Istota i perspectywy stosowania podejścia akmeologicznegi w procesie kształtowania podmiotowości zawodowej przyszlych filologów
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.76461Ключові слова:
podejście akmeologiczne, profesjonalizm, podmiotowość zawodowa, przyszli filolodzy, aktywność osobowości, zasady nauczania, metody nauczania, metody badawcze, środowisko akmeologiczne, uczelniaАнотація
W artykule uzasadniono konieczność stosowania podejścia akmeologicznego do kształtowania podmiotowości zawodowej przyszłych filologów na uczelniach Ukrainy. Stwierdzono, że stosowanie podejścia akmeologicznego umożliwia badania regularności akmeologicznego rozwoju osobowości, przyczynia się do kształtowania u studentów-filologów pozytywnego i twórczego stosunku do siebie i do innych, gotowości do osiągnięcia wyżyn profesjonalizmu w przyszłej pracy zawodowej, a także zapewnia kształtowanie ich podmiotowości zawodowej. Na podstawie analizy prac współczesnych badaczy autorka wyjaśnia istotę kluczowych pojęć podejścia akmeologicznego, mianowicie: „akme”, „profesjonalizm”, „zawodowiec”, „regularności akmeologiczne”, „zasada dialogowości”, „aktywność osobowości”
Посилання
- Antonova, O. Ye.; Ohnev’yuk, V. O. (Ed.) (2011). Akmeolohichnyy pidkhid do vyznachennya sutnosti pedahohichnoyi obdarovanosti. Akmeolohiya – nauka KhKhI stolittya. Kyiv: Kyyivs’kyy un-t imeni Borysa Hrinchenka, 17–22.
- Akimov, S. S. (2011). Primenenie akmeologicheskyh metodov issledovaniya v professional’noi podgotovke bakalavrov tekhnologycheskogo obrazovaniya [The usage of acmeological research methods during professional training of bachelors of technological education]. Young scientist, 9, 196–198.
- Akimova, O. B. (Ed.) (2012). Pedagogycheskaya akmeologiya [Pedagogical acmeology]. Yekaterinbug, 251.
- Biriukova, G. M., Zobnina, T. V. (2010). Metodologicheskie printsypy akmeologicheskogo podhoda k psyhologycheskoi podgotovke studentov pedagogicheskogo universiteta [Methodological principles of acmeological approach to the psychological training of students of pedagogical university]. Scientific proceedings of university named after P. F. Lesgaft, 10 (68), 17–23.
- Derkach, A. A. (Ed.) (2004). Akmeologiya [Acmeology]. Moscow: «RAGS», 424.
- Dubasenyuk, O. A. (Ed.) (2011). Profesiyna pedahohichna osvita: akme-synerhetychnyy pidkhid [Professional pedagogical education: acme-synergetic approach]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 389.
- Akmeolohichnyy slovnyk [Acmeological dictionary] (2012). Cherkassy: OIPOPP, 28.
- Nikolayesku, I. O. (2012). Praktychni osnovy akmeolohichnoho rozvytku osobystosti v umovakh osvitn’o-informatsiynoho prostoru [Practical bases of acmeological development of personality in terms of educational and informative space]. Cherkassy: OIPOPP, 98.
- Suslova, E. A.; Derkach, A. A. (Ed.) (2008). Metodologiya i metody psyhologo-akmeologicheskogo issledovaniya [Methodology and methods of psychological and acmeological research]. Moscow: Izd-vo RAGS, 158.
- Yl’yn, E. P. (2012). Psykhologiya vzroslosti [Psychology of adulthood]. Saint-Petersburg: Piter, 544.
- Kremin’ V. H. (Ed.) (2008). Entsyklopediya osvity [Encyclopedia of education]. Kyiv: Yurinkom Inter, 1040.
- Pidkasistyi P. I. (Ed.) (2010). Psykhologiya i pedagogika [Psychology and pedagogics]. Moscow: Izdatel’stvo Yurait; Vysshee obrazovanie, 714.
- Kolesnychenko, N. Yu. (2014). Profesiyna pidhotovka bakalavriv romano-hermans’koyi filolohiyi: analiz kontseptual’nykh zasad problemy [Professional training of bachelors of Romance and Germanic phylology: analysis of conceptual bases of the problem]. Problems of present-day pedagogical education, 44, 13–137.
- Ol’hovaia, T. A. (2007). Stanovlenie sub’ektnosti studentov universiteta [Formation of subjectness of university students]. Orenburg, 430.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Nataliia Aristova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.