Етапи формування художньо-зображувальних умінь студентів образотворчого спрямування
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.309510Ключові слова:
художні уміння, етапи формування художніх умінь, учитель образотворчого мистецтваАнотація
У статті розкрито і представлено до загального розгляду авторську розробку етапів формування художньо-зображувальних умінь студентів закладів вищої освіти у процесі творчої діяльності. Здійснено аналіз наукових, психологічно-педагогічних та навчально-методичних напрацювань учених з метою конкретизування змісту поняття «уміння», класифікації видів та стадій процесу формування умінь. Представлено предмет нашого дослідження «художні уміння» на основі ґрунтовних теоретичних напрацювань науковців, розширено уявлення про поняття професійно-художніх умінь учителів образотворчого мистецтва, здійснено узагальнення щодо різноманітності їх видів до яких ми відносимо художньо-технічні, художньо-методичні, художньо-майстерні та художньо-зображувальні уміння, які також поділяються на власні підвиди. У процесі наукового дослідження розглянуто поняття психолого-педагогічних основ «формування художніх умінь», та методу «вправ» узагальнення його видів та типів. Запропоновано до розгляду перелік ефективних засобів системи навчальних завдань для студентів-художників вищих закладів освіти, а саме, технічних методів та прийомів у роботі з м’якими матеріалами такими як: метод – штрихування, тушування, змішування кольорів тощо; прийом – бічне тушування, розтушовування, сухе відмивання, вологий пензлик, перо та інші. Ґрунтуючись на сучасних теоретико-наукових напрацюваннях і концептуальних ідеях учених щодо процедури «формування художніх умінь», опираючись на власний професійний досвід, розкриваємо сутність і доцільність кожного з шести етапів: організаційний, діагностичний, аналітичний, систематичний, синтетичний та автоматизаційний. Відповідно до представлених етапів визначено цілі, завдання, методи, шляхи, правила, переваги й недоліки їх застосування на практиці. Формування художніх умінь студентів обумовлено використанням низки доцільних методів: науково педагогічних – організаційний, комунікативний, інструктаж, демонстрації, ілюстрації, пояснення, майстер-клас, дослідницький, контролю, перевірки, поточний, прогнозування, змагальний, спостереження та оцінювання; особисто розроблених художньо-технічних методів, що сприяють ефективному й швидкому опануванню специфіки виконання студентами нових технічних дій в художній навчальній діяльності – «експериментально-діагностичний», «диференційно-конструктивний», «конструктивного поділу», «конструктивного сполучення», «цілісно-конструктивний», «варіативно-інтервальний»
Посилання
- Maksymenko, V. P. (2013). Dydaktyka. Kurs lektsii. Khmelnytskyi: KhmTsNP, 222.
- Pavelkiv, R. V. (2009). Zahalna psykholohiia. Kyiv: Kondor, 576.
- Vasianovych, H. P. (2012). Osnovy psykholohii. Kyiv: Pedahohichna dumka, 114.
- Rudenko, L. A. (2020). Osnovy psykholohii ta pedahohiky. Lviv: LDU BZhD, 146.
- Varii, M. Y., Ortynskyi, V. L. (2009). Osnovy psykholohii i pedahohiky. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 376.
- Sova, O. S., Voloshenko, A. V. (2020). Training of artists-students of technology of dry pastel in the process of plein-air practice. Youth & Market, 5 (184), 57–62. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.223068
- Pryhodin, M. D. (2019). The creative skills forming of upcoming teachers of fine arts at vocational training process. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 14. Theory and methodology of artseducation, 26, 120–124. Available at: https://sj.udu.edu.ua/index.php/tmae/article/view/117/114
- Ruzhytskyi, V. A. (2016). Art development of professional skills of future teachers of fine art in the process of formal, and informal education are analyzed in the article. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia: Pedahohichni nauky, (1), 105–115. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpopn_2016_1_13
- Sova, O. S. (2018). Building the Artistic and Pedagogical Skills of Future Fine Arts Teachers in the Process of a Plein Air Practical Training [PhD thesis; National Pedagogical Dragomanov Universit]. Available at: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/41307
- Shevniuk, O. L. (2016). Zahalnodydaktychni metody v navchanni obrazotvorchoho mystetstva u systemi vyshchoi osvity. Mystetska osvita: zmist, tekhnolohii, menedzhment, 11, 38–41. Available at: https://www.zbirnik.mixmd.edu.ua/index.php/artedu/article/view/92/91
- Kyrychenko, I. (2015). Metodychna systema formuvannia tvorchykh umin maibutnikh pedahohiv-khudozhnykiv iz osnov obrazotvorchoi hramoty. Osvitnii prostir Ukrainy, 5, 54–62. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/opu_2015_5_11
- Kyrychenko, I. (2015). State of formation of creative skills of future teacer-artists in fundamentals of graphic literacy. Molod i rynok, 1, 50–54. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2015_1_12
- Shcherbyna, V. H. (2013). Formation of compositional skills and habits of future teachers of fine arts as indicators of their pedagogical skills. Educational Dimension, 38, 118–122. https://doi.org/10.31812/educdim.v38i0.3184
- Ismanova, M. A. (2023) Mechanisms of creative skills formation in students. JournalNX – A Multidisciplinary Peer Reviewed Journal, 9 (6), 171–175.
- Bazylchuk, L. (2015). Dydaktychni metody navchannia obrazotvorchomu mystetstvu v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 12, 6–14. Available at: https://library.udpu.edu.ua/library_files/probl_sych_vchutela/2015/12_1/1.pdf
- Akhmedov, M.-U., Kholmatova, F. (2021). Formation of creative processes in students through teaching composition in fine arts. Advanced discoveries of modern science: experience, approaches and innovations band, 2, 14–16. https://doi.org/10.36074/logos-09.04.2021.v2.03
- Jabbarov, R. (2019). Formation of Fine Art Skills by Teaching Students the Basics of Composition in Miniature Lessons. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 17 (1), 285–288.
- Buchynskyi, S. L. (1981). Pidhotovchi vpravy z zhyvopysu. Osnovy hramoty z obrazotvorchoho mystetstva. Kyiv: Radianska shkola, 120.
- Basanets, L. V., Maslova, T. M. (2023). Tekhnika rysunka miakymy materialamy. Odesa: PNPU imeni K. D. Ushynskoho, 33.
- Tkachuk, O. V. (2023). Navchalnyi posibnyk z dystsypliny zghidno OPP- OK.15 «Teoriia ta praktyka hrafiky» dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity pershoho (bakalavrskoho) rivnia spetsialnosti: 023 – Obrazotvorche mystetstvo, dekoratyvno-prykladne mystetstvo, restavratsiia. Universytet Ushynskoho, 127.
- Shcherbyna, V. H. (1998). Kompozytsiini vpravy yak zasib upravlinnia rozvytkom tvorchykh zdibnostei studentiv khudozhno-hrafichnoho fakultetu. Kryvyi Rih, 90.
- Rudenko, I. (2013). Khudozhno-tvorchi vpravy yak zasib formuvannia tvorchoi aktyvnosti pidlitkiv. Mystetstvo ta osvita, 3, 24–37.
- Hoptsii, O. B., Matvieieva, P. M. (2022). Rysunok, zhyvopys, skulptura. Kyiv: TOV «TsP «KOMPRYNT», 178.
- Panfilova, O., Prokopovych, T. (2023). Sketches as productive practical methods of teaching fine arts. Humanities Science Current Issues, 3 (59), 28–33. https://doi.org/10.24919/2308-4863/59-3-5
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Anna Voloshenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.