Полікультурна освіта як невід’ємна складова вищої освіти в Німеччині
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.325715Ключові слова:
полікультурна освіта, Німеччина, студенти, заклади вищої освіти, освітня програма, базовий модуль, додатковий модуль, фокусний модульАнотація
У зв’язку із глобалізаційними процесами розуміння полікультурності набуває все більшої актуальності, адже існує багато можливостей для академічної мобільності як здобувачів освіти, так і викладачів. З метою розвитку полікультурної освіти в Україні доцільно вивчати досвід розвинених країн світу. Однією із таких країн є Німеччина, яка входить в п’ятірку країн із найбільшою кількістю іноземних студентів. Автором було проаналізовано сайти закладів вищої освіти в Німеччині і установлено, що багато ЗВО пропонують освітні програми, спрямовані на формування фахівців з полікультурної освіти (Міжкультурна комунікація і освіта» (університет м. Кельн), «Багатомовність і освіта» (університет м. Гамбург) тощо). Висвітлено особливості освітньої програми Кельнського університету, випускники якої можуть працювати з проблемами соціальної трансформації. Установлено, що освітня програма складається зі 120 кредитів та містить базові, тематичні та додаткові модулі. До базових курсів належать такі курси як «Мова та етнологія», «Міграція та різноманіття», «Мова та спілкування», «Полікультурна освіта», «Соціальна психологія»; блок фокусних дисциплін є вибірковим і розраховано на забезпечення індивідуальної освітньої траєкторії студентів. Студенти мають обрати чотири курси із дванадцяти («Конструювання культурної ідентичності», «Антропологія глобалізації», «Мобільність і громадянство», «Медіа та міжкультурна комунікація», «Багатомовність сучасного суспільства», «Друга мова», «Діагностика в умовах багатомовності» тощо). Додаткові модулі спрямовані або на поглиблення базових модулів, або передбачають стажування, проходження мовних курсів чи здачі колоквіумів. Розкрито основний зміст кожної навчальної дисципліни. Запропоновано шляхи творчого використання досвіду Німеччини на освітньому просторі України (створення відповідних освітніх програм або впровадження вибіркових курсів)
Посилання
- Kruhlenko, L. V. (2021). Polycultural education: world concepts of the second half of the XX century. Innovate Pedagogy, 36, 21–26. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/36.3
- Bezukh, Yu. S. (2016). The evolution of multicultural education in Ukraine. Young Scientist, 4.1 (31.1), 24–27.
- Halitsan, O. A., Koicheva, T. I., Osypova, T. Yu. (2022). Multicultural education in the professional training of future teachers. Innovate Pedagogy, 1(43), 87–91. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/43/1.17
- Lesnianska-Doshchak, A. (2017).The development of multicultural education in France (at the end of the ХХ – the beggining of the ХХІ century). Molod i rynok, 9, 179–184. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2017_9_34
- Bildung, Kultur und Anthropologie. Friedrich-Schiller-Universität Jena. Available at: https://www.studis-online.de/studium/bildung-kultur-und-anthropologie/uni-jena-9950/
- Basismodul zum Anwendungsfach III- Organisations- und Angewandte Sozialpsychologie. Universität Bielefeld. Available at: https://ekvv.uni-bielefeld.de/sinfo/publ/modul/26800925
- Interkulturelle Kommunikation und Bildung, Master of Arts (M.A.). Fakultät der Universität zu Köln. Available at: https://studienorientierung.uni-koeln.de/studienangebot/index_ger.html?app=true&id=223
- Modulhandbuch interculturelle kommunikation und building (2022). Master of Art. Fakultät der Universität zu Köln. Available at: https://hf-studium.uni-koeln.de/sites/hf-studium/user_upload/Modulhandbuecher_MHB/MHB_Fstg_M.A_M.Sc/M.A._Interkulturelle_Kommunikation_Bildung_1-Fach/UzK_HF_MA_IKB_1_Fach_MHB_20220711.pdf
- Lehrplanstudie Migration und Integration. Fakultät der Universität zu Köln. Available at: https://www.integrationsbeauftragte.de/resource/blob/1872554/1880068/ac5c24feeb05c909033fb65c6de1919e/lehrplanstudie-data.pdf
- Haider, H. (2014). Modulhandbuch. Interkulturelle Kommunikation und Bildung. Universität zu Köln, 47. Available at: https://www.hf.uni-koeln.de/data/hflehrestudium/File/Modellakkreditierung/Cluster_16/MHB/MHB_MA_IKB.pdf
- Interkulturelle Bildung, Migration und Mehrsprachigkeit. Pädagogische Hochschule Karlsruhe. Available at: https://www.studis-online.de/studium/interkulturelle-bildung/ph-karlsruhe-9547/
- Interkulturelle Kommunikation Studium. Fakultät der Universität zu Köln. Available at: https://www.studycheck.de/studium/interkulturelle-kommunikation
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Maryna Kryvko

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.




