Формування семіотичної складової мовлення у дітей старшого дошкільного віку з логопатологією
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.299310Ключові слова:
семіотична складова мовлення, діти старшого дошкільного віку, мовленнєві порушення, логопатологіяАнотація
У науковій публікації представлено теоретичний та експериментально-порівняльний аналіз з формування семіотичної складової мовлення у дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення. Метою дослідження стає вивчення динаміки з розвитку семіотичної складової мовлення в дітей старшого дошкільного віку з логопатологією після корекційного навчально-розвивального впливу. Методами дослідження є: теоретичний – аналіз наукових джерел щодо вирішення проблемного питання; емпіричний − використання діагностичних (завдання − навчальні, ігрові, дослідницькі під час яких у дітей з порушеннями мовлення вивчають фонематичний, лексичний, граматичний та просодичний рівні мовлення; аналіз; порівняння), формувальний (ігровий, словесний, вправи тощо) та варіативно-статистичний (кількісний та якісний). Результати дослідження. Корекційна навчально-розвивальна робота з формування семіотичної складової мовлення у дітей старшого дошкільного віку з логопатологією відбувалась на пропедевтично-ґрунтовному (підготовка дитини до засвоєння базових мовленнєво-мовних знань та вмінь), варіативно-послідовному (передбачено поєднання візуальних та мовленнєвих дій), мовленнєво-активному (залучення дитини до мовленнєвого середовища) етапах. Додатково обґрунтовано методи та прийоми корекційної навчально-розвивальної роботи. Зіставлені матеріали дослідження констатувального та формувального експериментів свідчили про динаміку розвитку семіотичної складової мовлення в дітей з логопатологією. У досліджених покращилися вміння фонематичного (сприймання, аналіз та уявлення), лексичного (імпресивне та експресивне мовлення), граматичного (складати розповіді, узгоджувати дієслова-присудки з підметом у числі, відмінювати іменники та прикметники, змінювати дієслова за особами та числами, використовувати в мовленні зменшено-пестливих форми іменників в усіх родах та відмінках) та просодичного (нормотипова сила голосу, темп мовлення, виразна інтонація та чітка дикція) рівнів мовлення
Посилання
- Bielova, O., Konopliasta, S. (2023). Description of kinesthetic and kinetic motor praxis in older preschool children with logopathology. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 27 (5), 386–395. https://doi.org/10.15561/26649837.2023.0505
- Bielova, O., Konopliasta, S. (2023). Functionality of oral and articulatory praxis in older preschool children with logopathology. Child`S Health, 18 (6), 410–416. https://doi.org/10.22141/2224-0551.18.6.2023.1627
- Martynenko, I. V. (2016). State of Communication Activity of Elder Preschool Children with Developmental Language Disorders. International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies, 3 (1), 68–79. https://doi.org/10.5604/23920092.1207089
- Sobotovych, Ye. F. (2015). Vybrani pratsi z lohopedii. Kyiv: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho, 308.
- Pantiuk, T. (2016). Development as an important component of child’s preparation for school. Hirska shkola ukrainskykh Karpat, 14, 105–108.
- Kalmykova, L., Kharchenko, N., Kyuchukov, H., Mysan, I. (2022). The Influence of Speech and Language Competency of Preschoolers on the Success of Further L1 Acquisition and Speech Development at School: Results of a Comparative Psycholinguistic Analysis. Preschool Education: Global Trends, 2, 7–37. https://doi.org/10.31470/2786-703X-2022-2-7-37
- Bazyma, N., Zdanevych, L., Kruty, K., Tsehelnyk, T., Popovych, O., Ivanova, V., Cherepania, N. (2020). Formation of Speech Activity in Older Preschool Children with Autistic Disorders Formation of Speech Activity in Older Preschool Children with Autistic Disorders. BRAIN. Broad research in artificial intelligence and neuroscience, 11 (3), 107–121. https://doi.org/10.18662/brain/11.3/112
- Bielova, O. (2023). Speech of Six-year-old Children with Logopathology: Features and State of Development. Psycholinguistics, 34 (1), 50–84. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2023-34-1-50-84
- Bielova, О. (2023). Neuromotor functionality of speech readiness for school in older preschool children with logopathology. Life Span and Disability XXIV, 26 (2), 165–196. https://doi.org/10.57643/lsadj.2023.26.2_07
- Lyndina, Y., Soloviova, T., Tkachenko, L., Bielova, O., Lisova, L., Buhera, Y. (2023). Logopedic Technologies in Work with Children with Special Educational Needs. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 14 (3), 210–223. https://doi.org/10.18662/brain/14.3/471
- Pakhomova, N., Baranets, I., Okhrimenko, I., Rudenko, L. Stakhova, L., Moroz, L. (2023). Utilizing specializ,ed knowledge during correctional education with older preschool children with speech disor- ders. Revista Conrado, 19 (91), 474–483.
- Ribtsun, Y., Bielova, O., Korolenko, V., Bolotnykova, T., Govorun, O., Myttseva, O. (2023). Personality Development in the Paradigm of Current Neuropedagogy. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 14 (4), 388–403. https://doi.org/10.18662/brain/14.4/512
- Iuzzini-Seigel, J. (2021). Procedural Learning, Grammar, and Motor Skills in Children With Childhood Apraxia of Speech, Speech Sound Disorder, and Typically Developing Speech. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 64 (4), 1081–1103. https://doi.org/10.1044/2020_jslhr-20-00581
- Klassen, R., Lundquist, B., Westergaard, M. (2022). L1 Grammatical Gender Variation through the Representation in the Lexicon. Journal of Psycholinguistic Research, 52 (2), 359–380. https://doi.org/10.1007/s10936-022-09867-7
- Siemons-Lühring, D. I., Hesping, A. E., Euler, H. A., Meyer, L., Gietmann, C., Suchan, B., Neumann, K. (2023). Spelling Proficiency of Children with a Resolved Phonological Speech Sound Disorder Treated with an Integrated Approach – A Long-Term Follow-Up Randomized Controlled Trial. Children, 10 (7), 1154–1169. https://doi.org/10.3390/children10071154
- Aishwarya, N., Deborah, D. R. (2020). Comparison of Narrative Comprehension and Inference-Making Ability in Native Tamil Speakers in Monolingual and Bilingual Context. Journal of Research in Childhood Education, 35 (4), 616–630. https://doi.org/10.1080/02568543.2020.1810181
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Olena Bielova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.