Досвід впровадження основних засад болонського процесу при підготовці фахівців з клінічної лабораторної діагностики

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.332254

Ключові слова:

євроінтеграція, болонський процес, освітній процес, іноваційні технології, елементи інтерактивності, критичне мислення

Анотація

Система освіти у будь-якій країні – важлива ланка суспільного життя. Україна, як незалежна держава, уже давно взяла курс на євроінтеграцію. Однак її входження у науковий і освітній міжнародний простір змушує здійснювати модернізацію системи освіти у світлі сучасних вимог. Це є необхідною умовою, щоб повноцінно долучитися до Болонського процесу. Реалізація системи медичної освіти в сучасних умовах, можливості щодо її реформування, проблеми, зумовлені потребою у підвищенні якості підготовки випускників медичних закладів вищої освіти, наполегливо вимагають нових ефективних підходів до налаштування та організації освітнього процесу. Безперечно, стрімкий прогрес медичної та педагогічної науки зумовлює пошук і впровадження нових ефективних технологій у систему отримання знань. Запровадження інноваційних технологій з елементами інтерактивності здатне забезпечити належну підготовку лікаря-спеціаліста відповідно до існуючих медичних стандартів. Використання сучасних технологій на основі Болонського процесу у навчальному процесі при підготовці фахівців з клінічної лабораторної діагностики створює нові можливості реалізації дидактичних принципів індивідуалізації та диференціації навчання, позитивно впливає на розвиток пізнавальної діяльності слухачів, їх творчої активності, рівень свідомості, реалізує умови переходу від навчання до самоосвіти. Ефективність використання педагогічних технологій у навчальному процесі підтверджена дослідницькими роботами багатьох авторів. На сьогоднішній день всеосяжна теоретична розробка проблеми використання сучасних педагогічних технологій у професійній підготовці спеціаліста в умовах післядипломної освіти набуває особливої гостроти та значимості. Сучасні технології в освіті розглядаються як засіб, з допомогою якого може бути реалізована нова освітня парадигма становлення цілісності навчального процесу. Використання сучасних інноваційних технологій – один із найперспективніших напрямів розвитку вищої освіти, які сприяють більшій індивідуалізації навчального процесу, інтенсифікації навчання, формуванню та самоактуалізації особистості фахівців з клінічної лабораторної діагностики. Технологія розвитку критичного мислення є фундаментом для засвоєння нових видів професійної діяльності. Предметом будь-якої інноваційної технології є конкретні взаємодії слухачів та викладачів у різноманітних видах діяльності, організовані на базі точної систематизації, алгоритмізації, структурування та стандартизації способів та прийомів навчання із застосуванням технічних засобів. Таким чином, втілення сучасних технологій сприяє тому, що в діяльності слухача відбувається трансформація переходу від навчання, як функції запам’ятовування-відтворювання, до навчання – як інтенсивної інтелектуальної діяльності

Біографія автора

Сергій Григорович Сітало, Дніпровський державний медичний університет

Кандидат медичниx наук, доцент

Кафедра «Педіатрії, сімейної медицини та клінічної лабораторної діагностики ФПО»

Посилання

  1. Kremen, V. H. (Ed.) (2004). Vyshcha osvita Ukrainy i Bolonskyi protses. Ternopil, 325.
  2. Budapeshtsko-Videnska deklaratsiia pro stvorennia Yevropeiskoho prostoru vyshchoi osvity (2010). Available at: http://www.edupolicy.org.ua/files/Budapest-Vienna_Declaration(2010).pdf
  3. Yehorova, V. V. (2015). Suchasni pedahohichni tekhnolohii rozvytku naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv u konteksti yevro- intehratsiinykh protsesiv u vyshchii osviti. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Pedahohika, sotsialna robota», 6, 52–55.
  4. Kaplinskyi, V. V. (2015). Metodyka vykladannia u vyshchii shkoli. Vinnytsia: TOV «Niland LTD», 224.
  5. Kalashnikova, L. M., Zhernovnikova, O. A. (2016). Pedahohika vyshchoi shkoly u skhemakh i tablytsiakh. Kharkiv, 260.
  6. Hurzhii, A. M., Hurevych, R. S., Konoshevskyi, L. L., Konoshevskyi, O. L.; Hurzhii, A. M. (Red.) (2017). Multymediini tekhnolohii ta zasoby navchannia. Vinnytsia: Nilan-LTD, 556.
  7. Syvolap, V. V., Lykhasenko, I. V. (2020). Vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii v pidhotovtsi anhlomovnykh studentiv z propedevtyky vnutrishnoi medytsyny. Aktualni pytannia dystantsiinoi osvity ta telemedytsyny 2020. Zaporizhzhia, 134–135.
  8. Kazakov, Yu. M., Sakevych, V. D., Trybrat, T. A. (2021). Cymuliatsiine navchannia yak metod dlia nabuttia praktychnykh navychok ta oboviazkova skladova medychnoi osvity. Aktualni pytannia vyshchoi medychnoi (farmatsevtychnoi) osvity: vyklyky sohodennia ta perspektyvy yikh vyrishennia. Ternopil, 217–219.
  9. Silkova, E. V. (2021). Telemedytsyna v suchasnomu osvitnomu protsesi. Trends in the development of modern scientific. Vancouver, 348–351.
  10. Al Shahrani, A. S. (2020). Development and evaluation of an evidence-based medicine module in the undergraduate medical curriculum. BMC Medical Education, 20 (1). https://doi.org/10.1186/s12909-020-02181-7
  11. Katz, M., Nandi, N. (2021). Social Media and Medical Education in the Context of the COVID-19 Pandemic: Scoping Review. JMIR Medical Education, 7(2), e25892. https://doi.org/10.2196/25892
  12. Strelan, P., Osborn, A., Palmer, E. (2020). The flipped classroom: A meta-analysis of effects on student performance across disciplines and education levels. Educational Research Review, 30, 100314. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100314

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Сітало, С. Г. (2025). Досвід впровадження основних засад болонського процесу при підготовці фахівців з клінічної лабораторної діагностики. ScienceRise: Pedagogical Education, (2 (63), 31–35. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.332254

Номер

Розділ

Педагогічна освіта