Методика навчання студентів психолого-педагогічному супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзії

Автор(и)

  • Марія Ігорівна Берегова Чорноморський національний університет імені Петра Могили, Україна https://orcid.org/0000-0003-4784-4465

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.331580

Ключові слова:

інклюзивна освіта, психолого-педагогічний супровід, методика навчання, порушення психофізичного розвитку

Анотація

Стаття присвячена розробці та впровадженню методичних підходів до навчання майбутніх спеціалістів, які здійснюватимуть психолого-педагогічний супровід дітей з порушеннями психофізичного розвитку в умовах інклюзивної освіти. Автори базують дослідження на сучасних теоретичних засадах інклюзивної педагогіки, що враховують особливості розвитку дітей із спеціальними освітніми потребами, і підкреслюють необхідність інтеграції практичних навичок із теоретичними знаннями. Важливим компонентом дослідження є аналіз сучасних педагогічних технологій та методик, зокрема, використання інтерактивних форм навчання, диференційованих навчальних програм і мультидисциплінарної взаємодії фахівців, що працюють з дітьми з особливими освітніми потребами.

Робота акцентує увагу на формуванні у студентів профільних компетенцій, необхідних для організації ефективного супроводу дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Зокрема, висвітлено методико-методичні засади, які забезпечують гармонізацію теоретичних знань і практичних умінь у сфері психолого-педагогічного супроводу. Окремо розглядається роль інтеграції сучасних інформаційних технологій і адаптивних інструментів у формуванні сприятливого навчального середовища як у закладах освіти, так і в контексті роботи з родиною дитини.

Найбільш актуальні проблеми підготовки майбутніх спеціалістів: недостатній рівень практичних навичок, фрагментарність впровадження інноваційних технологій і нестачу системного підходу до розробки індивідуалізованих програм корекції. Запропонована методика, заснована на інтеграції педагогічних, психологічних і технологічних компонентів, спрямована на комплексну підтримку дітей з порушеннями психофізичного розвитку, що є вирішальним чинником їх успішної соціальної адаптації та інклюзивного навчання.

Практичне значення дослідження полягає у розробці універсального підходу до навчання фахівців, який сприятиме підвищенню якості психолого-педагогічної підтримки дітей, забезпеченню їхньої адаптації у загальноосвітньому середовищі та реалізації принципів інклюзивної освіти на національному рівні

Біографія автора

Марія Ігорівна Берегова, Чорноморський національний університет імені Петра Могили

Кандидат педагогічних наук

Кафедра соціальної роботи, педагогіки і логопедії

Посилання

  1. Hrechko, L. M. (2006). Psykholohichnyi suprovid ditei z vadamy psykhofizychnoho rozvytku v zahalnoosvitnii shkoli. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho derzhavnoho universytetu. Ser.: Sotsialno-pedahohichna, 6, 247–250.
  2. Rebrova, O. O. (2021). Analysis of the effectiveness of the program of psychological support of parents who raise early children with special educational needs. Habitus, 27, 33–37. https://doi.org/10.32843/2663-5208.2021.27.5
  3. Dmitriyeva, І. V. (2016). Team Interaction of Specialists in the Process of Individual Support of Child Under Conditions of Inclusive Education. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity, 7 (1), 90–99. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apko_2016_7%281%29__11
  4. Savinova, N. V., Berehova, M. I. (2022). Kompetentnisno zoriientovana profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv spetsialnoi ta inkliuzyvnoi osvity. Mykolaiv: Vydavets Rumiantseva H. V., 240.
  5. Malyshevska, I. A. (2018). Teoretyko-metodychni osnovy pidhotovky fakhivtsiv psykholohopedahohichnoho profiliu do roboty v umovakh inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha. Uman: Vizavi, 386.
  6. Tsymbal-Slatvinska, S. (2019). Model profesiinoi pidhotovky maibutnikh lohopediv u informatsiino-osvitnomu seredovyshchi zakladiv vyshchoi osvity. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 1 (85), 105–117.
  7. Kolupaieva, A. A., Taranchenko, O. M. (2019). Navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi. Kharkiv: Vyd-vo «Ranok», 304.
  8. Prokhorenko, L. I., Babiak, O. O., Zasenko, V. V., Yarmola, N. A. (2020). Uchni pochatkovykh klasiv iz osoblyvymy osvitnimy potrebamy: navchannia ta suprovid. Kharkiv: Vyd-vo «Ranok», 160.
  9. Kindrachuk, N. (2023). Lohopedychna robota v umovakh inkliuzii: istorychna retrospektyva teoretychnoho ta praktychnoho dosvidu spetsialnoi osvity v Ukraini protiahom XX – pochatku XXI st. Inkliuzyvna osvita: ideia, stratehiia, rezultat 161–164. Available at: http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/29733/1/30_Kindrachyk.pdf
  10. Vasylieva, H. (2021). Organizational and pedagogical conditions of forming methodological competence of teachers of inclusive form of study. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 2 (106), 194–211.
  11. Savinova, N. V., Karpenko, K. M. (2024). Professional pedagogical identity as an issue of professional self-determination and development of future speech therapists. Innovate Pedagogy, 1 (70), 58–62. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/70.1.11
  12. Polozhennia pro komandu psykholoho-pedahohichnoho suprovodu dytyny z osoblyvymy osvitnimy potrebamy (2024). Nakaz Ministerstva osvity i nauky No. 1713. 09.12.2024. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1982-24#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Берегова, М. І. (2025). Методика навчання студентів психолого-педагогічному супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзії. ScienceRise: Pedagogical Education, (2 (63), 21–25. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.331580

Номер

Розділ

Педагогічна освіта