Міжпредметні зв’язки як шлях подолання освітніх втрат у природничій освітній галузі

Автор(и)

  • Марія Михайлівна Некрасова Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» , Україна https://orcid.org/0009-0003-7209-0471
  • Ганна Григорівна Чаус Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» , Україна https://orcid.org/0000-0001-6581-6359
  • Володимир Миколайович Прокуда Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» , Україна https://orcid.org/0000-0001-6581-9461

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.326124

Ключові слова:

міжпредметні зв’язки, освітні втрати, природнича освітня галузь, інтегровані уроки, інтеграція знань, наукова картина світу, природничі науки

Анотація

У статті досліджується роль міжпредметних зв’язків як ефективного засобу подолання освітніх втрат у природничій освітній галузі. Актуальність дослідження обумовлена значними змінами в освітньому середовищі, спричиненими пандемією COVID-19 та воєнним станом в Україні, що призвели до зниження якості освіти та зростання освітніх розривів. Метою роботи є обґрунтування ефективності міжпредметних зв’язків для підвищення пізнавальної активності учнів, формування наукової картини світу та подолання освітніх втрат. У статті розглянуто теоретичні основи міжпредметних зв’язків та їх вплив на освітній процес. Запропоновано модель інтеграції міжпредметних зв’язків, яка включає проведення інтегрованих уроків, використання проєктних методів та інтерактивних технологій. Наведено приклади інтеграції знань з біології, хімії, фізики, що демонструють ефективність такого підходу для підвищення мотивації учнів та покращення їхніх навчальних результатів. Міжпредметні зв’язки сприяють активізації пізнавальної діяльності, розвитку критичного мислення та формуванню цілісного природничого світогляду. Стаття містить практичні рекомендації для вчителів щодо впровадження міжпредметних зв’язків в освітній процес, що є особливо важливим у сучасних умовах. У подальших дослідженнях планується провести науковий пошук шляхом оцінки ефективності запропонованої моделі інтеграції міжпредметних зв’язків у освітній процес для подолання освітніх втрат

Біографії авторів

Марія Михайлівна Некрасова, Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради»

Кафедра математичної, природничої та технологічної освіти

Ганна Григорівна Чаус, Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради»

Кандидат біологічних наук, доцент

Кафедра математичної, природничої та технологічної освіти

Володимир Миколайович Прокуда, Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради»

Кандидат технічних наук

Кафедра математичної, природничої та технологічної освіти

Посилання

  1. Sipii, V. V. (2023). Osvitni vtraty zdobuvachiv zahalnoi serednoi osvity u formuvanni eksperymentalnykh vmin y shliakhy yikh kompensatsii. Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Problemy realizatsii dydaktychnykh funktsii navchalnoho fizychnoho eksperymentu v umovakh intehratsii shkilnoi pryrodnychoi osvity. Uman, 78–81.
  2. Pro zatverdzhennia Rekomendatsii slukhan u Komiteti na temu «Osvitni vtraty y osvitni rozryvy na rivni zahalnoi serednoi osvity: vymiriuvannia ta mekhanizmy podolannia» (2023). Rishennia Komitetu Verkhovnoi Rady z pytan osvity, nauky ta innovatsii. Available at: https://kno.rada.gov.ua/uploads/documents/38605.pdf
  3. Bereiter, C. (2013). Principled Practical Knowledge: Not a Bridge but a Ladder. Journal of the Learning Sciences, 23 (1), 4–17. https://doi.org/10.1080/10508406.2013.812533
  4. Maglaughlin, K. L., Sonnenwald, D. H. (2005). Factors that Impact Interdisciplinary Natural Science Research Collaboration in Academia. The 10th International Conference of the International Society for Scientometrics and Informetrics. Stockholm, 499–508.
  5. Beaver, D. (2001). Reflections on scientific collaboration and its study. Scientometrics, 52, 365–377. https://doi.org/10.1023/a:1014254214337
  6. Klein, J. T. (1994). Finding interdisciplinary knowledge and information. New Directions for Teaching and Learning, 58, 7–33. https://doi.org/10.1002/tl.37219945803
  7. Salter, L., Hearn, A. (1997). Outside the lines. Montreal: McGill-Queen's University Press, 216. https://doi.org/10.1515/9780773566217
  8. Dyachenko, A., Mukanova, R., Erkibayeva, M. (2024). Integration of interdisciplinary connections between chemistry, physics, and biology in the education of secondary school students. International Journal of Educational Reform. https://doi.org/10.1177/10567879241290180
  9. Vaskivska, H. (2015). Mizhpredmetnist yak neobkhidna umova modernizatsii zmistu osvity. Suchasni tendentsii rozvytku osvity i nauky v interdystsyplinarnomu konteksti. Uzhhorod – Drohobych: Posvit, 91–92.
  10. Chaus, H., Kocherha, Y., Romanets, O. (2022). The improvement of teachers’ information-digital competence in the field of natural sciences education as the basis of quality distance learning. Scientific Journal of Khortytsia National Academy, 7, 35–43. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-7-4

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Як цитувати

Некрасова, М. М., Чаус, Г. Г., & Прокуда, В. М. (2025). Міжпредметні зв’язки як шлях подолання освітніх втрат у природничій освітній галузі. ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (62), 22–25. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.326124

Номер

Розділ

Педагогічна освіта