установ. Проаналізовано вплив соціального ларпінгу для покращення взаємодії між дітьми зі складними порушеннями розвитку в межах міні групи, надолуженні власного соціального досвіду дитини зі СПР в умовах реабілітаційного центру.
Висновки та пропозиції засвідчують суть та переваги соціального лапрінгу як методу формування соціальної компетентності дітей зі СПР, результативність впровадження
Посилання
- Demchenko, O. (2012). Formuvannia sotsialnoi kompetentnosti ditei z osoblyvymy potrebamy u protsesi vykorystannia vykhovnykh sytuatsii. Naukovo-pedahohichni zasady formuvannia sotsialnykh kompetentsii uchniv z osoblyvymy potrebamy yak skladovoi navchalno-reabilitatsiinoho protsesu. Vol. 1. Zaporizhzhia: Vydavnytstvo Khortytskoho natsionalno-reabilitatsiinoho bahatoprofilnoho tsentru, 416–423. Available at: http://surl.li/psrfa
- Soares, E. E., Bausback, K., Beard, C. L., Higinbotham, M., Bunge, E. L., Gengoux, G. W. (2020). Social Skills Training for Autism Spectrum Disorder: a Meta-analysis of In-person and Technological Interventions. Journal of Technology in Behavioral Science, 6 (1), 166–180. https://doi.org/10.1007/s41347-020-00177-0
- Learning Through Play with Cerebral Palsy. Physiopedia. Available at: http://surl.li/ptonl
- Reid, D. T. (2002). Benefits of a virtual play rehabilitation environment for children with cerebral palsy on perceptions of self-efficacy: a pilot study. Pediatric Rehabilitation, 5 (3), 141–148. https://doi.org/10.1080/1363849021000039344
- Sulaiman, N. H., Ghazali, M. (2015). Learning through playing for children with cerebral palsy. Jurnal Teknologi, 78 (2-2). https://doi.org/10.11113/jt.v78.6930
- Osoblyvosti rozvytku. Stud. Available at: https://stud.com.ua/78675/psihologiya/osoblivosti_rozvitku Last accessed: 04.11.2023
- Maenner, M. J., Shaw, K. A., Bakian, A. V., Bilder, D. A., Durkin, M. S. Esler, A. (2021). Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years – Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2018. Surveillance Summaries, 70 (11), 1–16. Available at: http://surl.li/gtqsd Last accessed: 02.05.2023
- Kubata, N. P., Aizenbart, M. M. (2018). Hra yak zasib formuvannia kompetentsii u ditei starshoho doshkilnoho viku. Young Scientist, 5 (57), 55.Available at: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/4455/4382
- Moroz, S. V. (2019). Rol hry v sotsializatsii dytyny doshkilnoho viku. Doshkilna osvita u suchasnomu sotsiokulturnomu prostori, 3, 130–134.Available at: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/15519/1/29.pdf Last accessed: 04.11.2023
- Ms. Snyder's Creative Drama Class. Available at: http://ssnyderdrama.weebly.com/ Last accessed: 27.10.2022
- Benefits of Creative Drama. Character Kids. Available at: https://www.characterkidsdrama.com/benefits Last accessed: 02.11.2023
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Sumenko Tеtiana
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.