Формування семіотичної складової мовлення у дітей старшого дошкільного віку з логопатологією

Автор(и)

  • Олена Борисівна Бєлова Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка , Україна http://orcid.org/0000-0001-6162-4106

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.299310

Ключові слова:

семіотична складова мовлення, діти старшого дошкільного віку, мовленнєві порушення, логопатологія

Анотація

У науковій публікації представлено теоретичний та експериментально-порівняльний аналіз з формування семіотичної складової мовлення у дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення. Метою дослідження стає вивчення динаміки з розвитку семіотичної складової мовлення в дітей старшого дошкільного віку з логопатологією після корекційного навчально-розвивального впливу. Методами дослідження є: теоретичний – аналіз наукових джерел щодо вирішення проблемного питання; емпіричний − використання діагностичних (завдання − навчальні, ігрові, дослідницькі під час яких у дітей з порушеннями мовлення вивчають фонематичний, лексичний, граматичний та просодичний рівні мовлення; аналіз; порівняння), формувальний (ігровий, словесний, вправи тощо) та варіативно-статистичний (кількісний та якісний). Результати дослідження. Корекційна навчально-розвивальна робота з формування семіотичної складової мовлення у дітей старшого дошкільного віку з логопатологією відбувалась на пропедевтично-ґрунтовному (підготовка дитини до засвоєння базових мовленнєво-мовних знань та вмінь), варіативно-послідовному (передбачено поєднання візуальних та мовленнєвих дій), мовленнєво-активному (залучення дитини до мовленнєвого середовища) етапах. Додатково обґрунтовано методи та прийоми корекційної навчально-розвивальної роботи. Зіставлені матеріали дослідження констатувального та формувального експериментів свідчили про динаміку розвитку семіотичної складової мовлення в дітей з логопатологією. У досліджених покращилися вміння фонематичного (сприймання, аналіз та уявлення), лексичного (імпресивне та експресивне мовлення), граматичного (складати розповіді, узгоджувати дієслова-присудки з підметом у числі, відмінювати іменники та прикметники, змінювати дієслова за особами та числами, використовувати в мовленні зменшено-пестливих форми іменників в усіх родах та відмінках) та просодичного (нормотипова сила голосу, темп мовлення, виразна інтонація та чітка дикція) рівнів мовлення

Біографія автора

Олена Борисівна Бєлова, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

Доктор педагогічних наук, доцент

Кафедра логопедії та спеціальних методик

Посилання

  1. Bielova, O., Konopliasta, S. (2023). Description of kinesthetic and kinetic motor praxis in older preschool children with logopathology. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 27 (5), 386–395. https://doi.org/10.15561/26649837.2023.0505
  2. Bielova, O., Konopliasta, S. (2023). Functionality of oral and articulatory praxis in older preschool children with logopathology. Child`S Health, 18 (6), 410–416. https://doi.org/10.22141/2224-0551.18.6.2023.1627
  3. Martynenko, I. V. (2016). State of Communication Activity of Elder Preschool Children with Developmental Language Disorders. International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies, 3 (1), 68–79. https://doi.org/10.5604/23920092.1207089
  4. Sobotovych, Ye. F. (2015). Vybrani pratsi z lohopedii. Kyiv: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho, 308.
  5. Pantiuk, T. (2016). Development as an important component of child’s preparation for school. Hirska shkola ukrainskykh Karpat, 14, 105–108.
  6. Kalmykova, L., Kharchenko, N., Kyuchukov, H., Mysan, I. (2022). The Influence of Speech and Language Competency of Preschoolers on the Success of Further L1 Acquisition and Speech Development at School: Results of a Comparative Psycholinguistic Analysis. Preschool Education: Global Trends, 2, 7–37. https://doi.org/10.31470/2786-703X-2022-2-7-37
  7. Bazyma, N., Zdanevych, L., Kruty, K., Tsehelnyk, T., Popovych, O., Ivanova, V., Cherepania, N. (2020). Formation of Speech Activity in Older Preschool Children with Autistic Disorders Formation of Speech Activity in Older Preschool Children with Autistic Disorders. BRAIN. Broad research in artificial intelligence and neuroscience, 11 (3), 107–121. https://doi.org/10.18662/brain/11.3/112
  8. Bielova, O. (2023). Speech of Six-year-old Children with Logopathology: Features and State of Development. Psycholinguistics, 34 (1), 50–84. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2023-34-1-50-84
  9. Bielova, О. (2023). Neuromotor functionality of speech readiness for school in older preschool children with logopathology. Life Span and Disability XXIV, 26 (2), 165–196. https://doi.org/10.57643/lsadj.2023.26.2_07
  10. Lyndina, Y., Soloviova, T., Tkachenko, L., Bielova, O., Lisova, L., Buhera, Y. (2023). Logopedic Technologies in Work with Children with Special Educational Needs. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 14 (3), 210–223. https://doi.org/10.18662/brain/14.3/471
  11. Pakhomova, N., Baranets, I., Okhrimenko, I., Rudenko, L. Stakhova, L., Moroz, L. (2023). Utilizing specializ,ed knowledge during correctional education with older preschool children with speech disor- ders. Revista Conrado, 19 (91), 474–483.
  12. Ribtsun, Y., Bielova, O., Korolenko, V., Bolotnykova, T., Govorun, O., Myttseva, O. (2023). Personality Development in the Paradigm of Current Neuropedagogy. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 14 (4), 388–403. https://doi.org/10.18662/brain/14.4/512
  13. Iuzzini-Seigel, J. (2021). Procedural Learning, Grammar, and Motor Skills in Children With Childhood Apraxia of Speech, Speech Sound Disorder, and Typically Developing Speech. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 64 (4), 1081–1103. https://doi.org/10.1044/2020_jslhr-20-00581
  14. Klassen, R., Lundquist, B., Westergaard, M. (2022). L1 Grammatical Gender Variation through the Representation in the Lexicon. Journal of Psycholinguistic Research, 52 (2), 359–380. https://doi.org/10.1007/s10936-022-09867-7
  15. Siemons-Lühring, D. I., Hesping, A. E., Euler, H. A., Meyer, L., Gietmann, C., Suchan, B., Neumann, K. (2023). Spelling Proficiency of Children with a Resolved Phonological Speech Sound Disorder Treated with an Integrated Approach – A Long-Term Follow-Up Randomized Controlled Trial. Children, 10 (7), 1154–1169. https://doi.org/10.3390/children10071154
  16. Aishwarya, N., Deborah, D. R. (2020). Comparison of Narrative Comprehension and Inference-Making Ability in Native Tamil Speakers in Monolingual and Bilingual Context. Journal of Research in Childhood Education, 35 (4), 616–630. https://doi.org/10.1080/02568543.2020.1810181

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-29

Як цитувати

Бєлова, О. Б. (2024). Формування семіотичної складової мовлення у дітей старшого дошкільного віку з логопатологією. ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (58), 74–78. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.299310

Номер

Розділ

Педагогічна освіта