Полікультурна освіта як невід’ємна складова вищої освіти в Німеччині

Автор(и)

  • Марина Юріївна Кривко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Україна https://orcid.org/0000-0002-5051-5059

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.325715

Ключові слова:

полікультурна освіта, Німеччина, студенти, заклади вищої освіти, освітня програма, базовий модуль, додатковий модуль, фокусний модуль

Анотація

У зв’язку із глобалізаційними процесами розуміння полікультурності набуває все більшої актуальності, адже існує багато можливостей для академічної мобільності як здобувачів освіти, так і викладачів. З метою розвитку полікультурної освіти в Україні доцільно вивчати досвід розвинених країн світу. Однією із таких країн є Німеччина, яка входить в п’ятірку країн із найбільшою кількістю іноземних студентів. Автором було проаналізовано сайти закладів вищої освіти в Німеччині і установлено, що багато ЗВО пропонують освітні програми, спрямовані на формування фахівців з полікультурної освіти (Міжкультурна комунікація і освіта» (університет м. Кельн), «Багатомовність і освіта» (університет м. Гамбург) тощо). Висвітлено особливості освітньої програми Кельнського університету, випускники якої можуть працювати з проблемами соціальної трансформації. Установлено, що освітня програма складається зі 120 кредитів та містить базові, тематичні та додаткові модулі. До базових курсів належать такі курси як «Мова та етнологія», «Міграція та різноманіття», «Мова та спілкування», «Полікультурна освіта», «Соціальна психологія»; блок фокусних дисциплін є вибірковим і розраховано на забезпечення індивідуальної освітньої траєкторії студентів. Студенти мають обрати чотири курси із дванадцяти («Конструювання культурної ідентичності», «Антропологія глобалізації», «Мобільність і громадянство», «Медіа та міжкультурна комунікація», «Багатомовність сучасного суспільства», «Друга мова», «Діагностика в умовах багатомовності» тощо). Додаткові модулі спрямовані або на поглиблення базових модулів, або передбачають стажування, проходження мовних курсів чи здачі колоквіумів. Розкрито основний зміст кожної навчальної дисципліни. Запропоновано шляхи творчого використання досвіду Німеччини на освітньому просторі України (створення відповідних освітніх програм або впровадження вибіркових курсів)

Біографія автора

Марина Юріївна Кривко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Аспірант

Кафедра освітніх наук, цифрового навчання та академічного підприємства

Навчально-науковий інститут міжнародної освіти

Посилання

  1. Kruhlenko, L. V. (2021). Polycultural education: world concepts of the second half of the XX century. Innovate Pedagogy, 36, 21–26. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/36.3
  2. Bezukh, Yu. S. (2016). The evolution of multicultural education in Ukraine. Young Scientist, 4.1 (31.1), 24–27.
  3. Halitsan, O. A., Koicheva, T. I., Osypova, T. Yu. (2022). Multicultural education in the professional training of future teachers. Innovate Pedagogy, 1(43), 87–91. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/43/1.17
  4. Lesnianska-Doshchak, A. (2017).The development of multicultural education in France (at the end of the ХХ – the beggining of the ХХІ century). Molod i rynok, 9, 179–184. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2017_9_34
  5. Bildung, Kultur und Anthropologie. Friedrich-Schiller-Universität Jena. Available at: https://www.studis-online.de/studium/bildung-kultur-und-anthropologie/uni-jena-9950/
  6. Basismodul zum Anwendungsfach III- Organisations- und Angewandte Sozialpsychologie. Universität Bielefeld. Available at: https://ekvv.uni-bielefeld.de/sinfo/publ/modul/26800925
  7. Interkulturelle Kommunikation und Bildung, Master of Arts (M.A.). Fakultät der Universität zu Köln. Available at: https://studienorientierung.uni-koeln.de/studienangebot/index_ger.html?app=true&id=223
  8. Modulhandbuch interculturelle kommunikation und building (2022). Master of Art. Fakultät der Universität zu Köln. Available at: https://hf-studium.uni-koeln.de/sites/hf-studium/user_upload/Modulhandbuecher_MHB/MHB_Fstg_M.A_M.Sc/M.A._Interkulturelle_Kommunikation_Bildung_1-Fach/UzK_HF_MA_IKB_1_Fach_MHB_20220711.pdf
  9. Lehrplanstudie Migration und Integration. Fakultät der Universität zu Köln. Available at: https://www.integrationsbeauftragte.de/resource/blob/1872554/1880068/ac5c24feeb05c909033fb65c6de1919e/lehrplanstudie-data.pdf
  10. Haider, H. (2014). Modulhandbuch. Interkulturelle Kommunikation und Bildung. Universität zu Köln, 47. Available at: https://www.hf.uni-koeln.de/data/hflehrestudium/File/Modellakkreditierung/Cluster_16/MHB/MHB_MA_IKB.pdf
  11. Interkulturelle Bildung, Migration und Mehrsprachigkeit. Pädagogische Hochschule Karlsruhe. Available at: https://www.studis-online.de/studium/interkulturelle-bildung/ph-karlsruhe-9547/
  12. Interkulturelle Kommunikation Studium. Fakultät der Universität zu Köln. Available at: https://www.studycheck.de/studium/interkulturelle-kommunikation

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Як цитувати

Кривко, М. Ю. (2025). Полікультурна освіта як невід’ємна складова вищої освіти в Німеччині. ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (62), 18–21. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.325715

Номер

Розділ

Педагогічна освіта