Медіаосвітній підхід до формування інформаційної грамотності учнів ліцеїв на уроках української мови

Автор(и)

  • Світлана Павлівна Байняшова Житомирський державний університет імені Івана Франка, Україна http://orcid.org/0009-0001-3141-6602

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.304461

Ключові слова:

інформаційна грамотність, медіаосвітній підхід до навчання української мови, медіаосвітні принципи

Анотація

Cтаття описує одну з актуальних освітніх проблем – формування інформаційної грамотності учнівства в процесі навчання української мови на базі медіаосвітнього підходу. Підхід до навчання було розглянуто як базову категорію, що визначає подальший напрям навчання рідної мови та вибір методу його реалізації в подальшій шкільній практиці. У статті уточнено визначення поняття «інформаційна грамотність». Визначено завдання медіаосвіти до навчального процесу. Було наголошено на важливості застосування медіатексів у навчальному процесі. Вказано на цілі, котрі поставлено перед інформаційною грамотністю. Використано теоретичні методи дослідження, що допомогли ґрунтовніше дослідити аспекти медіаосвітнього підходу до формування інформаційної грамотності юної мовної особистості. У межах медіаосвітнього підходу описано види навчальних робіт. Ураховано загальні тенденції сучасності в аспекті розвитку та інтегрованого впровадження медійного підходу до предмета шкільного навчання, що позитивно впливає на зміст навчання. Вектор даного дослідження зосереджено на працях українських науковців. Схарактеризовано особливості вивчення української мови на засадах медіаосвітнього підходу. Окреслено принципи формування інформаційної грамотності учнівства в процесі навчання української мови, що може забезпечити ефективну взаємодію старшокласників із сучасною системою медіа та інформаційними ресурсами. Проаналізовано низку праць іноземних дослідників для того, щоб описати, як коректно реалізовувати медіаосвітній процес на уроках української мови. Наведено декілька методів, котрі варто застосовувати в межах медіаосвітнього підходу. Взято до уваги, що вміння користуватися в освітньому процесі різними технологіями та засобами медіа – це вагома перевага та прогрес у педагогічній діяльності. Наголошено на важливості розвитку самих вчителів у напрямку технологій

Біографія автора

Світлана Павлівна Байняшова, Житомирський державний університет імені Івана Франка

Аспірантка

Навчально-науковий інститут філології та журналістики

Посилання

  1. Binytska, K. (2014). Dosvid rozvytku mediaosvity v zarubizhnykh krainakh. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, 1, 37–44.
  2. Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainsky pedahohichny slovnyk. Kyiv, 373.
  3. Bondarenko, N. (2020). Reading literacy of Ukrainian pupils: highlights of PISA-2018. Ukrainian Educational Journal, 2, 95–103. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-2-95-103
  4. Korytska, H., Bohdziievych, S. (2021). Possibilities of integration of media didactics elements in school language and literary education. Ukrainian Educational Journal, 4, 171–179. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-171-179
  5. Shevchenko, L., Syzonov, D. (2021). Teoriia medialinhvistyky. Kyiv, 214.
  6. Bainiashova, S. (2023). Content analysis of the concept of "information literacy". Zhytomyr Ivan Franko state university journal. Рedagogical sciences, 3 (114), 5–15.
  7. Clark, R. E. (2001). Educational Media. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 4279–4283. https://doi.org/10.1016/b0-08-043076-7/02335-4
  8. Kucheruk, O. (2020). Learning ukrainian language on media educationin general education school: socio-cultural aspect. Naukovi pratsi Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka: Filolohichni nauky, 51, 76–80.
  9. Naydonova, L. A., Sliusarevsky, M. M. (2016). Kontseptsiia vprovadzhennia mediaosvity v Ukraini (nova redaktsiia). Kyiv, 16.
  10. Kucheruk, O. (2020). Intehruvannia infomediinoi hramotnosti v prostir movnoi osvity. Ukrainska mova i literatura v shkoli, 3, 9–12. Available at: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/32198 Last accessed: 18.02.2023
  11. Prykhodkina, N. O. (2019). Mediaosvita yak zasib rozvytku efektyvnoi vzaiemodii uchniv iz suchasnym informatsiynym prostorom. Humanitarnyi korpus, 30, 104–105.
  12. Halaievska, L. (2018). Formuvannia informatsiinoi kompetentnosti starshoklasnykiv na urokakh ukrainskoi movy. Ukrainska mova i literatura v shkoli, 3, 26–29.
  13. Holub, N. (2019). Do problemy formuvannia hromadianskoi kompetentnosti v uchniv litseiu na urokakh ukraïnskoï movy. Formuvannia hromadianskoi kultury v noviy ukrainskiy shkoli: tradytsiyni ta innovatsiyni praktyky. Sumy.
  14. Hryshchenka, M. (Ed.) (2016). Nova ukrainska shkola: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. MON Ukrainy, 40. Available at: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/20195 Last accessed: 19.12.2023
  15. Kucheruk, O. A., Mahdych, T. P. (2022). Hromadianska kompetentnist u metodytsi navchannia ukrainskoi movy uchniv starshykh klasiv. Zhytomyr: Vyd-vo PP "Ruta", 148.
  16. Shunevych, O. M. (2017). Shliakhy formuvannia mediahramotnosti v protsesi navchannia uchniv ukrainskoi movy. Ukrainsky pedahohichny zhurnal, 4, 103–111.
  17. Grizzle, A., Wilson, C., Tuazon, R., Cheung, C. K., Jesus, L., Fische, R. et al. (2021). Media and information literate citizens: think critically, click wisely! Media and information literacycurriculum for educators and learners. Paris: UNESCO Publishing, 403. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377068 Last accessed: 19.12.2023
  18. Pagano, K. O. (2013). Immersive Learning: Designing for Authentic Practice. Storytel. Available at: https://www.storytel.com/in/books/immersive-learning-designing-for-authentic-practice-2149933 Last accessed: 20.12.2023
  19. Holub, N. B., Horoshkina, O. M. (2019). Kontseptsiia navchannia ukrainskoi movy uchniv starshoi shkoly. Kyiv, 56.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-31

Як цитувати

Байняшова, С. П. (2024). Медіаосвітній підхід до формування інформаційної грамотності учнів ліцеїв на уроках української мови. ScienceRise: Pedagogical Education, (2(59), 35–39. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.304461

Номер

Розділ

Педагогічна освіта