Етапи формування художньо-зображувальних умінь студентів образотворчого спрямування

Автор(и)

  • Анна Вікторівна Волошенко Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0002-2371-7106

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.309510

Ключові слова:

художні уміння, етапи формування художніх умінь, учитель образотворчого мистецтва

Анотація

У статті розкрито і представлено до загального розгляду авторську розробку етапів формування художньо-зображувальних умінь студентів закладів вищої освіти у процесі творчої діяльності. Здійснено аналіз наукових, психологічно-педагогічних та навчально-методичних напрацювань учених з метою конкретизування змісту поняття «уміння», класифікації видів та стадій процесу формування умінь. Представлено предмет нашого дослідження «художні уміння» на основі ґрунтовних теоретичних напрацювань науковців, розширено уявлення про поняття професійно-художніх умінь учителів образотворчого мистецтва, здійснено узагальнення щодо різноманітності їх видів до яких ми відносимо художньо-технічні, художньо-методичні, художньо-майстерні та художньо-зображувальні уміння, які також поділяються на власні підвиди. У процесі наукового дослідження розглянуто поняття психолого-педагогічних основ «формування художніх умінь», та методу «вправ» узагальнення його видів та типів. Запропоновано до розгляду перелік ефективних засобів системи навчальних завдань для студентів-художників вищих закладів освіти, а саме, технічних методів та прийомів у роботі з м’якими матеріалами такими як: метод – штрихування, тушування, змішування кольорів тощо; прийом – бічне тушування, розтушовування, сухе відмивання, вологий пензлик, перо та інші. Ґрунтуючись на сучасних теоретико-наукових напрацюваннях і концептуальних ідеях учених щодо процедури «формування художніх умінь», опираючись на власний професійний досвід, розкриваємо сутність і доцільність кожного з шести етапів: організаційний, діагностичний, аналітичний, систематичний, синтетичний та автоматизаційний. Відповідно до представлених етапів визначено цілі, завдання, методи, шляхи, правила, переваги й недоліки їх застосування на практиці. Формування художніх умінь студентів обумовлено використанням низки доцільних методів: науково педагогічних – організаційний, комунікативний, інструктаж, демонстрації, ілюстрації, пояснення, майстер-клас, дослідницький, контролю, перевірки, поточний, прогнозування, змагальний, спостереження та оцінювання; особисто розроблених художньо-технічних методів, що сприяють ефективному й швидкому опануванню специфіки виконання студентами нових технічних дій в художній навчальній діяльності – «експериментально-діагностичний», «диференційно-конструктивний», «конструктивного поділу», «конструктивного сполучення», «цілісно-конструктивний», «варіативно-інтервальний»

Біографія автора

Анна Вікторівна Волошенко, Український державний університет імені Михайла Драгоманова

Аспірантка

Кафедра образотворчого мистецтва

Посилання

  1. Maksymenko, V. P. (2013). Dydaktyka. Kurs lektsii. Khmelnytskyi: KhmTsNP, 222.
  2. Pavelkiv, R. V. (2009). Zahalna psykholohiia. Kyiv: Kondor, 576.
  3. Vasianovych, H. P. (2012). Osnovy psykholohii. Kyiv: Pedahohichna dumka, 114.
  4. Rudenko, L. A. (2020). Osnovy psykholohii ta pedahohiky. Lviv: LDU BZhD, 146.
  5. Varii, M. Y., Ortynskyi, V. L. (2009). Osnovy psykholohii i pedahohiky. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 376.
  6. Sova, O. S., Voloshenko, A. V. (2020). Training of artists-students of technology of dry pastel in the process of plein-air practice. Youth & Market, 5 (184), 57–62. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.223068
  7. Pryhodin, M. D. (2019). The creative skills forming of upcoming teachers of fine arts at vocational training process. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 14. Theory and methodology of artseducation, 26, 120–124. Available at: https://sj.udu.edu.ua/index.php/tmae/article/view/117/114
  8. Ruzhytskyi, V. A. (2016). Art development of professional skills of future teachers of fine art in the process of formal, and informal education are analyzed in the article. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia: Pedahohichni nauky, (1), 105–115. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpopn_2016_1_13
  9. Sova, O. S. (2018). Building the Artistic and Pedagogical Skills of Future Fine Arts Teachers in the Process of a Plein Air Practical Training [PhD thesis; National Pedagogical Dragomanov Universit]. Available at: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/41307
  10. Shevniuk, O. L. (2016). Zahalnodydaktychni metody v navchanni obrazotvorchoho mystetstva u systemi vyshchoi osvity. Mystetska osvita: zmist, tekhnolohii, menedzhment, 11, 38–41. Available at: https://www.zbirnik.mixmd.edu.ua/index.php/artedu/article/view/92/91
  11. Kyrychenko, I. (2015). Metodychna systema formuvannia tvorchykh umin maibutnikh pedahohiv-khudozhnykiv iz osnov obrazotvorchoi hramoty. Osvitnii prostir Ukrainy, 5, 54–62. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/opu_2015_5_11
  12. Kyrychenko, I. (2015). State of formation of creative skills of future teacer-artists in fundamentals of graphic literacy. Molod i rynok, 1, 50–54. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2015_1_12
  13. Shcherbyna, V. H. (2013). Formation of compositional skills and habits of future teachers of fine arts as indicators of their pedagogical skills. Educational Dimension, 38, 118–122. https://doi.org/10.31812/educdim.v38i0.3184
  14. Ismanova, M. A. (2023) Mechanisms of creative skills formation in students. JournalNX – A Multidisciplinary Peer Reviewed Journal, 9 (6), 171–175.
  15. Bazylchuk, L. (2015). Dydaktychni metody navchannia obrazotvorchomu mystetstvu v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 12, 6–14. Available at: https://library.udpu.edu.ua/library_files/probl_sych_vchutela/2015/12_1/1.pdf
  16. Akhmedov, M.-U., Kholmatova, F. (2021). Formation of creative processes in students through teaching composition in fine arts. Advanced discoveries of modern science: experience, approaches and innovations band, 2, 14–16. https://doi.org/10.36074/logos-09.04.2021.v2.03
  17. Jabbarov, R. (2019). Formation of Fine Art Skills by Teaching Students the Basics of Composition in Miniature Lessons. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 17 (1), 285–288.
  18. Buchynskyi, S. L. (1981). Pidhotovchi vpravy z zhyvopysu. Osnovy hramoty z obrazotvorchoho mystetstva. Kyiv: Radianska shkola, 120.
  19. Basanets, L. V., Maslova, T. M. (2023). Tekhnika rysunka miakymy materialamy. Odesa: PNPU imeni K. D. Ushynskoho, 33.
  20. Tkachuk, O. V. (2023). Navchalnyi posibnyk z dystsypliny zghidno OPP- OK.15 «Teoriia ta praktyka hrafiky» dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity pershoho (bakalavrskoho) rivnia spetsialnosti: 023 – Obrazotvorche mystetstvo, dekoratyvno-prykladne mystetstvo, restavratsiia. Universytet Ushynskoho, 127.
  21. Shcherbyna, V. H. (1998). Kompozytsiini vpravy yak zasib upravlinnia rozvytkom tvorchykh zdibnostei studentiv khudozhno-hrafichnoho fakultetu. Kryvyi Rih, 90.
  22. Rudenko, I. (2013). Khudozhno-tvorchi vpravy yak zasib formuvannia tvorchoi aktyvnosti pidlitkiv. Mystetstvo ta osvita, 3, 24–37.
  23. Hoptsii, O. B., Matvieieva, P. M. (2022). Rysunok, zhyvopys, skulptura. Kyiv: TOV «TsP «KOMPRYNT», 178.
  24. Panfilova, O., Prokopovych, T. (2023). Sketches as productive practical methods of teaching fine arts. Humanities Science Current Issues, 3 (59), 28–33. https://doi.org/10.24919/2308-4863/59-3-5

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-19

Як цитувати

Волошенко, А. В. (2024). Етапи формування художньо-зображувальних умінь студентів образотворчого спрямування. ScienceRise: Pedagogical Education, (3(60), 10–17. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.309510

Номер

Розділ

Педагогічна освіта