Проблема якості професійної підготовки кваліфікованого вчителя у Туреччині

Автор(и)

  • Надія Олегівна Постригач Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна Національної академії педагогічних наук України, Україна https://orcid.org/0000-0002-5433-2938

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.311395

Ключові слова:

автономія, вчитель, зміст, кваліфікація, компетентність, освітня програма, професійна підготовка, стандарти, якість, Туреччина

Анотація

Система освіти України перебуває на етапі євроінтеграційних змін та внутрішніх модернізаційних процесів. Характерними тенденціями цього періоду є усвідомлення власного національного досвіду, порівняння його з європейськими та світовими традиціями, а також потреба аналізу та виокремлення найефективніших прогресивних ідей та передових концепцій, які мають місце у світовому просторі, можливості їх адаптації до потреб національної освіти. Тому заклади вищої освіти повинні готувати кваліфікованого вчителя, творчого, який володіє високим рівнем педагогічної майстерності, реалізовує власну автономію і здатного напрацьовувати оригінальні рішення. Новизна проблематики досліджуваної теми полягає у тому, що проблема якості професійної підготовки кваліфікованого вчителя у Туреччині дотепер не знайшла цілісного відображення та систематичного узагальнення в українському науково-педагогічному дискурсі. Тому метою дослідження було сформулювати проблеми якості професійної підготовки кваліфікованого вчителя у Туреччині. Для реалізації мети та поставлених завдань наукової розвідки автори спиралися на наступні матеріали та методи наукового дослідження: теоретичні – аналіз наукових баз даних, електронних репозиторіїв закладів вищої освіти, наукових установ та бібліотек, де зберігаються автореферати дисертацій, наукові публікації та інші наукові роботи; систематизація та узагальнення результатів дослідження; емпіричні – бесіди, листування з турецькими науковцями та викладачами університетів; педагогічне спостереження. Авторами було сформульовано проблему якості підготовки кваліфікованого учителя, яка є широко обговорюваною проблемою протягом багатьох років у світі та самій Туреччині, що доводить необхідність переосмислення визначення та меж педагогічної професії. На основі узагальнення та систематизації отриманих результатів автори сформулювали поняття «кваліфікований вчитель» – це вчитель-новачок, який успішно завершив навчання за акредитованою освітньою програмою початкової підготовки вчителів. Обґрунтовано науково-практичні рекомендації щодо використання конструктивних ідей турецького досвіду для удосконалення якості підготовки вчителів у системі безперервної педагогічної освіти України

Біографія автора

Надія Олегівна Постригач, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна Національної академії педагогічних наук України

Доктор педагогічних наук, старший дослідник, старший науковий співробітник

Відділ зарубіжних систем педагогічної освіти і освіти дорослих

Посилання

  1. Грицькова, Н. В. (2011). Особливості соціально-професійної мобільності вчителя в умовах сучасної середньої школи. Науковий вісник Донбасу, 1. Available at: https://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN13/11gnvsss.pdf
  2. Біляковська, О. (2019). Проблеми якості професійної підготовки майбутніх вчителів: рефлексії польських та українських науковців. Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika. Studia i Rozprawy, XXVIII, 97–110. Available at: http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/6078/9_Bilyakovska_Pedagogika_28.pdf
  3. Головіна, О. (2020). Професійний стандарт вчителя. Лілія Гриневич про його важливість і необхідність. НУШ. Available at: https://nus.org.ua/articles/profesijnyj-standart-vchytelya-liliya-grynevych-pro-jogo-vazhlyvist-i-neobhidnist/
  4. Harvey, L. (2007). The epistemology of quality. Perspectives in Education, 25 (3), 1–13. Available at: https://www.qualityresearchinternational.com/Harvey%20papers/Harvey%202007%20Epistemology%20of%20Quality.pdf
  5. Schindler, L., Puls-Elvidge, S., Welzant, H., & Crawford, L. (2015). Definitions of Quality in Higher Education: A Synthesis of the Literature. Higher Learning Research Communications, 5 (3), 3–13. https://doi.org/10.18870/hlrc.v5i3.244
  6. Stronge, J. H. (2007). Qualities of effective teachers. Association for Supervision and Curriculum Development, 219. Available at: http://www.daneshnamehicsa.ir/userfiles/files/1/6-%20Qualities%20of%20effective%20teachers.pdf
  7. Tarhan, O. (2015). The State of In-Service Training of Teachers and Teacher Training in National Education Councils. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 197, 378–381. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.152
  8. Sahin, I. (2014). The Quality Issues on Teacher Training in Turkey: The Case of Prospective Teachers. Middle-East Journal of Scientific Research, 21 (5), 808–817.
  9. Çelik, R. (2017). Quality and Diversity: Reconsidering John Dewey and Some Fundamental Problems of Teacher Training System in Turkey. Sustainable Multilingualism, 11 (1), 54–71. https://doi.org/10.1515/sm-2017-0013
  10. Cпіцин, Є. С., Черниш, В. В. (2021). Особливості практичної педагогічної підготовки майбутніх учителів іноземних мов у країнах Західної Європи. Іноземні мови, 3, 51–59. https://doi.org/10.32589/1817-8510.2021.3.241162
  11. Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти (2018). Наказ МОН України № 776. 16.07.2018. Available at: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti
  12. Convery, A., Koksa, N. (2010). Comparing Teacher Standards and Competencies in England and Turkey: How Pre-service Teachers Understand and Interpret Them. ECER. Available at: https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/3/contribution/4978/
  13. Teaching Profession Law (2022). Law No. 7354. 03.02.2022. Resmi Gazete, 31750. Available at: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/02/20220214-1.htm
  14. Кючюк, Д. Р. (2017). Організаційно-педагогічні умови підготовки вчителів у вищих навчальних закладах Республіки Туреччина в умовах інтеграційних процесів (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). [Автореф. дис. ... канд. пед. наук; Житомирський університет імені Івана Франка]. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/83535002.pdf
  15. Dogan, S., Oktay, Y., Günay, E. T. (2024). Teaching Profession Law According to the Perspective of Union Representative Teachers. Journal of Qualitative Research in Education, 37, 220–246. https://doi.org/10.14689/enad.37.1659
  16. Çakmak, S., Faslı, F. G., Baskan, G. A. (2013). Analysing Teacher Training and Education Systems in England, Turkey and Turkish Republic of Northern Cyprus and Offering Suggestions for the Problems Encounted in Teacher Training in Turkish Republic of Northern Cyprus. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 89, 798–805. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.08.935
  17. MEB 2023 Eğitim Vizyonu (2020). Available at: https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_E%C4%9Fitim%20Vizyonu.pdf
  18. General Competencies of Teaching Profession (2017). MEB. Ankara: Directorate General for Teacher Training and Development, 23. Available at: https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_06/29111119_TeachersGeneralCompetencies.pdf
  19. Erçetin, Ş. Ş., Açikalin, Ş. N., Akbaşli, S., Çevik, M. S., Görgülü, D., Güngör, H., Çelik, M. (2019). Main Problems Of Turkish Education System And Current Discussions On Education. Ankara: Iscass Uluslararasi Bilgim Dernegi, 114. Available at: http://iscass.org/uploads/img/tes-sorunlari-kitapcik-isbn.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-19

Як цитувати

Постригач, Н. О. (2024). Проблема якості професійної підготовки кваліфікованого вчителя у Туреччині . ScienceRise: Pedagogical Education, (3(60), 40–46. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.311395

Номер

Розділ

Педагогічна освіта