Задачний підхід у формуванні самоосвітньої компетентності школярів (на засадах використання засобів цифрових технологій)

Автор(и)

  • Ірина Сергіївна Майстрюк Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди , Україна https://orcid.org/0000-0002-8187-0141

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.310380

Ключові слова:

самоосвітня компетентність школяра, задачний підхід, цифрові технології, завдання, індивідуальна робота

Анотація

У статті розкрито можливості задачного підходу у вирішенні проблеми формування самоосвітньої компетентності школяра. Запропоновано на уроках, у домашній роботі і в індивідуальній роботі зі школярами різноманітні шляхи впливу на розвиток їх самоосвітньої компетентності через підготовку спеціальним чином підібраних задач. Обґрунтовано, що на уроках доцільним з точки зору формування самоосвітньої компетентності є застосування типових задач, аналогічних до типових, задач до самостійної роботи та творчих задач. Показано, що для організації домашньої роботи продуктивним є використання навчальних, тренувальних та пошукових задач. Розкрито, що у індивідуальній роботі результативним буде виконання підготовчих, спробних, основних задач. При цьому доведено, що всі означені типи задач передбачають активне використання засобів цифрових технологій, які дозволять ефективно організувати навчальну діяльність, покращать мотивацію та пізнавальний інтерес школярів, забезпечать індивідуалізацію навчання та створять передумови для розвитку самостійності школярів. На уроках доцільно використовувати прості цифрові додатки, цифрові ресурси для створення власного контенту, цифрові діяльнісні середовища та цифрові ресурси для онлайн-комунікації. У домашній роботі ефективно застосовувати цифрові ресурси-джерела освітньої інформації, засоби для самоконтролю та самодіагностики, а також ресурси для створення власного цифрового контенту. Для індивідуальної роботи школярів корисними є цифрові ресурси-джерела інформації, засоби для самоконтролю та самодіагностики, цифрові діяльнісні середовища та цифрові ресурси для персоналізованого навчання.

У статті досліджено потенціал задачного підходу щодо формування самоосвітньої компетентності школярів. Розглянуто основні компоненти самоосвітньої компетентності, а саме: мотиваційно-ціннісний, змістовно-процесуальний та контрольно-рефлексивний. Проаналізовано вплив задачного підходу на розвиток кожного з цих компонентів. Визначено, що задачний підхід сприяє підвищенню мотивації учнів до навчання, стимулює їхню пізнавальну активність та розвиває критичне мислення

Біографія автора

Ірина Сергіївна Майстрюк, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

Аспірант

Кафедра освітології та інноваційної педагогіки

Посилання

  1. Kovalenko, N. V. (2009). Formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti uchniv osnovnoi shkoly silskoi mistsevosti [Doctoral dissertation].
  2. Maistriuk, I., Ponomarova, N. (2022). Concept Content and Structure of Self-Educational Competence of School Students in the Modern Educational Space. Educational Challenges, 27 (2), 122–137. https://doi.org/10.34142/2709-7986.2022.27.2.09
  3. Maistriuk, I. C. (2024). Zasoby tsyfrovykh tekhnolohii dlia samoosvity shkoliariv. Visnyk Skovorodynivskoi akademii molodykh uchenykh, 79–88.
  4. Olefirenko, N. V. (2015). Teoretychni i metodychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do proektuvannia dydaktychnykh elektronnykh resursiv [Doctoral dissertation].
  5. Komogorova, M. I. (2018). The concept of “task” and “exercise” in their system determined to provide students withlasting knowledge on humanitarian subjects. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 29, 70–75.
  6. Ponomarova, N. O. (1998). Pedahohichni umovy vykorystannia piznavalnykh zadach u navchanni informatytsi [Doctoral dissertation].
  7. Vaschenko, L. (2014). Home taks as from of self – learning astivities of students. Naukovi zapysky Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. M. P. Drahomanova, 119, 56‒65.
  8. Ponomarova, N. O., Olefirenko, N. V. (2024). Vybrani pytannia metodyky navchannia informatyky: zadachnyi pidkhid. Kharkiv, 97.
  9. Iatsenko, S. L. (2015). Sutnisni aspekty osobystisno oriientovanoi osvity. Problemy osvity, 85, 116–122.
  10. Vasylieva, D. V. (2019). Dystantsiine navchannia: Vchora. Sohodni. Zavtra. Kompiuter u shkoli ta simi, 1, 21–26.
  11. Ramskyi, Y. S., Yashchyk, O. B., Tverdokhlib, I. A., Ramskyi, A. Y. (2021). The use of open online courses in a blended learning environment in the training of future information technology specialists. Information Technologies and Learning Tools, 4 (84), 138–157. https://doi.org/10.33407/itlt.v84i4.4431

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-19

Як цитувати

Майстрюк, І. С. (2024). Задачний підхід у формуванні самоосвітньої компетентності школярів (на засадах використання засобів цифрових технологій). ScienceRise: Pedagogical Education, (3(60), 27–33. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.310380

Номер

Розділ

Педагогічна освіта