Методика навчання студентів психолого-педагогічному супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзії
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.331580Ключові слова:
інклюзивна освіта, психолого-педагогічний супровід, методика навчання, порушення психофізичного розвиткуАнотація
Стаття присвячена розробці та впровадженню методичних підходів до навчання майбутніх спеціалістів, які здійснюватимуть психолого-педагогічний супровід дітей з порушеннями психофізичного розвитку в умовах інклюзивної освіти. Автори базують дослідження на сучасних теоретичних засадах інклюзивної педагогіки, що враховують особливості розвитку дітей із спеціальними освітніми потребами, і підкреслюють необхідність інтеграції практичних навичок із теоретичними знаннями. Важливим компонентом дослідження є аналіз сучасних педагогічних технологій та методик, зокрема, використання інтерактивних форм навчання, диференційованих навчальних програм і мультидисциплінарної взаємодії фахівців, що працюють з дітьми з особливими освітніми потребами.
Робота акцентує увагу на формуванні у студентів профільних компетенцій, необхідних для організації ефективного супроводу дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Зокрема, висвітлено методико-методичні засади, які забезпечують гармонізацію теоретичних знань і практичних умінь у сфері психолого-педагогічного супроводу. Окремо розглядається роль інтеграції сучасних інформаційних технологій і адаптивних інструментів у формуванні сприятливого навчального середовища як у закладах освіти, так і в контексті роботи з родиною дитини.
Найбільш актуальні проблеми підготовки майбутніх спеціалістів: недостатній рівень практичних навичок, фрагментарність впровадження інноваційних технологій і нестачу системного підходу до розробки індивідуалізованих програм корекції. Запропонована методика, заснована на інтеграції педагогічних, психологічних і технологічних компонентів, спрямована на комплексну підтримку дітей з порушеннями психофізичного розвитку, що є вирішальним чинником їх успішної соціальної адаптації та інклюзивного навчання.
Практичне значення дослідження полягає у розробці універсального підходу до навчання фахівців, який сприятиме підвищенню якості психолого-педагогічної підтримки дітей, забезпеченню їхньої адаптації у загальноосвітньому середовищі та реалізації принципів інклюзивної освіти на національному рівні
Посилання
- Hrechko, L. M. (2006). Psykholohichnyi suprovid ditei z vadamy psykhofizychnoho rozvytku v zahalnoosvitnii shkoli. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho derzhavnoho universytetu. Ser.: Sotsialno-pedahohichna, 6, 247–250.
- Rebrova, O. O. (2021). Analysis of the effectiveness of the program of psychological support of parents who raise early children with special educational needs. Habitus, 27, 33–37. https://doi.org/10.32843/2663-5208.2021.27.5
- Dmitriyeva, І. V. (2016). Team Interaction of Specialists in the Process of Individual Support of Child Under Conditions of Inclusive Education. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity, 7 (1), 90–99. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apko_2016_7%281%29__11
- Savinova, N. V., Berehova, M. I. (2022). Kompetentnisno zoriientovana profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv spetsialnoi ta inkliuzyvnoi osvity. Mykolaiv: Vydavets Rumiantseva H. V., 240.
- Malyshevska, I. A. (2018). Teoretyko-metodychni osnovy pidhotovky fakhivtsiv psykholohopedahohichnoho profiliu do roboty v umovakh inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha. Uman: Vizavi, 386.
- Tsymbal-Slatvinska, S. (2019). Model profesiinoi pidhotovky maibutnikh lohopediv u informatsiino-osvitnomu seredovyshchi zakladiv vyshchoi osvity. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 1 (85), 105–117.
- Kolupaieva, A. A., Taranchenko, O. M. (2019). Navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi. Kharkiv: Vyd-vo «Ranok», 304.
- Prokhorenko, L. I., Babiak, O. O., Zasenko, V. V., Yarmola, N. A. (2020). Uchni pochatkovykh klasiv iz osoblyvymy osvitnimy potrebamy: navchannia ta suprovid. Kharkiv: Vyd-vo «Ranok», 160.
- Kindrachuk, N. (2023). Lohopedychna robota v umovakh inkliuzii: istorychna retrospektyva teoretychnoho ta praktychnoho dosvidu spetsialnoi osvity v Ukraini protiahom XX – pochatku XXI st. Inkliuzyvna osvita: ideia, stratehiia, rezultat 161–164. Available at: http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/29733/1/30_Kindrachyk.pdf
- Vasylieva, H. (2021). Organizational and pedagogical conditions of forming methodological competence of teachers of inclusive form of study. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 2 (106), 194–211.
- Savinova, N. V., Karpenko, K. M. (2024). Professional pedagogical identity as an issue of professional self-determination and development of future speech therapists. Innovate Pedagogy, 1 (70), 58–62. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/70.1.11
- Polozhennia pro komandu psykholoho-pedahohichnoho suprovodu dytyny z osoblyvymy osvitnimy potrebamy (2024). Nakaz Ministerstva osvity i nauky No. 1713. 09.12.2024. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1982-24#Text
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Mariia Berehova

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.




