Література для дітей як джерело виховання толерантності дошкільників

Автор(и)

  • Валентина Богданівна Деленко Львівський національний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0002-4010-2955
  • Ілона Іванівна Гнатишак Львівський національний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0009-0001-0979-0366
  • Олена Володимирівна Лущинська Львівський національний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0002-0057-8246

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.304675

Ключові слова:

дошкільники, література для дітей, виховання, толерантність, духовність, моральні цінності, дошкільний вік

Анотація

Статтю присвячено актуальному аспекту загальної проблеми виховання дітей дошкільного віку. Акцентовано, що толерантність безпосередньо пов’язана з моральним становленням особистості. Проаналізовано виховний потенціал української дитячої літератури для дітей дошкільного віку. Обґрунтовано гуманістичний, компетентнісний, особистісно орієнтований, педагогічний, психологічний підходи у вихованні толерантності в дошкільників. Ураховано значення загальнопедагогічних принципів, методів і засобів здійснення виховного впливу на особистість дітей дошкільного віку, зокрема у вихованні толерантності. Подано характеристику творчості українських класиків у контексті виховання толерантності дітей дошкільного віку. Розкрито виховання толерантності у дошкільників засобами віршованих і прозових текстів. Представлено аналіз прозових і віршованих текстів для дітей українських поетів і письменників другої половини ХХ – початку ХХІ століття. Проаналізовано виховний потенціал казки, коротких оповідань, поезії.

Обґрунтовано необхідність використання тематичного багатства української літератури для дітей з метою виховання толерантної особистості.

У статті запропоновано простежити виховання толерантності від фольклорних творів, до авторської літератури. Закцентовано увагу на деяких методичних аспектах донесення художнього слова до дитини. Наголошено на необхідності залучати до процесу виховання толерантності батьків. На основі проведеного дослідження доведено, що література для дітей є одним із ефективних засобів формування толерантності у дітей дошкільного віку.

Виявлено, що наявність у книгах для дітей специфічних тем, у тому числі – толерантність сюжетів, образів є важливою, однак, зазвичай, сюжетно-образна система не є пріоритетним критерієм, що визначає вікову категорію читачів. Більш важливим є критерій доцільного вибору засобів розкриття сюжету, вибудовування образу як зразка для ідентичності дитини, їх доступності для розуміння дітьми. Внутрішнє протиріччя дитячої літератури полягає в тому, що вона має достатньо жорстко окреслену цільову (вікову) аудиторію, тому процес створення твору для дітей є складним, і це, вочевидь, лягло в основу диференціації означень дитячої літератури й літератури для дітей

Біографії авторів

Валентина Богданівна Деленко, Львівський національний університет імені Івана Франка

Кандидат педагогічних наук

Кафедра початкової та дошкільної освіти

Ілона Іванівна Гнатишак, Львівський національний університет імені Івана Франка

Кафедра початкової та дошкільної освіти

Олена Володимирівна Лущинська, Львівський національний університет імені Івана Франка

Доктор філософії

Кафедра початкової та дошкільної освіти

Посилання

  1. Bondarenko, N. (2010). Osoblyvosti formuvannia dukhovnykh tsinnostei u starshykh doshkilnykiv zasobamy rehionalnoi kulturno-istorychnoi spadshchyny. Doshkilna osvita, 1 (27), 75–82.
  2. Delenko, V. B. (2017). Kharakterystyka ta umovy formuvannia tolerantnosti u pedahohichnomu seredovyshchi. Nastupnist doshkilnoi ta pochatkovoi osvity v konteksti sotsialnoi mobilnosti. Lviv: LNU imeni Ivana Franka, 68–71.
  3. Honcharenko, A. M. (2003). Pedahohichni umovy stanovlennia humannykh vzaiemyn starshykh doshkilnykiv. [Dys. … kand. ped. nauk; Instytut problem vykhovannia APN Ukrainy].
  4. Havrysh, N. (2011). Khudozhnia literatura v osvitnomu protsesi: suchasni tekhnolohii. Doshkilne vykhovannia, 2, 4–9.
  5. Bohdanets-Biloskalenko, N. (2023). Children’s literature as an important component in education for tolerance of preschool children. Acta Paedagogica Volynienses, 1, 10–17. https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.2
  6. Bohdanets-Biloskalenko, N. I. (2012). U barvystomu vinochku. Khrestomatiia. Navch.posibnyk dlia roboty z ditmy u doshkiln.navch.zakladakh. Kyiv: Vydavnychyi Dim «Slovo», 728.
  7. Vovk, O. (2009). Osnovni zavdannia ukrainskoi dytiachoi literatury (rozdumy nad problemoiu). Aktualni problemy slovianskoi filolohii. Linhvistyka i literaturoznavstvo, 20, 242–249.
  8. Delenko, V. (2018). Ukrainska dytiacha literatura yak dzherelo vykhovannia tolerantnosti v ditei doshkilnoho viku. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 61 (5), 77–80.
  9. Pobirchenko, N. S. (2004). Vasyl Sukhomlynskyi: formuvannia dytiachoi osobystosti zasobamy khudozhnoi literatury. Pedahohika i psykholohiia, 1 (42), 5–12.
  10. Budnyk, O., Rembierz, M., Arbeláez-Encarnación, T. F., Rojas-Bahamón, M. J., Arbeláez-Campillo, D. F., Chinchoy, A., Matveieva, N. (2022). Formation of tolerance in the inclusive environment of an educational institution. Revista Amazonia Investiga, 11 (56), 305–319. https://doi.org/10.34069/ai/2022.56.08.29

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-31

Як цитувати

Деленко, В. Б., Гнатишак, І. І., & Лущинська, О. В. (2024). Література для дітей як джерело виховання толерантності дошкільників. ScienceRise: Pedagogical Education, (2(59), 63–67. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.304675

Номер

Розділ

Педагогічна освіта