Досвід педагогів херсонської губернії другої половини ХХІ – початку ХХ ст. у контексті розвитку художньої освіти

Автор(и)

  • Зоя Владиславівна Гуріч Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України вул. М. Берлінського, 9, м. Київ, Україна, 04060, Україна https://orcid.org/0000-0002-1050-3176

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.70203

Ключові слова:

педагогічна діяльність, художня освіта, естетичне виховання, національна творчість, образотворча грамота

Анотація

Стаття містить аналіз теоретичних і практичних досягнень педагогів Херсонської губернії кінця ХІХ – початку ХХ ст., творче використання досвіду яких слугує вагомим підґрунтям оновлення змісту, методів і форм розвитку художньої освіти. Розповсюджувачами ідей естетичного виховання, які прогресивно впливали на розвиток педагогічної думки, були І. Деркачев, О. Музиченко, Я. Чепіга та ін. Визначено вклад кожної персоналії у розвиток художньої освіти Півдня України окресленого періоду

Біографія автора

Зоя Владиславівна Гуріч, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України вул. М. Берлінського, 9, м. Київ, Україна, 04060

Член Національної спілки художників України

Відділ змісту та технологій навчання дорослих

Посилання

  1. Ziaziun, I. A.; Zjazjun, I. A., Radkevych, V. O., Chepurna, N. M. et. al (Eds.) (2007). Intehratyvna funktsiia kultury v informatsiinomu suspilstvi [Integrative function of culture in the information society]. Profesiino-khudozhnia osvita Ukrainy – Professional and art education of Ukraine. Kyiv; Cherkasy: Cherkaskyi TsNTEI, IV, 3–12.
  2. Masol, L. M. (2006). Zahalna mystetska osvita: teoriia i praktyka [General art education]. Kyiv: Promin, 432.
  3. Padalka, H. M. (2008). Pedahohika mystetstva (Teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin) [Art Pedagogy (Theory and methods of teaching art subjects)]. Kyiv: Osvita Ukrainy, 274.
  4. Sapak, N. V. (2006). Khudozhnie zhyttia Pivdnia Ukrainy kintsia XIX – pershoi tretyny XX stolittia [Art life of southern Ukraine in late XIX – the first third of the XX century]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 23.
  5. Forostian, A. F. (2009). Rozvytok estetychnoho vykhovannia v serednikh navchalnykh zakladakh osvity Pivdnia Ukrainy (druha polovyna XIX – pochatok XX stolittia) [The development of aesthetic education in secondary schools of South Ukraine (the second half of the XIX – early XX century)]. Kyiv, 159.
  6. Shushliannikova, N. V. (2003). Rozpovidi z istorii Khersonskoho kraiu [The stories from the history of Kherson land]. Kherson: KSU, 207.
  7. Malynina, I. O. (2005). Pidhotovka pedahohichnykh kadriv u Kharkivskii ta Kyivskyi khudozhnikh shkolakh Ukrainy (druha polovyna XIX – pochatok XX st.) [Training of teaching staff in Kharkiv and Kyiv art schools of Ukraine (the second half of the XIX – XX centuries)]. Kharkiv, 221.
  8. Krasiuk, I. O. (2012). Narysy z istorii rozvytku khudozhnoi osvity v Ukraini v XIX – na pochatku XX st. [Essays from history of development art education in Ukraine in the XIX – early XX century]. Kryvyi Rih, 223.
  9. Shmagalo, R., Pokotylo, G., Ljashkevych, P., Gnatyshyn, I., Bej, T.; Shmagala, R. (Ed.) (2013). Mystetska osvita y mystetstvo v kulturotvorchomu protsesi Ukrainy XX – XXI stolit [Art Education and Art in culture creating process in Ukraine during the XX – XXI century]. Lviv: LNAM; Ternopil: Mandrivets, 292.
  10. Pirogov, N. I. (1985). Voprosy zhizni [Issues of life]. Yzb. ped. sochynenyja. Moscow: Pedagogika, 29–51.
  11. Dorofeyev, G. K. (1897). O postanovke vneklassnogo chteniya i literaturnykh besed v srednikh uchebnykh zavedeniyakh [About setting of extracurricular reading and literary talks in secondary schools]. Odessa, 100.
  12. Konorskaya, M. N. (1901). Detskiy teatr. ego vred i polza [Children's theater, its harm and benefits]. Sankt-Petersburg, 16.
  13. Borisov, N. I. (1896). Voprosy shkolnoy statistiki [Issues of of school statistics]. Kherson: tip. Khodushinoy O. D., 14.
  14. Kapranova, V. A. (2013). Korf Nikolay Aleksandrovich (1834–1883): [russkiy pedagog. metodist. deyatel narodnogo obrazovaniya] [Korf N. A. (1834–1883): [russian teacher, methodist, public education activist]. Istoriya pedagogiki v litsakh. Minsk; Moscow, Russia: Novoye znaniye: INFRA-M, 119–120.
  15. Myronenko, V. V. (2011). Rol I. P. Derkachova v orhanizatsii pershykh zizdiv narodnykh vchyteliv v m. Simferopoli v kintsi XIX stolittia [The role of I. P. Derkachov in organizing the first Congress of People Teachers in Simferopol in the late XIX century]. Istoriia osvity i pedahohichnoi dumky. Visnyk SevNTU. Sevastopol, 124, 206–211.
  16. Zhurakovskiy, G. E. (1976). Iz istorii prosveshcheniya v dorevolyutsionnoy Rossii [From the history of education in pre-revolutionary Russia]. Moscow: Pedagogika, 160.
  17. Myronenko, V. V. (2011). Vykhovannia dbailyvoho stavlennia do pryrody u pedahohichnii spadshchyni I. P. Derkachova (1834–1916) [Education of respect attitude to the nature of the pedagogical heritage of I. P. Derkachov (1834–1916)]. Istoryko-pedagogichnyj al'manah. Uman, I, 26–29.
  18. Istoriia Odeskoho universytetu za 100 rokiv[History of Odessa University for 100 years] (1968). Kyiv, 382–408.
  19. Otchet 2-y gorodskoy Odesskoy zhenskoy gimnazii za 1904–1905 god, s programmami na uchebnyy god [Report of the 2nd Odessa city girls' school for the 1904–1905 year, with programs for the academic year]. State archive of Odessa region. F. 47. Op. 1. Spr. 5670.
  20. Yakiv Feofanovych Chepiha (Zelenkevych) – vydatnyi pedahoh, psykholoh, hromadskyi diiach [Yakiv Feofanovych Chepiha (Zelenkevych) – outstanding educator, psychologist, social activist] (2013). Kyiv, 135.
  21. Chepiha, Ya. (1910). Natsionalnist i natsionalna shkola [Nationality and national school]. Svitlo, 1, 16–29.
  22. Nikolenko, L. T. (2000). Teoretychni zasady navchannia i vykhovannia molodshykh shkoliariv u pedahohichnii spadshchyni Ya. F. Chepihy [The theoretical basis of training and education of primary school children in the pedagogical heritage of Ya. F. Chepiga]. Kyiv, 15.
  23. Muzychenko, A. F. (1903). Tvorchestvo uchenikov zemskikh shkol [Creative work of Zemstvo school students]. Odessa, 144.
  24. Trynus, O. V. (2012). Muzychenko pro holovni pryntsypy navchannia [Muzichenko about the main principles of learning]. Vytoky pedagogichnoi' majsternosti, 9, 299–303.
  25. Muzychenko, O. F. (1919). Suchasni pedahohichni techii v Zakhidnii Yevropi i Amerytsi [Modern pedagogical trends in Western Europe and America]. Kyiv, 109.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-05-31

Як цитувати

Гуріч, З. В. (2016). Досвід педагогів херсонської губернії другої половини ХХІ – початку ХХ ст. у контексті розвитку художньої освіти. ScienceRise: Pedagogical Education, (5 (1), 14–19. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.70203

Номер

Розділ

Педагогічна освіта