Особливості ефективного управління товарним асортиментом в залежності від різного розміру аптечних мереж

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4852.2021.230287

Ключові слова:

товарний асортимент, підходи до формування асортименту, аптечні мережі, лікарські засоби, вироби медичні

Анотація

Метою роботи є дослідження особливостей ефективного управління товарним асортиментом в дрібних, середніх та великих аптечних мережах.

Матеріали і методи. У роботі проведено дослідження особливостей асортиментної політики аптек, що входять до складу аптечних мереж різного розміру за допомогою анкетування 421 завідувачів аптек. Досліджено взаємозв'язок між розміром аптечної мережі та використовуваними підходами до формування товарного асортименту й проаналізовано наявність процедури формування товарного асортименту в аптеках за допомогою критеріїв c2 Пірсона і c2 максимальної правдоподібності (M-L c2). Визначено вагомість впливу розміру аптечної мережі на бальні оцінки ефективності бізнес-процесу формування товарного асортименту, а також на його ширину та інтенсивність оновлення з використанням непараметричного дисперсійного аналізу Краскала-Уолліса, критерію Манна-Уїтні з поправкою Бонферроні для парних порівнянь кластерів аптечних мереж та кореляційного аналізу. Проаналізовано присутність ліків в протоколах лікування за допомогою Z-критерію для порівняння частоти призначення ліків. Визначено особливості введення і виведення ліків і виробів медичних до асортименту різних за розміром аптечних мереж критерії c2 Пірсона і максимальної правдоподібності (M-L c2). Використано системний та логічний аналіз для систематизації існуючих підходів до управління товарним асортиментом в аптечних мережах різного розміру.

Результати. Встановлено, що зі збільшенням розміру аптечних мереж посилюється тенденція до використання централізованого підходу до аналізу і формування асортименту в мережах, коли список асортиментних позицій повністю створюється і затверджується у головному офісі мережі.

Статистично підтверджена вагомість зв’язку між широтою асортименту аптек і розміром мережі, до якої входить аптечний заклад. Так, великі і мега- мережі підтримують асортимент, що в середньому включає до 8,5 тис. найменувань лікарських засобів та виробів медичних, середні – 4–5 тис. асортиментних позицій, а у половині закладів дрібних аптечних мереж асортимент може включати від 2,5 до 3 тис. найменувань ліків і виробів медичних. Встановлено, що незалежно від розміру аптечної мережі при включенні ліків/виробів медичних до асортименту аптек найбільш часто беруть до уваги фактор сезонності попиту й урахування ядра асортименту, тобто переліку 100–150 найбільш популярних на фармацевтичному ринку позицій. При виведенні ліків чи виробів медичних з асортименту аптек з усіх трьох кластерів найчастіше керуються показниками низької рентабельності продажів і відсутністю замовлень на товар більше трьох місяців.

Висновки. Проведений аналіз асортиментної політики різних за розміром аптечних мереж показав, що в більшості досліджених закладів вона є досить ефективною. Отримані результати дозволяють зробити висновок, що ефективність формування і аналізу асортименту досягається за рахунок використання різних підходів до централізації цього бізнес-процесу залежно від розміру аптечної мережі

Біографії авторів

Ольга Вікторівна Посилкіна, Національний фармацевтичний університет

Доктор фармацевтичних наук, професор, кандидат економічних наук

Кафедра управління, економіки та забезпечення якості у фармації

Ірина Василівна Бондарєва, Національний фармацевтичний університет

Кандидат фармацевтичних наук, доцент

Кафедра фармацевтичного менеджменту та маркетингу

Володимир Валентинович Малий, Національний фармацевтичний університет

Доктор фармацевтичних наук, професор

Кафедра фармацевтичного менеджменту та маркетингу

Ірина Володимирівна Тиманюк, Національний фармацевтичний університет

Кандидат фармацевтичних наук, доцент

Кафедра фармацевтичного менеджменту та маркетингу

Жанна Валентинівна Мала, Національний фармацевтичний університет

Кандидат фармацевтичних наук

Кафедра фармацевтичного менеджменту та маркетингу

Посилання

  1. Posilkina, О. V., Маla, Zh. V., Bondarieva, I. V. (2019). Development of methodical approaches to the assortment management of pharmacy networks by principles of categorycal management. ScienceRise: Pharmaceutical Science, 1 (17), 4–11. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4852.2019.157601
  2. Mejia, V., Aurier, P., Huaman, R. R. (2020). Disentangling the respective impacts of assortment size and alignability on perceived assortment variety. Journal of Retailing and Consumer Services, 59, 102386. doi: http://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102386
  3. Puzak, N. O., Aleksieieva, T. I., Puzak, O. A. (2014). Use of economic component in assortment policy formation of pharmaceutical companies. Management, economics and quality assurance in pharmacy, 1 (33), 23–27.
  4. Pizzi, G., Scarpi, D. (2016). The effect of shelf layout on satisfaction and perceived assortment size: An empirical assessment. Journal of Retailing and Consumer Services, 28, 67–77. doi: http://doi.org/10.1016/j.jretconser.2015.08.012
  5. Kovalevska, I. V., Ruban, O. A., Yevtushenko, O. M. (2019). Researches of the assortment of drugs for the treatment of diabetes II type оn the pharmaceutical market of Ukraine. Farmatsevtychnyi zhurnal, 2, 13–23. doi: http://doi.org/10.32352/0367-3057.2.19.02
  6. Lebedynets, V. O., Kazakova, I. S. (2020). The analysis and determination of prospects for the development of the market of medicinal cosmetic products in Ukraine. Social Pharmacy in Health Care, 6 (2), 44–60.
  7. Nemchenko, A. S., Mishchenko, V. I., Nemchenko, O. A. (2019). Analysis of medicines assortment and parapharmaceuticals based on polynesaturated fatty acids in Ukraine. Management, economy and quality assurance in pharmacy, 2 (58), 38–45. doi: http://doi.org/10.24959/uekj.19.13
  8. Gorilyk, D. V., Gorilyk, A. V., Popovych, V. P., Gromovyk, B. P. (2011). Tool for automated integrated ABC / FMR / (XYZ) / VED-analysis. Clinical pharmacy, pharmacotherapy and medical standardization, 3-4, 175–178.
  9. Bernstein, F., Kök, A. G., Xie, L. (2015). Dynamic assortment customization with limited inventories. Manufacturing & Service Operations Management, 17 (4), 538–553. doi: http://doi.org/10.1287/msom.2015.0544
  10. Bertrandie, L., Zielke, S. (2017). The effects of multi-channel assortment integration on customer confusion. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 27 (5), 437–449. doi: http://doi.org/10.1080/09593969.2017.1383292
  11. Emrich, O., Paul, M., Rudolph, T. (2015). Shopping benefits of multichannel assortment integration and the moderating role of retailer type. Journal of Retailing, 91 (2), 326–342. doi: http://doi.org/10.1016/j.jretai.2014.12.003
  12. Kahn, B. E. (2017). Using visual design to improve customer perceptions of online assortments. Journal of Retailing, 93 (1), 29–42. doi: http://doi.org/10.1016/j.jretai.2016.11.004
  13. Andryushayev, O. V., Ruban, O. A., Masliy, Yu. S., Iakovlieva, L. V. (2020). The current state and the development prospects of the Ukrainian market of antihistamines. Social Pharmacy in Health Care, 6 (2), 69–80. doi: http://doi.org/10.24959/sphhcj.20.180
  14. Kotvitska, A. A., Cherkashyna, A. V., Volkova, A. V., Kubareva, I. V. (2018). Analysis of the current state and the dynamics of lipid-lowering drugs in the pharmaceutical market of Ukraine. Asian Journal Pharmaceutical Clinical Research, 11 (6), 358–362. doi: http://doi.org/10.22159/ajpcr.2018.v11i6.22702
  15. Ranyard, J. C., Fildes, R., Hu, T. I. (2015). Reassessing the scope of OR practice: the influences of problem structuring methods and the analytics movement. European Journal of Operational Research, 245 (1), 1–13. doi: http://doi.org/10.1016/j.ejor.2015.01.058
  16. Rooderkerk, R. P., Van Heerde, H. J., Bijmolt, T. H. (2013). Optimizing retail assortments. Marketing Science, 32 (5), 699–715. doi: http://doi.org/10.1287/mksc.2013.0800
  17. Saghiri, S., Wilding, R., Mena, C., Bourlakis, M. (2017). Toward a three-dimensional framework for omni-channel. Journal of Business Research, 77, 53–67. doi: http://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.03.025
  18. Sinha, A., Sahgal, A., Mathur, S. K. (2013). Practice prize paper-category optimizer: A dynamic-assortment, new-product-introduction, mix-optimization, and demand-planning system. Marketing Science, 32 (2), 221–228. doi: http://doi.org/10.1287/mksc.1120.0746
  19. Zvit Antymonopolnoho komitetu Ukrainy za rezultatamy doslidzhennia farmatsevtychnykh rynkiv (2016). Kyiv, 240. Available at: https://www.apteka.ua/article/392373 Last accessed: 22.04.2021
  20. Kendall, M., Stiuart, A. (1973). Statisticheskie vyvody i sviati. Vol. 2. Moscow: Nauka, 899.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-30

Як цитувати

Посилкіна, О. В., Бондарєва, І. В., Малий, В. В., Тиманюк, І. В., & Мала, Ж. В. (2021). Особливості ефективного управління товарним асортиментом в залежності від різного розміру аптечних мереж . ScienceRise: Pharmaceutical Science, (2 (30), 55–63. https://doi.org/10.15587/2519-4852.2021.230287

Номер

Розділ

Фармацевтичні науки