Зміцнення освіти через соціально-емоційне навчання: актуальні напрями дослідження в Україні та світі
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.299183Ключові слова:
соціально-емоційне навчання, Лабораторія СЕН, актуальні напрями дослідження, Україна і світАнотація
Досліджується актуальність наукової розробки проблематики соціально-емоційного навчання (СЕН) у світі. Зазначається, що СЕН є важливим елементом сучасної освіти, оскільки сприяє розвитку особистості, формуванню її стійкості та соціально-емоційної компетентності. В Україні спостерігається зростання інтересу до СЕН, що зумовлено викликами сучасного суспільства та потребами особистості.
Подається огляд актуальних досліджень у галузі СЕН, описуються витоки СЕН, теоретичні основи та актуальність для сучасної освіти, наголошують на важливості обʼєднання зусиль науковців і науковиць із різних галузей науки для вивчення СЕН. Цей підхід дозволяє отримати більш глибокі знання про СЕН і розробити ефективні програми розвитку соціально-емоційних навичок дітей і дорослих на рівні країн та освітянських громад.
Стаття містить опис діяльності Лабораторії СЕН ГО «ЕдКемп Україна» – осередку наукової творчості, плідної співпраці та методично-прикладної роботи в галузі СЕН. Окреслено такі перспективні дослідницькі напрями у сфері СЕН: адаптація та оптимізація таксономій СЕН для української системи освіти; вивчення та адаптація наявних інструментів оцінювання СЕН; визначення культурно-специфічних аспектів розвитку СЕН в Україні; аналіз проблем та викликів системного впровадження програм СЕН; дослідження змін у вчительських практиках при викладанні програми СЕЕН. Лабораторія співпрацює з науковцями /-ицями з інших країн, бере участь у міжнародних проєктах і розробляє власні програми розвитку СЕН.
Стаття сприяє проблематизації тематики СЕН та стимулює подальші дослідження в цій галузі. Напрацювання авторського колективу будуть корисні для науковців і науковиць, які досліджують соціально-емоційне навчання, освітянок і освітян, які прагнуть упровадити програми СЕН у свою практику, творців і творчинь освітньої політики, які зацікавлені в розвитку сучасної освіти. Репрезентовано конкретний план найближчих досліджень Лабораторії СЕН ГО «ЕдКемп Україна», результати яких висвітлюватимуться в подальших публікаціях
Посилання
- Elkin, O. (Ed.) (2023) SEEN-putivnyk. Sotsialno-emotsiine ta etychne navchannia: osvitnia prohrama dlia navchannia sertsia y rozumu. Kyiv: TOV «Inzhynirynh», 148.
- EdCamp Ukraine. Available at: https://www.edcamp.ua/en/main-page/
- Pro provedennia eksperymentu vseukrainskoho rivnia za temoiu «Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia v uchniv miakykh navychok shliakhom sotsialno-emotsiinoho ta etychnoho navchannia» na bazi zakladiv zahalnoi serednoi osvity Ukrainy na lystopad 2019 – hruden 2024 rokiv (2019). Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy No. 1431. 18.11.2019. Available at: https://bit.ly/3nipppA
- DoSEN – mizhnarodne doslidzhennia sotsialno-emotsiinykh navychok. Available at: https://dosen.edcamp.ua/
- Armstrong, T. (1999). 7 (Seven) Kinds of Smart: Identifying and Developing Your Multiple Intelligences. New York: Plume, 320.
- Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books, 528.
- Salovey, P., Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9 (3), 185–211. https://doi.org/10.2190/dugg-p24e-52wk-6cdg
- Goleman, D.(2007). Social Intelligence: The New Science of Human Relationships. New York: Bantam, 416.
- Goleman, D. (2011) The Brain and Emotional Intelligence: New Insights. New York: More Than Sound LLC, 79.
- Bar-On, R. (1997) The emotional quotient inventory (EQ-i): A test of emotional intelligence. Toronto: Multi-Health Systems.
- Fundamentals of SEL. Available at: https://casel.org/fundamentals-of-sel/
- The Ecological Approaches to Social Emotional Learning (EASEL) Laboratory. Available at: https://easel.gse.harvard.edu/
- The Gaming SEL Lab. Available at: https://www.unco.edu/cebs/educational-technology/gaming-sel/
- The SEL Lab. Available at: https://sel.ecps.educ.ubc.ca/about/
- Beyond Academic Learning: First Results from the Survey of Social and Emotional Skills (2021). Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/92a11084-en
- Schools as hubs for social and emotional learning: Are schools and teachers ready? (2023). OECD Education Spotlights, No. 4. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/f6d12db7-en
- Navigating SEL From the Inside Out. Looking Inside & Across 18 Leading SEL Programs: A Practical Resource for Schools and OST Providers-Middle & High School Focus (2022). The EASEL.Lab. Available at: https://wallacefoundation.org/report/navigating-sel-inside-out-looking-inside-across-18-leading-sel-programs-practical-resource
- Jones, S. M., McGarrah, M. W., Kahn, J. (2019). Social and Emotional Learning: A Principled Science of Human Development in Context. Educational Psychologist, 54 (3), 129–143. https://doi.org/10.1080/00461520.2019.1625776
- Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P., Gullotta, T. P. (Eds.) (2017). Handbook of social and emotional learning: research and practice. New York: The Guilford Press, 197–212.
- Mahoney, J. L., Weissberg, R. P., Greenberg, M. T., Dusenbury, L., Jagers, R. J., Niemi, K. et al. (2021). Systemic social and emotional learning: Promoting educational success for all preschool to high school students. American Psychologist, 76 (7), 1128–1142. https://doi.org/10.1037/amp0000701
- Navigate the complex field of social and emotional learning. Available at: http://exploresel.gse.harvard.edu/
- Шляйхер, А. М’які навички 20-го століття стали твердими навичками 21-го. Available at: https://osvitoria.media/experience/andreas-shlyajher-m-yaki-navychky-20-stolittya-staly-tverdymy-navychkamy-21/
- Philanthropy for Social and Emotional Learning. Results from a global survey on interventions to develop and measure social and emotional skills (2023) OECD. Available at: https://www.oecd.org/dev/development-philanthropy/Philanthropy-for-social-emotional-learning_OECD.pdf
- Durlak, J. A. (2016). Programme implementation in social and emotional learning: basic issues and research findings. Cambridge Journal of Education, 46 (3), 333–345. https://doi.org/10.1080/0305764x.2016.1142504
- The CASEL Guide to Schoolwide Social and Emotional Learning. Available at: https://schoolguide.casel.org
- Navigating Social and Emotional Learning From the Inside (2021). Available at: https://wallacefoundation.org/sites/default/files/2023-08/navigating-social-and-emotional-learning-from-the-inside-out-2ed.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Olha Rasskazova, Oleksandr Elkin, Viktoriia Hrynko, Oleg Marushchenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.