Використання музейної педагогіки в підготовці вчителів суспільствознавчих дисциплін

Автор(и)

  • Світлана Святославівна Якубовська Національний університет водного господарства та природокористування, Україна https://orcid.org/0000-0002-7634-8164
  • Юрій Петрович Олексін Національний університет водного господарства та природокористування, Україна https://orcid.org/0000-0002-6688-5193

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.298865

Ключові слова:

музейна педагогіка, технологія, ресурс музею, музейне середовище, форми, методи, прийоми музейної педагогіки

Анотація

В статті визначено музейну педагогіку як міждисциплінарну освітню технологію, яка розвивається у сфері академічної та неформальної освіти, охоплюючи різні форми комунікації, актуальні просвітницькі програми та культурні практики і є базовим елементом програмно-цільового управління діяльністю здобувачів і науково-педагогічних працівників у музейно-педагогічному середовищі, засобом її практичної реалізації, своєрідним планом діяльності, у якому чітко встановлено зв’язки визначеної мети та механізмів її досягнення; окреслено загальні принципи, на які необхідно спиратися в застосуванні музейної педагогіки в процесі підготовки вчителя суспільствознавчих дисциплін; представлено поняття «ресурс музею» як здатність нарощувати потужність професійно-педагогічного потенціалу, відтворювати, поглиблювати в експозиції зміст навчальних програм, бути доступним і придатним для реалізації в умовах навчального процесу, зрозумілим для більшості споживачів музейної інформації, важливими компонентами якого, що сприяють професійній підготовці майбутнього вчителя історії, є: музейно-педагогічна інформація, яка містить відомості про конкретні музейно-педагогічні й освітні програми та їх специфіку; навчально-методичне забезпечення програм; форми й методи педагогічної діяльності в музейному середовищі; результати педагогічного процесу й підсумки дослідно-експериментальної роботи; експертні оцінки фахівців тощо; «музейне середовище» як певний активний простір навчання й виховання здобувачів педагогічних спеціальностей і досконалий засіб здійснення продуктивних змін у підготовці вчителя, що забезпечує безпосереднє «спілкування» із оригінальними музейними предметами й активну участь у різних видах діяльності, організованих на базі музеїв, спроможність пробудити в майбутніх учителів прагнення до професійної й особистісної самореалізації, сформувати стійкі гуманістичні орієнтації, свідоме позитивне ставлення до суспільства, дітей, педагогічної діяльності й самого себе, що спричинює більш глибоку особистісну професіоналізацію і створює умови для корекції професійного зростання; обгрунтовано напрямки роботи зі студентською аудиторією, організаційні форми, методи, прийоми використання в освітній діяльності музеїв; запропоновано передбачити в освітньо-професійній програмі підготовки істориків освітню компоненту «Основи музейно-архівної справи» та створити комплекс методичного забезпечення запропонованої дисципліни

Біографії авторів

Світлана Святославівна Якубовська, Національний університет водного господарства та природокористування

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра суспільних дисциплін

Юрій Петрович Олексін, Національний університет водного господарства та природокористування

Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра суспільних дисциплін

Посилання

  1. Pavlenko, Yu. (2007). Stan praktychnoho vykorystannia muzeiv pedahohichnoho profiliu u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv. Imidzh suchasnoho pedahoha, 5-6, 7–10.
  2. Pavlenko, Y., Lуmar, Y. (2022). Museum pedagogy in the future primary teachers’ professional training. NewInception, 3-4 (5-6), 62–70. https://doi.org/10.5281/zenodo.5972472
  3. Karamanov, O., Surmach, O., Shukalovych, A. (2020). Museum pedagogy in the bachelor’s training system: possibilities of the pedagogical college. Ukrainian Educational Journal, 1, 100–107. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-1-100-107
  4. Snahoschenko, V. (2011). Museum and educational resources in the professional training of History teachers-to-be. Teoriia ta metodyka navchannia suspilnykh dystsyplin, 1, 23–28.
  5. Bakka, T. V. (2001). Metodyka formuvannia praktychnykh umin maibutnikh vchyteliv suspilstvoznavstva v protsesi realizatsii pidkhodiv do zaprovadzhennia hromadianskoi osvity. Naukovi zapysky: Zbirnyk naukovykh statei Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova, 40, 36–37.
  6. Iermakova, I. P. (2014). Pidhotovka maibutnoho vchytelia suspilstvoznavchykh dystsyplin do vykorystannia doslidnytskoi tekhnolohii yak pedahohichna problema. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Seriia: Pedahohichni nauky, 1, 30–33.
  7. Kind-Voytyuk, N. (2019). Features of teaching methods of history and social sciences disciplines in educational institutions. Litopys Volyni, 21, 130–136. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2020.21.21
  8. Melnychuk, I. (2017). Use of Museum Pedagogy in Professional Training of Future Teachers of Natural Disciplines. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, 4. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2017_4_13
  9. Riabchykova, F. D. (2014). Muzeina pedahohika yak naukova dystsyplina. Volynskyi muzeinyi visnyk, 6, 64–69.
  10. Smagin, I. I. (2014). Social Science Students' Competence: Concept, Content, Structure. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka, 4, 39–44.
  11. Feshchun, O. M., Severyn, I. I. Muzeina pedahohika yak zasib rozvytku kompetentnostei molodshykh shkoliariv. Available at: http://klovsky77.com.ua/23-naukova-robota/214

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-29

Як цитувати

Якубовська, С. С., & Олексін, Ю. П. (2024). Використання музейної педагогіки в підготовці вчителів суспільствознавчих дисциплін. ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (58), 62–65. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.298865

Номер

Розділ

Педагогічна освіта