Народні ігри як засіб формування мистецько-творчої компетентності у дітей дошкільного віку на музичних заняттях

Автор(и)

  • Олена Георгіївна Карпенко Комунальний Заклад «Пісочинська початкова школа «Надія» Пісочинської селищної ради» Харківської області , Україна https://orcid.org/0009-0000-6790-0503
  • Тетяна Євгенївна Юрченко Комунальний Заклад «Пісочинська початкова школа «Надія» Пісочинської селищної ради» Харківської області , Україна https://orcid.org/0009-0003-5068-7031

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.311589

Ключові слова:

народна гра, «компетентність», «мистецтво», «гра», самостійність, роль, ведучий, сюжет, хоровод, обрядова гра, драматизація

Анотація

У статті охарактеризовано особливості набуття мистецько-творчої компетентності, як елементарну обізнаність дитини у специфіці видів мистецтва (художньо-продуктивній, музичній, театральній); ціннісне ставлення до мистецтва і мистецької діяльності, прагнення сприймати фольклорне мистецтво. Розглянуто фольклорні форми спадщини української культури. Запропоновано навчально-методичний матеріал, практичні рекомендації, які на музичних заняттях стануть у пригоді як досвідченим педагогічним працівникам дошкільних закладів, так і тим працівникам, які починають працювати з найменшими розумниками.

Досліджено нормативні документи в галузі дошкільної освіти й розглянуто ігрову компетентність як здатність дитини до вільної, емоційно насиченої, спонтанної активності з власної ініціативи, у якій реалізується можливість застосування наявних і засвоєння нових знань та особистісного розвитку через прагнення дитини до участі в житті дорослих шляхом реалізації інтересів в ігрових та рольових діях в узагальненій формі.

Обґрунтовано необхідність застосування народних ігор для формування у дітей дошкільного віку мистецько-творчої компетентності. Визначено особливості пізнання навколишнього світу дітей дошкільного віку і себе в ньому.

У роботі запропоновано створити основу для природного формування й розвитку музичних здібностей у дошкільників через народну гру методом заохочування дітей грати у народні ігри. Наголошено, що виховання дітей ґрунтується на любові, повазі до українського музичного фольклору.

Секрети проведення музичних занять за допомогою народних ігор в роботі з дошкільниками рекомендовані педагогам ДНЗ, учителям музики, викладачам дитячих вокальних ансамблів позашкільних і клубних закладів, науковцям, аспірантам, студентам педагогічних і мистецьких навчальних закладів, батькам і широкому загалу

Біографії авторів

Олена Георгіївна Карпенко, Комунальний Заклад «Пісочинська початкова школа «Надія» Пісочинської селищної ради» Харківської області

Директор

Тетяна Євгенївна Юрченко, Комунальний Заклад «Пісочинська початкова школа «Надія» Пісочинської селищної ради» Харківської області

Музичний керівник

Посилання

  1. Prystupa, Ye., Slymakivskyi, O., Lukianchenko, O. (1999) Ukrainski narodni rukhlyvi ihry, rozvahy ta zabavy: metodolohiia, teoriia i praktyka. Drohobych: Vydannia TzOV «Vymir», 449.
  2. Filatova, L. (2002). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv do orhanizatsii spilkuvannia uchniv u protsesi rozvyvaiuchykh ihor. [Extended abstract of PhD thesis; Kharkiv. nats. ped. un-t im. H. S. Skovorody].
  3. Abrantes, S. L., Gouveia, L. (2012). Using Games for Primary School. Handbook of Research on Serious Games as Educational, Business and Research Tools. IGI Global, 769–781. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-0149-9.ch039
  4. Proskura, O., Rusova, S. (2014) Kontseptsiia ukrainskoho dytiachoho sadka. Doshkilne vykhovannia, 7, 16–18.
  5. Barna, Kh. V., Chekan, О. І. (2018). Use of traditions of native land in breeding civil qualities of children of senior pre-school age. Scientific Bulletin of Mukachevo State University Series “Pedagogy and Psychology,” 1 (7), 133–136. https://doi.org/10.31339/2413-3329-2018-1(7)-133-136
  6. Tovkailo, K. (2021) Estetychne vykhovannia doshkilnykiv u protsesi muzychno-rytmichnoi diialnosti. Doshkilna osvita v Ukraini ta zarubizhzhi: tradytsii, dosvid, innovatsii. Kharkiv, 73–75.
  7. Sadovenko, S. (2007). Metodyka formuvannia muzychnykh zdibnostei u ditei doshkilnoho viku (na materiali ukrainskoho folkloru). [Extended abstract of PhD thesis; Ukrainskyi derzhavnyi universytet imeni Mykhaila Drahomanova].
  8. Hubalovska, M., Kubankova, A., Milova, T. (2022). Folk Crafts In Work Activities At Primary School. 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation. IATED. https://doi.org/10.21125/iceri.2022.0977
  9. Ospankulov, Y., Zhumabayeva, A., Nurgaliyeva, S. (2023). The impact of folk games on primary school students. Journal of Education and E-Learning Research, 10 (2), 125–131. https://doi.org/10.20448/jeelr.v10i2.4473
  10. Maslianytsia. Pisochynska pochatkova shkola «Nadiia». Available at: http://pisochyn-nadiya.kh.sch.in.ua/zhittya_shkoli/svyata_ta_pamyatni_dati/maslyanicya/
  11. Sutton-Smith, B. (1989). Children’s Folk Games as Customs. Western Folklore, 48 (1), 33. https://doi.org/10.2307/1499979

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-19

Як цитувати

Карпенко, О. Г., & Юрченко, Т. Є. (2024). Народні ігри як засіб формування мистецько-творчої компетентності у дітей дошкільного віку на музичних заняттях . ScienceRise: Pedagogical Education, (3(60), 54–59. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.311589

Номер

Розділ

Педагогічна освіта