Розробка методичних підходів до управління асортиментом аптечних мереж за принципами категорійного менеджменту

Автор(и)

  • Olga Posilkina Національний фармацевтичний університет вул. Пушкінська, 53, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0003-4529-4332
  • Zhanna Mala Національний фармацевтичний університет вул. Пушкінська, 53, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0003-0628-0202
  • Iryna Bondarieva Національний фармацевтичний університет вул. Пушкінська, 53, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0003-2415-9780

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4852.2019.157601

Ключові слова:

управління асортиментом, категорійний менеджмент, аптечні мережі, стратегічні цілі, товарні категорії

Анотація

Визначення правильного стратегічного курсу фармацевтичної організації і напрямків підвищення її конкурентоспроможності є найбільш відповідальною справою, оскільки формує пріоритети її діяльності на відносно довгострокову перспективу.Управління асортиментом є однією з найважливіших функцій будь-якого аптечного закладу. Сучасний ринок, який характеризується, як «ринок покупців» активно вимагає впровадження в діяльність аптечних мереж сучасних інструментів і технологій управління товарним асортиментом.

Метою роботи є розробка методичних підходів до управління асортиментом аптечних мереж за принципами категорійного менеджменту.

Методи. У роботі буловикористаносистемний та логічний аналіз, методи порівняльного, документального, структурно-функціонального та економіко-статистичного аналізу.

Результати дослідження. Для ефективного управління асортиментом аптечних мереж розроблено алгоритм управління товарним асортиментом в аптечних мережах на принципах категорійного менеджменту, який передбачає: визначення товарних категорій, їх внутрішньої структури та ознаки, за якими будуть згруповані препарати (за АТС-класифікацією (першого рівня)); аналіз основних фінансово-економічних показників за виділеними товарними категоріями; визначення ролі кожної товарної категорії відповідно до її впливу на досягнення цілей аптечної мережі; вивчення попиту за кожною товарною категорією та її внутрішнім наповненням; оцінка поточного стану товарних категорій, її структури і визначення можливих змін при роботі з її асортиментним наповненням в майбутньому; оптимізацію за кожною товарною категорієювсього ланцюжка руху товару від закупівлі і формування товарних запасів до безпосередньо продажів; обґрунтування асортиментної політики за обраними критеріями та оцінка її ефективності; реалізацію асортиментної політики.Запропоновані методичні підходи були опрацьовані на прикладі однієї з досліджуваних аптечних мереж.

Висновки. Доведено, щокатегорійний менеджмент ‒ це інструмент управління асортиментною політикою аптечних мереж, який дозволяє виділити групи фармацевтичної продукції, які будуть спрямовані на виконання певних цілей аптечних мереж, що відповідно сприятиме реалізації стратегії розвитку аптечних мереж

Біографії авторів

Olga Posilkina, Національний фармацевтичний університет вул. Пушкінська, 53, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат фармацевтичних наук, доцент

Кафедра фармацевтичного маркетингу та менеджменту

Zhanna Mala, Національний фармацевтичний університет вул. Пушкінська, 53, м. Харків, Україна, 61002

Аспірант

Кафедра управління та економіки підприємства

Iryna Bondarieva, Національний фармацевтичний університет вул. Пушкінська, 53, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат фармацевтичних наук, доцент

Кафедра фармацевтичного маркетингу та менеджменту

Посилання

  1. Kubarieva, I. V., Cherkashyna, A. V., Skliarova, O. V. (2018). Sotsialno-ekonomichni aspekty upravlinnia asortymentom aptek v umovakh vprovadzhennia reimbursatsii vartosti farmatsevtychnoi dopomohy. Menedzhment ta marketynh u skladi suchasnoi ekonomiky, nauky, osvity, praktyky. Kharkiv: NFaU, 348–350.
  2. Puzak, N. O., Aleksieieva, T. I., Puzak, O. A. (2014). Vykorystannia ekonomichnoi skladovoi u formuvanni asortymentnoi polityky aptechnykh pidpryiemstv. Upravlinnia, ekonomika ta zabezpechennia yakosti v farmatsii, 1 (33), 23–27.
  3. Posylkina, O. V., Mala, Zh. V. (2018). Doslidzhennia faktoriv, shcho vrakhovuiutsia pry vvedenni v asortyment aptechnykh merezh likarskykh zasobiv ta vyrobiv medychnoho pryznachennia. Upravlinnia yakistiu v farmatsii. Kharkiv: NFaU, 154.
  4. Pestun, I. V., Tolochko, V. M. (2000). Formuvannia asortymentu likarskykh zasobiv z urakhuvanniam ekonomichnykh chynnykiv. Liky Ukrainy, 4, 10–13.
  5. Tolochko, V. M., Pestun, I. V., Lazariev, M. I. (2001). Modeliuvannia asortymentu likarskykh zasobiv v aptechnykh zakladakh. Kharkiv, 23.
  6. Tolochko, V. M., Pestun, I. V. (1998). Osoblyvosti formuvannia asortymentu likarskykh zasobiv aptechnykh pidpryiemstv v umovakh rynku. Farmatsevtychnyi zhurnal, 4, 25–28.
  7. Horilyk, D. V., Horilyk, A. V., Popovych, V. P., Hromovyk, B. P. (2011). Instrument dlia provedennia avtomatyzovanoho intehrovanoho ABC/FMR/(XYZ)/VED-analizu. Klinichna farmatsiia, farmakoterapiia ta medychna standartyzatsiia, 3-4, 175–178.
  8. Lysak, Yu. (2008). Chtoby uvelichit' – nado podelit'! Upravlenie assortimentom apteki po printsipu kategoriynogo menedzhmenta. Ezhenedel'nik «Apteka», 35 (656), 86.
  9. Bocherikova, E., Prikhod'ko, E. (2013). Kategoriynyy menedzhment ‒ effektivnyy instrument dlya povysheniya rentabel'nosti aptechnogo biznesa. Ezhenedel'nik «Apteka», 31 (902), 8.
  10. Bocherikova, E. (2013). Kategoriynyy menedzhment v apteke. Kak uchest' vse nyuansy? Ezhenedel'nik «Apteka», 33 (904), 12.
  11. Ricci, F., Scott, P. J., Jiang, X. (2013). A categorical model for uncertainty and cost management within the Geometrical Product Specification (GPS) framework. Precision Engineering, 37 (2), 265–274. doi: http://doi.org/10.1016/j.precisioneng.2012.09.005
  12. Martensen, A., Gronholdt, L. (2006). Internal Marketing: a study of employee loyalty, its determi-nants and consequences. Innovative Marketing, 2 (4), 92–115.
  13. Posylkina, O., Mala, Z., Nessonova, M. (2017). Prediction of the competitiveness dynamics of pharmacy chains. ScienceRise: Pharmaceutical Science, 2 (6), 47–52. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4852.2017.100095
  14. Schroeck, J. M. (2004). Customer analytics making the difference in CRM: Customer analytics amplify the value of integrated CRM solutions. Business Intelligence, 6, 16–19.
  15. Shulman, Sh., Elaine, H. M. (2005). Reshaping the Pharmaceutical Distribution Network. Journal of Pharmaceutical Marketing & Management, 12, 34–45.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-02-28

Як цитувати

Posilkina, O., Mala, Z., & Bondarieva, I. (2019). Розробка методичних підходів до управління асортиментом аптечних мереж за принципами категорійного менеджменту. ScienceRise: Pharmaceutical Science, (1 (17), 4–11. https://doi.org/10.15587/2519-4852.2019.157601

Номер

Розділ

Фармацевтичні науки