Викладання проблеми тромбоемболії легеневої артерії щодо оптимізації сучасних алгоритмів дій сімейного лікаря

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.310652

Ключові слова:

викладання, освітній процес, тромбоемболія легеневої артерії, алгоритм дій, сімейний лікар

Анотація

Мета роботи полягає у забезпеченні поліпшення якості освіти та освітніх послуг на рівні, який відповідає очікуванням і потребам сімейного лікаря, сприяє оптимізації освітнього процесу з проблеми тромбоемболії легеневої артерії.

Визначення клінічної ймовірності – важливий компонент ведення пацієнтів із підозрою на ТЕЛА. У клінічній практиці для цього найчастіше використовують канадську (P.S. Wells) і Женевську шкали. Для пацієнта з високою клінічною ймовірністю ТЕЛА мультиспиральная комп'ютерна томографія (МСКТ) має першочергове значення. При підозрюваній ТЕЛА високого ступеню ризику, про що свідчить шок або гіпотензія, з діагностичною метою слід проводити КТ-ангіографію або приліжкову трансторакальну ехокардіографію. Магнітно-резонансну томографію сьогодні для діагностики ТЕЛА не рекомендовано. Амбулаторне лікування необхідно здійснювати при PESI I-II класу. Стаціонарне лікування – при PESI IІІ-V класу. Основою лікування венозного тромбоемболізу (ВТЕ) є антикоагулянтна терапія (АКТ), яку слід починати якомога раніше ще на етапі діагностики. Тромболітична терапія має здійснюватись при клініці шоку або при наявності гемодинамічної нестабільності.

За основу планування освітнього процесу бажано брати модель конструктивного узгодження (constructive alignment), яка складається із таких трьох логічно пов’язаних між собою компонентів. Перш за все, це результати навчання, що мають бути узгоджені з цілями навчальної програми. По друге, освітня діяльність має бути пов’язана з очікуваними результатами навчання. Важливою компонентою є оцінювання та зворотний зв’язок.

Професійна підготовка лікаря загальної практики – сімейного лікаря має за мету одержання нових знань, поглиблення професійних компетенцій і удосконалення практичних навичок для підтримання відповідного рівня підготовки з актуальної проблеми сьогодення – тромбоемболії легеневої артерії з урахуванням реалій військового часу і загрози повторних спалахів ковідної інфекції (КІ)

Біографія автора

Світлана Олександрівна Шейко, Дніпровський державний медичний університет

Доктор медичних наук, професор

Кафедра педіатрії, сімейної медицини та клінічної лабораторної діагностики

Посилання

  1. Wendelboe, A. M., Raskob, G. E. (2016). Global Burden of Thrombosis. Circulation Research, 118 (9), 1340–1347. https://doi.org/10.1161/circresaha.115.306841
  2. Agnelli, G., Anderson, F., Arcelus, J., Bergqvist, D., Brecht, J., Greer, I. et al. (2007). Venous thromboembolism (VTE) in Europe. Thrombosis and Haemostasis, 98 (10), 756–764. https://doi.org/10.1160/th07-03-0212
  3. Konstantinides, S. V., Meyer, G., Becattini, C., Bueno, H., Geersing, G.-J., Harjola, V.-P. et al. (2019). 2019 ESC Guidelines for the diagnosis and management of acute pulmonary embolism developed in collaboration with the European Respiratory Society (ERS). European Respiratory Journal, 54 (3), 1901647. https://doi.org/10.1183/13993003.01647-2019
  4. Kostiushko, Yu. O. (2015). Obgruntuvannia modeli konstruktyvnoi mizhosobystisnoi vzaiemodii. Problemy osvity, 85, 73–79.
  5. Willison, J., Zhu, X., Xie, B., Yu, X., Chen, J., Zhang, D., Shashoug, I. et al. (2020). Graduates’ affective transfer of research skills and evidence based practice from university to employment in clinics. BMC Medical Education, 20 (1). https://doi.org/10.1186/s12909-020-1988-x
  6. Orban, K., Ekelin, M., Edgren, G., Sandgren, O., Hovbrandt, P., Persson, E. K. (2017). Monitoring progression of clinical reasoning skills during health sciences education using the case method – a qualitative observational study. BMC Medical Education, 17(1). https://doi.org/10.1186/s12909-017-1002-4
  7. Rodríguez, G., Pérez, N., Núñez, G., Baños, J.-E., Carrió, M. (2019). Developing creative and research skills through an open and interprofessional inquiry-based learning course. BMC Medical Education, 19 (1). https://doi.org/10.1186/s12909-019-1563-5
  8. Haugland, M. J., Rosenberg, I., Aasekjær, K. (2022). Collaborative learning in small groups in an online course – a case study. BMC Medical Education, 22 (1). https://doi.org/10.1186/s12909-022-03232-x
  9. Lillevang, G., Ibsen, H., Prins, S. H., Kjaer, N. K. (2020). How to enhance and assess reflection in specialist training: a mixed method validation study of a new tool for global assessment of reflection ability. BMC Medical Education, 20 (1). https://doi.org/10.1186/s12909-020-02256-5
  10. Zhang, Z., Hu, Q., Xu, C., Zhou, J., Li, J. (2022). Medical teachers’ affective domain teaching dilemma and path exploration: a cross-sectional study. BMC Medical Education, 22 (1). https://doi.org/10.1186/s12909-022-03870-1
  11. Kim, K.-J., Kim, S. R., Lee, J., Moon, J.-Y., Lee, S.-H., Shin, S. J. (2022). Virtual conference participant’s perceptions of its effectiveness and future projections. BMC Medical Education, 22 (1). https://doi.org/10.1186/s12909-021-03040-9
  12. Harrison, C. J., Könings, K. D., Schuwirth, L. W. T., Wass, V., van der Vleuten, C. P. M. (2017). Changing the culture of assessment: the dominance of the summative assessment paradigm. BMC Medical Education, 17 (1). https://doi.org/10.1186/s12909-017-0912-5

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-19

Як цитувати

Шейко, С. О. (2024). Викладання проблеми тромбоемболії легеневої артерії щодо оптимізації сучасних алгоритмів дій сімейного лікаря. ScienceRise: Pedagogical Education, (3(60), 18–22. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.310652

Номер

Розділ

Педагогічна освіта