Методичні підходи до подолання освітніх втрат у темі «Логарифмічна функція» засобами інтерактивного навчання

Автор(и)

  • Тетяна Юріївна Года Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0001-7595-363X

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.338936

Ключові слова:

освітні втрати, логарифмічна функція, інтерактивне навчання, диференціація, адаптивне навчання, інтерактивні технології, цифрові технології, графіки функцій, практичні задачі, рефлексія

Анотація

У статті аналізуються методичні підходи до подолання освітніх втрат учнів у темі «Логарифмічна функція» засобами інтерактивного навчання. В умовах пандемії, дистанційного та змішаного навчання, а також війни та постійного стресу спостерігається значне зниження мотивації та рівня знань учнів, особливо в математиці, де абстрактність понять ускладнюють процес засвоєння навчального матеріалу. Літературний огляд показує наявність суттєвих освітніх втрат у засвоєнні логарифмічної функції, проблеми з розумінням означення логарифма, графічною інтерпретацією функцій та застосуванням знань у прикладних задачах. Традиційних методів навчання недостатньо для подолання цих втрат. Мета дослідження полягає у створенні єдиної системи та розробці методичних рекомендацій для подолання освітніх втрат за допомогою використання інтерактивних технологій. Нами запропоновано комплексний підхід, що поєднує діагностику знань учнів, визначення типових освітніх втрат, побудову індивідуальних навчальних траєкторій, використання інтерактивних технологій та цифрових інструментів (GeoGebra, PhET, Google Forms, AhaSlides), проблемно-орієнтовані та кейс-завдання, диференційоване закріплення, самоаналіз та рефлексію. Використання інтерактивних технологій сприяє підвищенню залученості та мотивації до навчання учнів, розвитку логічного мислення, формуванню практичних навичок застосування логарифмів. Розроблена модель дозволяє враховувати індивідуальні потреби учнів і формувати адаптивні траєкторії навчання. Подальші дослідження передбачають експериментальну перевірку ефективності інтерактивних технологій у зменшенні освітніх втрат та покращенні результатів навчання з теми «Логарифмічна функція». Запропоновані підходи можуть бути адаптовані для інших абстрактних математичних тем, що підвищує їхню універсальність і практичну цінність для педагогічної практики

Біографія автора

Тетяна Юріївна Года, Український державний університет імені Михайла Драгоманова

Аспірантка

Кафедра методики навчання математики

Посилання

  1. Lukianova, S., Filon, L. (2023). Vnutrishnopredmetni zviazky yak zasib podolannia osvitnikh vtrat uchnivstva z matematyky. Grail of Science, 33, 335–341. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.10.11.2023.53
  2. Gumiran, B. A., Joaquin, M. N. B. (2024). Action-Process-Object-Schema Analysis of Students' Conceptual Understanding of Logarithms. Intersection. 17 (1), 7–18. Available at: https://www.researchgate.net/publication/385416400_Action-Process-Object-Schema_Analysis_of_Students'_Conceptual_Understanding_of_Logarithms
  3. Boaler, J. (2002). Experiencing School Mathematics. New York: Routledge, 224. https://doi.org/10.4324/9781410606365
  4. Michael Frketic, A. (2019). An Investigation into College Students’ Learning about Logarithmic Functions: A Thorny problem. Psychology and Behavioral Science International Journal, 10 (4). https://doi.org/10.19080/pbsij.2019.10.555792
  5. Donnelly, R., Patrinos, H. A. (2021). Learning loss during Covid-19: An early systematic review. PROSPECTS, 51 (4), 601–609. https://doi.org/10.1007/s11125-021-09582-6
  6. Díaz-Berrios, T., Martínez-Planell, R. (2022). High school student understanding of exponential and logarithmic functions. The Journal of Mathematical Behavior, 66, 100953. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2022.100953
  7. Mthethwa, T. (2019). Exploring pre-service mathematics teachers’ knowledge of logarithm in one of the universities in Kwazulu-Natal. [Extended abstract of thesis; University of KwaZulu Natal].
  8. Ofitsiinyi zvit pro provedennia nmt u 2024 rotsi (2024). Ukr. tsentr otsiniuvannia yakosti osvity, 377.
  9. Maries, A., Lin, S.-Y., Singh, C. (2017). Challenges in designing appropriate scaffolding to improve students’ representational consistency: The case of a Gauss’s law problem. Physical Review Physics Education Research, 13 (2). https://doi.org/10.1103/physrevphyseducres.13.020103
  10. Logarithmic Pitfalls – FasterCapital. FasterCapital. Available at: https://fastercapital.com/term/logarithmic-pitfalls.html
  11. Kreydun, N., Nalyvaiko, O., Ivanenko, L., Zotova, L., Nevoienna, O., Iavorovska, L. et al. (2022). The Quality of Education in the Conditions of Forced Distance Learning Caused by COVID-19. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 14 (4), 423–448. https://doi.org/10.18662/rrem/14.4/649
  12. Roque-Hernández, R. V., López-Mendoza, A., Salazar-Hernandez, R. (2024). Perceived instructor presence, interactive tools, student engagement, and satisfaction in hybrid education post-COVID-19 lockdown in Mexico. Heliyon, 10 (6), e27342. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e27342
  13. Bond, M., Bedenlier, S. (2019). Facilitating Student Engagement Through Educational Technology: Towards a Conceptual Framework. Journal of Interactive Media in Education, 2019 (1). https://doi.org/10.5334/jime.528
  14. Interactive Simulations. PhET. Available at: https://phet.colorado.edu/
  15. OpenAI. ChatGPT. Available at: https://chat.openai.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Як цитувати

Года, Т. Ю. (2025). Методичні підходи до подолання освітніх втрат у темі «Логарифмічна функція» засобами інтерактивного навчання. ScienceRise: Pedagogical Education, (3 (64), 66–70. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.338936

Номер

Розділ

Педагогічна освіта