Література для дітей як джерело виховання толерантності дошкільників
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.304675Ключові слова:
дошкільники, література для дітей, виховання, толерантність, духовність, моральні цінності, дошкільний вікАнотація
Статтю присвячено актуальному аспекту загальної проблеми виховання дітей дошкільного віку. Акцентовано, що толерантність безпосередньо пов’язана з моральним становленням особистості. Проаналізовано виховний потенціал української дитячої літератури для дітей дошкільного віку. Обґрунтовано гуманістичний, компетентнісний, особистісно орієнтований, педагогічний, психологічний підходи у вихованні толерантності в дошкільників. Ураховано значення загальнопедагогічних принципів, методів і засобів здійснення виховного впливу на особистість дітей дошкільного віку, зокрема у вихованні толерантності. Подано характеристику творчості українських класиків у контексті виховання толерантності дітей дошкільного віку. Розкрито виховання толерантності у дошкільників засобами віршованих і прозових текстів. Представлено аналіз прозових і віршованих текстів для дітей українських поетів і письменників другої половини ХХ – початку ХХІ століття. Проаналізовано виховний потенціал казки, коротких оповідань, поезії.
Обґрунтовано необхідність використання тематичного багатства української літератури для дітей з метою виховання толерантної особистості.
У статті запропоновано простежити виховання толерантності від фольклорних творів, до авторської літератури. Закцентовано увагу на деяких методичних аспектах донесення художнього слова до дитини. Наголошено на необхідності залучати до процесу виховання толерантності батьків. На основі проведеного дослідження доведено, що література для дітей є одним із ефективних засобів формування толерантності у дітей дошкільного віку.
Виявлено, що наявність у книгах для дітей специфічних тем, у тому числі – толерантність сюжетів, образів є важливою, однак, зазвичай, сюжетно-образна система не є пріоритетним критерієм, що визначає вікову категорію читачів. Більш важливим є критерій доцільного вибору засобів розкриття сюжету, вибудовування образу як зразка для ідентичності дитини, їх доступності для розуміння дітьми. Внутрішнє протиріччя дитячої літератури полягає в тому, що вона має достатньо жорстко окреслену цільову (вікову) аудиторію, тому процес створення твору для дітей є складним, і це, вочевидь, лягло в основу диференціації означень дитячої літератури й літератури для дітей
Посилання
- Bondarenko, N. (2010). Osoblyvosti formuvannia dukhovnykh tsinnostei u starshykh doshkilnykiv zasobamy rehionalnoi kulturno-istorychnoi spadshchyny. Doshkilna osvita, 1 (27), 75–82.
- Delenko, V. B. (2017). Kharakterystyka ta umovy formuvannia tolerantnosti u pedahohichnomu seredovyshchi. Nastupnist doshkilnoi ta pochatkovoi osvity v konteksti sotsialnoi mobilnosti. Lviv: LNU imeni Ivana Franka, 68–71.
- Honcharenko, A. M. (2003). Pedahohichni umovy stanovlennia humannykh vzaiemyn starshykh doshkilnykiv. [Dys. … kand. ped. nauk; Instytut problem vykhovannia APN Ukrainy].
- Havrysh, N. (2011). Khudozhnia literatura v osvitnomu protsesi: suchasni tekhnolohii. Doshkilne vykhovannia, 2, 4–9.
- Bohdanets-Biloskalenko, N. (2023). Children’s literature as an important component in education for tolerance of preschool children. Acta Paedagogica Volynienses, 1, 10–17. https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.2
- Bohdanets-Biloskalenko, N. I. (2012). U barvystomu vinochku. Khrestomatiia. Navch.posibnyk dlia roboty z ditmy u doshkiln.navch.zakladakh. Kyiv: Vydavnychyi Dim «Slovo», 728.
- Vovk, O. (2009). Osnovni zavdannia ukrainskoi dytiachoi literatury (rozdumy nad problemoiu). Aktualni problemy slovianskoi filolohii. Linhvistyka i literaturoznavstvo, 20, 242–249.
- Delenko, V. (2018). Ukrainska dytiacha literatura yak dzherelo vykhovannia tolerantnosti v ditei doshkilnoho viku. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 61 (5), 77–80.
- Pobirchenko, N. S. (2004). Vasyl Sukhomlynskyi: formuvannia dytiachoi osobystosti zasobamy khudozhnoi literatury. Pedahohika i psykholohiia, 1 (42), 5–12.
- Budnyk, O., Rembierz, M., Arbeláez-Encarnación, T. F., Rojas-Bahamón, M. J., Arbeláez-Campillo, D. F., Chinchoy, A., Matveieva, N. (2022). Formation of tolerance in the inclusive environment of an educational institution. Revista Amazonia Investiga, 11 (56), 305–319. https://doi.org/10.34069/ai/2022.56.08.29
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Valentyna Delenko, Ilona Hnatyshak, Olena Lushchynska
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.