Історичні віхи української логопедії: від витоків до сучасності

Автор(и)

  • Євгенія Юріївна Линдіна Бердянський державний педагогічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-4615-6807
  • Світлана Володимирівна Федоренко Бердянський державний педагогічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-3321-6946

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.337636

Ключові слова:

логопедія, мовленнєві порушення, спеціальна освіта, історія логопедії, логопедична допомога, особи з особливими освітніми потребами

Анотація

Мета дослідження полягає в історико-педагогічному аналізі становлення та розвитку логопедичної допомоги в Україні, з урахуванням соціокультурних змін, трансформацій у системі освіти та впливу міжнародного досвіду. Акцент зроблено на виявленні ключових етапів інституційного оформлення логопедії як галузі наукового знання та напряму фахової підготовки, а також на окресленні сучасних тенденцій у логопедичній практиці.

Методологічну основу становлять принципи історизму, системності, міждисциплінарності, що дозволяють розглядати логопедію як комплексне явище, що розвивалося на перетині медицини, психології, педагогіки. Застосовано сукупність наукових методів, зокрема: історико-порівняльний, структурно-функціональний, аналіз нормативно-правових актів, наукових публікацій українських дослідників у галузі спеціальної педагогіки. Джерельну базу склали архівні матеріали, освітні програми, наукові праці, статистичні звіти та хронологічні огляди розвитку дефектологічної освіти в Україні.

У результаті дослідження виокремлено основні періоди розвитку логопедичної допомоги: від античності до початку ХХ ст., радянський (1920–1991 рр.) та незалежний український етап (від 1991 р. до сьогодення). Охарактеризовано внесок ключових постатей, зокрема І. Сікорського, І. Дьоміної, Є. Соботович, О. Гопіченко, у формування теоретико-методичних основ логопедії. Проаналізовано інституціалізацію логопедичної освіти: відкриття кафедр логопедії в педагогічних університетах, створення лабораторій логопедії в системі НАПН України, розроблення спеціальних освітніх програм. Визначено роль міжнародної співпраці, зокрема інтеграції у європейський освітній простір, у трансформації української логопедії та переосмисленні професійної ідентичності логопеда.

Історичний розвиток логопедичної допомоги в Україні засвідчує її поступове становлення як окремої науково-практичної галузі. Від емпіричних форм допомоги до сучасної системи науково обґрунтованої логопедичної освіти і практики – цей шлях був зумовлений численними викликами, соціальними потребами та міждисциплінарними пошуками. Сучасна логопедія в Україні активно орієнтується на європейські стандарти, впроваджує інноваційні підходи до діагностики та корекції мовленнєвих порушень, забезпечує високий рівень підготовки фахівців. Дослідження історичних засад розвитку логопедії дає змогу глибше осмислити здобутий досвід і використати його для стратегічного планування подальшого розвитку логопедичної допомоги в контексті нових викликів сучасного суспільства

Біографії авторів

Євгенія Юріївна Линдіна, Бердянський державний педагогічний університет

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра прикладної психології та логопедії

Світлана Володимирівна Федоренко, Бердянський державний педагогічний університет

Доктор педагогічних наук, професор

Кафедра прикладної психології та логопедії

Посилання

  1. Korniev, S. I. (2009). Problemy korektsiinoi pedahohiky u tvorchii spadshchyni I. O. Sikorskoho. [Extended Abstract of Doctoral Thesis; National Pedagogical Dragomanov University].
  2. Kovalchuk, Zh. M. (2020). Stanovlennia ta rozvytok teoretychnykh zasad lohopedii v Ukraini (druha polovyna XX stolittia –pochatok XXI stolittia). [Doctoral Dissertation; Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University].
  3. Bondar, V., Zolotoverkh, V. (2004). Interpretatsiia evoliutsii spetsialnoi osvity: zarodzhennia, stanovlennia, rozvytok (do desiatyrichchia Instytutu spetsialnoi pedahohiky APN Ukrainy). Defektolohiia, 1, 2–10.
  4. Sobotovych, Ye. F.(2015). Vybrani pratsi z lohopedii. Kyiv, 305.
  5. Sheremet, M. K., Martynenko, I. V. (2006). Khrestomatiia z lohopedii. Kyiv: KNH, 360.
  6. Bernyk, T. L. (2006). Rozvytok dyferentsiiovanykh form lohopedychnoi dopomohy ditiam z vadamy movlennia v Ukraini (1945–2000). [Extended abstract of PhD thesis; Mykola Yarmachenko Institute of Special Education and Psychology].
  7. Potapenko, O. M. (2010). Teoriia i praktyka pidhotovky lohopedychnykh kadriv v Ukraini (druha polovyna XX stolittia). [PhD Dissertation; National Pedagogical Dragomanov University].
  8. Fedorenko, S. V. (2012). Stanovlennia ta rozvytok vitchyznianoi tyflopedahohiky. [Doctoral Dissertation; National Pedagogical Dragomanov University].
  9. Lyndinа, Y. (2024). Formation and development of the system of training speech therapy personnel (late XIX – early XXI century). ScienceRise: Pedagogical Education, 1 (58), 8–14. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.298564
  10. Shevchenko, V. M. (2006). Vynyknennia i rozvytok v Ukraini spetsialnykh shkil dlia hlukhonimykh v druhii polovyni XXIX – pochatku XX stolittia. [Extended Abstract of PhD Thesis; National Pedagogical Dragomanov University].
  11. Lyndina, Y. (2021). Historical information on speech therapy: ancient world. Scientific Papers of Berdiansk State Pedagogical University Series Pedagogical Sciences, 1 (1), 34–40. https://doi.org/10.31494/2412-9208-2021-1-1-34-40
  12. Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv vyshchykh orhaniv vlady ta orhaniv derzhavnoho upravlinnia Ukrainy /TsDAVOV/. F.166. Op.2. Spr. 1706. Ark.71-72.
  13. Dopomizhni shkoly (1940). Zbirka dyrektyvnykh materialiv pro shkoly z osoblyvym rezhymom: dopomizhni, hlukhonimykh i slipykh. Kyiv.
  14. Kozynets, O. V. (2015). Problemy korektsiinoi pedahohiky u tvorchii spadshchyni Rudolfa Henrikhovycha Kraievskoho. [Extended Abstract of PhD Thesis; National Pedagogical Dragomanov University].
  15. Suprun, M. (2005). Korektsiine navchannia uchniv dopomizhnykh zakladiv osvity: vytoky, stanovlennia ta rozvytok (druha polovyna XXIX – persha polovyna XX st.). Kyiv: Vyd-vo Palyvoda A. V.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Як цитувати

Линдіна, Є. Ю., & Федоренко, С. В. (2025). Історичні віхи української логопедії: від витоків до сучасності. ScienceRise: Pedagogical Education, (3 (64), 19–26. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.337636

Номер

Розділ

Педагогічна освіта