Соціометрія як метод оцінювання соціально-психологічного клімату в аптечному закладі

Автор(и)

  • Natalia Andrienko Національний фармацевтичний університет вул. Пушкінська, 53, м. Харків, Україна, 61002, Україна
  • Rita Sahaidak-Nikitiuk Національний фармацевтичний університет вул. Пушкінська, 53 м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-9337-7741
  • Natalia Demchenko Національний фармацевтичний університет вул. Пушкінська, 53, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0001-5915-0087
  • Natalia Alеkhina Національний фармацевтичний університет вул. Пушкінська, 53, м. Харків, Україна, 61002, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4852.2019.178131

Ключові слова:

соціально-психологічний клімат, аптечний заклад, соціометрія, оцінювання, фахівець фармації

Анотація

Мета. Метою дослідження є адаптація соціометричного методу оцінювання соціально-психологічного клімату, що склався в аптечному закладі, завдяки розробці опитувальника, побудові соціоматриці та розробці соціограми.

Матеріали та методи. У дослідженні застосовувалися методи узагальнення, аналізу та синтезу, контент-аналізу. Для визначення рівня соціально-психологічного клімату в аптечному закладі застосовувалися соціологічне опитування. В опитуванні брали участь всі члени колективу, які працюють в закладі. Дослідження охоплювало всі регіони України. Загальна кількість аптек, які брали участь в соціологічному дослідженні, складає 92 аптеки. Достовірних анкет – 51. Деякі фахівці фармації обирали недостовірні відповіді – «вибираю всіх» або «з усіма». Такі відповіді пояснюються недефіренційованістю та аморфністю відносин в колективі або наданням свідомо невірних відповідей.

Результати. Досліджено теоретичні засади оцінювання соціально-психологічного клімату. Обґрунтовано актуальність вивчення міжособистісних відносин та конфліктних ситуацій, які склалися в колективі, що впливає на стан фахівця, його працездатність і якість обслуговування ним відвідувачів аптеки. Доведено доцільність застосування соціометричного методу для оцінювання соціально-психологічного клімату, який склався в аптечному закладі. Запропоновано алгоритм проведення соціометричного дослідження в аптечному закладі. Розроблено соціометричну картку, яку доцільно використовувати для оцінювання соціально-психологічного клімату аптечного закладу. Наведено форму підсумкової соціоматриці та соціограми-мішені. Запропоновано визначення величини соціометричного статусу та емоційної експансивності фахівців фармації аптечного закладу.

Висновки. Проведене дослідження дозволило дійти висновку, що для оцінювання СПК, який склався в аптечному закладі, доцільно застосовувати соціометричний метод, адаптований до умов фармації

Біографії авторів

Natalia Andrienko, Національний фармацевтичний університет вул. Пушкінська, 53, м. Харків, Україна, 61002

Аспірант

Кафедра процесів та апаратів хіміко-фармацевтичних виробництв

Rita Sahaidak-Nikitiuk, Національний фармацевтичний університет вул. Пушкінська, 53 м. Харків, Україна, 61002

Доктор фармацевтичних наук, завідувач кафедри

Кафедра процесів та апаратів хіміко-фармацевтичних виробництв

Natalia Demchenko, Національний фармацевтичний університет вул. Пушкінська, 53, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра менеджменту і адміністрування

Natalia Alеkhina, Національний фармацевтичний університет вул. Пушкінська, 53, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат психологічних наук, доцент

Кафедра педагогіки і психології

Посилання

  1. Popov, D. G. (2009). Moral-psychological status of officials and social-psychological climate of work collective. Legal psychology, 4, 26–29.
  2. Aikins, J. W., Litwack, S. D. (2011). Prosocial skills, social competence, and Popularity. New York: The Guilford Press, 356.
  3. Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. (2014). Sozialpsychologie. Hallbergmoos: Pearson, 201.
  4. Bossaert, G., Colpin, H., Pijl, S. J., Petry, K. (2013). Truly included? A literature study focusing on the social dimension of inclusion in education. International Journal of Inclusive Education, 17 (1), 60–79. doi: http://doi.org/10.1080/13603116.2011.580464
  5. Berkowitz, L. (2008). On the consideration of automatic as well as controlled psychological processes in aggression. Aggressive Behavior, 34 (2), 117–129. doi: http://doi.org/10.1002/ab.20244
  6. Scott, J. (2013). Social Network Analysis. Los Angeles, 51.
  7. Cillessen, A. H. N. (2011). Toward a Theory of Popularity. New York: The Guildford Press, 426.
  8. Cillessen, A. H. N., Marks, P. E. L. (2011). Conceptualizing and Measuring Popularity. New York, London: The Guildford Press, 183.
  9. Schwartz, D., Gorman, A. H., Nakamoto, J., McKay, T. (2006). Popularity, social acceptance, and aggression in adolescent peer groups: Links with academic performance and school attendance. Developmental Psychology, 42 (6), 1116–1127. doi: http://doi.org/10.1037/0012-1649.42.6.1116
  10. Dollase, R. (2013). Soziometrie – Anfänge, historische Entwicklung und Aktualität. Soziometrie. München: Springer VS, 15–29. doi: http://doi.org/10.1007/978-3-531-18981-9_1
  11. Tolochko, V. M., Mishchenko, I. V., Artiukh, T. O. (2015). Orhanizatsiino-psykholohichni aspekty upravlinnia robochoiu hrupoiu. Kharkiv: NFaU, 28.
  12. Maklakov, A. G. (2009). Obschaia psikhologiia. Saint Petersburg: Piter, 482.
  13. Vasilchenko, O. P. (2011). Socialno-psikhologicheskii klimat – diagnostika i formirovanie. Spravochnik kadrovika, 8, 8–9.
  14. Popova, G. V., Bogdan, Zh. B. (2014). Sociometricheskoe issledovanie dinamicheskikh processov v maloi gruppe. Warszawa: Diamond trading tour, 36.
  15. Kalashnikova, А. Е. (2014). Socio-psychological climate in the workplace. Psychology, Sociology and Pedagogy, 5 (32). Available at: http://psychology.snauka.ru/2014/05/3177

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-09-25

Як цитувати

Andrienko, N., Sahaidak-Nikitiuk, R., Demchenko, N., & Alеkhina N. (2019). Соціометрія як метод оцінювання соціально-психологічного клімату в аптечному закладі. ScienceRise: Pharmaceutical Science, (4 (20), 15–21. https://doi.org/10.15587/2519-4852.2019.178131

Номер

Розділ

Фармацевтичні науки