Зміцнення освіти через соціально-емоційне навчання: актуальні напрями дослідження в Україні та світі

Автор(и)

  • Ольга Ігорівна Рассказова Громадська організація «ЕдКемп Україна»; Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, Україна http://orcid.org/0000-0002-6431-0206
  • Олександр Борисович Елькін Громадська організація «ЕдКемп Україна»; Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, Україна https://orcid.org/0000-0002-7050-0428
  • Вікторія Олександрівна Гринько Громадська організація «ЕдКемп Україна»; Донбаський державний педагогічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-9834-7181
  • Олег Анатолійович Марущенко Громадська організація «ЕдКемп Україна»; Харківський національний медичний університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-8499-7466

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.299183

Ключові слова:

соціально-емоційне навчання, Лабораторія СЕН, актуальні напрями дослідження, Україна і світ

Анотація

Досліджується актуальність наукової розробки проблематики соціально-емоційного навчання (СЕН) у світі. Зазначається, що СЕН є важливим елементом сучасної освіти, оскільки сприяє розвитку особистості, формуванню її стійкості та соціально-емоційної компетентності. В Україні спостерігається зростання інтересу до СЕН, що зумовлено викликами сучасного суспільства та потребами особистості.

Подається огляд актуальних досліджень у галузі СЕН, описуються витоки СЕН, теоретичні основи та актуальність для сучасної освіти, наголошують на важливості обʼєднання зусиль науковців і науковиць із різних галузей науки для вивчення СЕН. Цей підхід дозволяє отримати більш глибокі знання про СЕН і розробити ефективні програми розвитку соціально-емоційних навичок дітей і дорослих на рівні країн та освітянських громад.

Стаття містить опис діяльності Лабораторії СЕН ГО «ЕдКемп Україна» – осередку наукової творчості, плідної співпраці та методично-прикладної роботи в галузі СЕН. Окреслено такі перспективні дослідницькі напрями у сфері СЕН: адаптація та оптимізація таксономій СЕН для української системи освіти; вивчення та адаптація наявних інструментів оцінювання СЕН; визначення культурно-специфічних аспектів розвитку СЕН в Україні; аналіз проблем та викликів системного впровадження програм СЕН; дослідження змін у вчительських практиках при викладанні програми СЕЕН. Лабораторія співпрацює з науковцями /-ицями з інших країн, бере участь у міжнародних проєктах і розробляє власні програми розвитку СЕН.

Стаття сприяє проблематизації тематики СЕН та стимулює подальші дослідження в цій галузі. Напрацювання авторського колективу будуть корисні для науковців і науковиць, які досліджують соціально-емоційне навчання, освітянок і освітян, які прагнуть упровадити програми СЕН у свою практику, творців і творчинь освітньої політики, які зацікавлені в розвитку сучасної освіти. Репрезентовано конкретний план найближчих досліджень Лабораторії СЕН ГО «ЕдКемп Україна», результати яких висвітлюватимуться в подальших публікаціях

Біографії авторів

Ольга Ігорівна Рассказова, Громадська організація «ЕдКемп Україна»; Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради

Докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка лабораторії

Лабораторія СЕН

Професорка

Кафедра соціальної роботи

Олександр Борисович Елькін, Громадська організація «ЕдКемп Україна»; Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України

Кандидат технічних наук, голова організації;

Докторант

 

Вікторія Олександрівна Гринько, Громадська організація «ЕдКемп Україна»; Донбаський державний педагогічний університет

Докторка педагогічних наук, доцентка, провідна фахівчиня

Кафедра природничо-математичних дисциплін та інформатики у початковій освіті

Олег Анатолійович Марущенко, Громадська організація «ЕдКемп Україна»; Харківський національний медичний університет

Кандидат соціологічних наук, доцент, віцеголова організації

Доцент

Кафедрa філософії та суспільних наук

Посилання

  1. Elkin, O. (Ed.) (2023) SEEN-putivnyk. Sotsialno-emotsiine ta etychne navchannia: osvitnia prohrama dlia navchannia sertsia y rozumu. Kyiv: TOV «Inzhynirynh», 148.
  2. EdCamp Ukraine. Available at: https://www.edcamp.ua/en/main-page/
  3. Pro provedennia eksperymentu vseukrainskoho rivnia za temoiu «Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia v uchniv miakykh navychok shliakhom sotsialno-emotsiinoho ta etychnoho navchannia» na bazi zakladiv zahalnoi serednoi osvity Ukrainy na lystopad 2019 – hruden 2024 rokiv (2019). Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy No. 1431. 18.11.2019. Available at: https://bit.ly/3nipppA
  4. DoSEN – mizhnarodne doslidzhennia sotsialno-emotsiinykh navychok. Available at: https://dosen.edcamp.ua/
  5. Armstrong, T. (1999). 7 (Seven) Kinds of Smart: Identifying and Developing Your Multiple Intelligences. New York: Plume, 320.
  6. Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books, 528.
  7. Salovey, P., Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9 (3), 185–211. https://doi.org/10.2190/dugg-p24e-52wk-6cdg
  8. Goleman, D.(2007). Social Intelligence: The New Science of Human Relationships. New York: Bantam, 416.
  9. Goleman, D. (2011) The Brain and Emotional Intelligence: New Insights. New York: More Than Sound LLC, 79.
  10. Bar-On, R. (1997) The emotional quotient inventory (EQ-i): A test of emotional intelligence. Toronto: Multi-Health Systems.
  11. Fundamentals of SEL. Available at: https://casel.org/fundamentals-of-sel/
  12. The Ecological Approaches to Social Emotional Learning (EASEL) Laboratory. Available at: https://easel.gse.harvard.edu/
  13. The Gaming SEL Lab. Available at: https://www.unco.edu/cebs/educational-technology/gaming-sel/
  14. The SEL Lab. Available at: https://sel.ecps.educ.ubc.ca/about/
  15. Beyond Academic Learning: First Results from the Survey of Social and Emotional Skills (2021). Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/92a11084-en
  16. Schools as hubs for social and emotional learning: Are schools and teachers ready? (2023). OECD Education Spotlights, No. 4. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/f6d12db7-en
  17. Navigating SEL From the Inside Out. Looking Inside & Across 18 Leading SEL Programs: A Practical Resource for Schools and OST Providers-Middle & High School Focus (2022). The EASEL.Lab. Available at: https://wallacefoundation.org/report/navigating-sel-inside-out-looking-inside-across-18-leading-sel-programs-practical-resource
  18. Jones, S. M., McGarrah, M. W., Kahn, J. (2019). Social and Emotional Learning: A Principled Science of Human Development in Context. Educational Psychologist, 54 (3), 129–143. https://doi.org/10.1080/00461520.2019.1625776
  19. Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P., Gullotta, T. P. (Eds.) (2017). Handbook of social and emotional learning: research and practice. New York: The Guilford Press, 197–212.
  20. Mahoney, J. L., Weissberg, R. P., Greenberg, M. T., Dusenbury, L., Jagers, R. J., Niemi, K. et al. (2021). Systemic social and emotional learning: Promoting educational success for all preschool to high school students. American Psychologist, 76 (7), 1128–1142. https://doi.org/10.1037/amp0000701
  21. Navigate the complex field of social and emotional learning. Available at: http://exploresel.gse.harvard.edu/
  22. Шляйхер, А. М’які навички 20-го століття стали твердими навичками 21-го. Available at: https://osvitoria.media/experience/andreas-shlyajher-m-yaki-navychky-20-stolittya-staly-tverdymy-navychkamy-21/
  23. Philanthropy for Social and Emotional Learning. Results from a global survey on interventions to develop and measure social and emotional skills (2023) OECD. Available at: https://www.oecd.org/dev/development-philanthropy/Philanthropy-for-social-emotional-learning_OECD.pdf
  24. Durlak, J. A. (2016). Programme implementation in social and emotional learning: basic issues and research findings. Cambridge Journal of Education, 46 (3), 333–345. https://doi.org/10.1080/0305764x.2016.1142504
  25. The CASEL Guide to Schoolwide Social and Emotional Learning. Available at: https://schoolguide.casel.org
  26. Navigating Social and Emotional Learning From the Inside (2021). Available at: https://wallacefoundation.org/sites/default/files/2023-08/navigating-social-and-emotional-learning-from-the-inside-out-2ed.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-29

Як цитувати

Рассказова, О. І., Елькін, О. Б., Гринько, В. О., & Марущенко, О. А. (2024). Зміцнення освіти через соціально-емоційне навчання: актуальні напрями дослідження в Україні та світі. ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (58), 79–86. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.299183

Номер

Розділ

Педагогічна освіта