Методичні підходи до оцінки цифрової зрілості логістичної діяльності фармацевтичних підприємств

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4852.2023.286741

Ключові слова:

фармацевтична галузь, фармацевтичне підприємство, логістична діяльність, діджиталізація, цифрова зрілість, цифрові технології

Анотація

Метою роботи є розробка методичних підходів до оцінювання цифрової зрілості логістичної діяльності фармацевтичного підприємства та опрацювання запропонованої методики на прикладі тих вітчизняних підприємств, які мають розвинуту логістичну систему і певний досвід впровадження цифрових технологій в логістичну діяльність.

Матеріали та методи: Дослідження проводилися з використанням баз даних в мережі Інтернет: Європейського центру дослідження інформаційних систем, Європейського агентства лікарських засобів, науково-метричних баз - Scopus, Web of Science. Використано логічний, системний, аналізу і синтезу, графічний методи дослідження, методи математичного та статистичного аналізу (експертний, парної кореляції та таксономічний).

Результати. Проведено аналіз стану впровадження цифрових технологій на прикладі вітчизняних фармацевтичних підприємств, які протягом останніх років є лідерами фармацевтичного ринку. Обґрунтовано, що оцінка цифрової зрілості є обов’язковою передумовою проведення цифрової трансформації суб’єктів фармацевтичного ринку. Проаналізовано існуючі моделі оцінки цифрової зрілості та визначено їх недоліки. На підставі цього запропоновано методику оцінки цифрової зрілості логістичної діяльності фармацевтичних підприємств. Запропоновано алгоритм практичної реалізації методики оцінки цифрової зрілості логістичної діяльності фармацевтичних підприємств. На підставі застосування запропонованих методичних підходів з оцінки цифрової зрілості з використанням таксономічного методу здійснено розрахунок інтегрального показника рівня цифрової зрілості логістичної діяльності вітчизняних фармацевтичних підприємств. Визначено пріоритети впровадження цифрових технологій у логістичну діяльність фармацевтичних підприємств в залежності від ступеня їх цифрової зрілості.

Висновки. Доведено, що цифрова трансформація логістичної діяльності фармацевтичних підприємств – це складний процес, який повинен враховувати безліч факторів внутрішнього та зовнішнього середовища діяльності фармацевтичного підприємства. Неможливо формувати стратегію і приймати рішення щодо інвестування в цифрові технології, не оцінивши спочатку свої реальні можливості та слабкі місця підприємства. Саме тому оцінка існуючого рівня цифрової зрілості – це важливий крок на шляху до системної цифровізації логістичної діяльності фармацевтичного підприємства. Запропоновані методичні підходи до оцінки цифрової зрілості логістичної діяльності фармацевтичних підприємств дозволять сформувати цілісне уявлення про реальний рівень цифрової зрілості певного підприємства та його відхилення від бажаного стану; визначати пріоритетні напрямки підвищення рівня цифрової зрілості, виходячи із особливостей логістичної діяльності конкретного фармацевтичного підприємства, і розробляти обґрунтовану цифрову стратегію для підвищення ефективності діяльності як окремого підприємства, так і фармацевтичного ланцюга постачань

Біографії авторів

Анастасія Геннадіївна Лісна, Національний фармацевтичний університет

Кандидат фармацевтичних наук, доцент

Кафедра управління та забезпечення якості в фармації

Ольга Вікторівна Посилкіна, Національний фармацевтичний університет

Доктор фармацевтичних наук, професор

Кафедра управління та забезпечення якості в фармації

Олена Вячеславна Літвінова, Національний фармацевтичний університет

Доктор фармацевтичних наук, професор

Кафедра управління та забезпечення якості в фармації

Юлія Сергіївна Братішко, Національний фармацевтичний університет

Доктор фармацевтичних наук, доцент

Кафедра управління та забезпечення якості в фармації

Ольга Вячеславна Гладкова, Національний фармацевтичний університет

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра управління та забезпечення якості в фармації

Посилання

  1. Ievtushenko, O. M., Grynenko, A. M. (2022). Global experience in the application of digital technologies in the process of providing pharmaceutical care (research fragment). Social Pharmacy in Health Care, 8 (4), 14–22. doi: https://doi.org/10.24959/sphhcj.22.273
  2. Poliakova, D. (2022). Koly farmatsevtychna asotsiatsiia – spravzhnii lider, abo Tsyfrovizatsiia pid kontrolem. Apteka, 26/27 (1347/1348). Available at: https://www.apteka.ua/article/643553 Last accessed: 08.05.2023
  3. Goundrey-Smith, St. (2014). Examining the role of new technology in pharmacy: now and in the future. The Pharmaceutical Journal. doi: https://doi.org/10.1211/pj.2014.11134174
  4. Nechyporuk, A., Kochubei, D. (2023). Pharmaceutical logistics under martial law. Commodities and Markets, 46 (2), 4–15. doi: https://doi.org/10.31617/2.2023(46)01
  5. Adhikari, A. (2021). Digitization deployment challenges in pharmaceutical supply chain. International Journal of Innovative Science and Research Technology, 6 (6), 134–142.
  6. Lisna, A. G., Posilkina, O. V., Litvinova, O. V., Bratіshko, Yu. S. (2022). The study of modern trends in the development of digital logistics in the pharmaceutical industry. Social Pharmacy in Health Care, 8 (1), 34–50. doi: https://doi.org/10.24959/sphhcj.22.244
  7. Thompson, D. (2022). Why Paperless Manufacturing Is Critical to the Pharmaceutical Industry. Available at: https://www.mastercontrol.com/gxp-lifeline/why-paperless-manufacturing-is-critical-to-the-pharmaceutical-industry/ Last accessed: 08.05.2023
  8. Sandle, T. (2019). Digital Transformation of Pharmaceuticals and Healthcare. IVT Network. Available at: https://www.researchgate.net/publication/334721536_Digital_Transformation_of_Pharmaceuticals_and_Healthcare
  9. Hromovyk, B. P., Unhurian, L. M. (2013). Farmatsevtychna lohistyka: fokus na dopomozi patsiientu. Lviv: Rastr-7, 212.
  10. Golubtsova, K. K., Sagaydak-Nikitiuk, R. V., Barnatovich, S. V. (2019). Study of the peculiarities of management of the enterprises of the pharmaceutical sector on the principles of marketing logistics. Ukrainskyi zhurnal klinichnoi ta laboratornoi medytsyny, 1, 10–16.
  11. Posylkina, O. V., Lisna, A. H., Kotliarova, V. H. et al.; Posylkina, O. V. (Ed.) (2020). Suchasni tendentsii rozvytku lohistyky i lohistychnoi intehratsii u farmatsii. Kharkiv: NFaU, 523.
  12. Pashko, A. O. (2019). Statystychnyi analiz danykh. Kyiv: KNU im. Tarasa Shevchenka, 55.
  13. Polous, O. (2020). System analysis of digitalization indices of ukrainian enterprises. Economic Analysis, 30 (1), 118–124. doi: https://doi.org/10.35774/econa2020.01.02.118
  14. Brodny, J., Tutak, M. (2022). The Level of Digitization of Small, Medium and Large Enterprises in the Central and Eastern European Countries and Its Relationship with Economic Parameters. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8 (3), 113. doi: https://doi.org/10.3390/joitmc8030113
  15. Kotarba, M. (2017). Measuring Digitalization – Key Metrics. Foundations of Management, 9 (1), 123–138. doi: https://doi.org/10.1515/fman-2017-0010
  16. European medicines agency cloud strategy: Accelerating innovation and digitalisation for better public and animal health outcomes. Available at: https://www.ema.europa.eu/en/documents/other/european-medicines-agency-cloud-strategy-accelerating-innovation-digitalisation-better-public-animal_.pdf Last accessed: 08.05.2023
  17. Vignali, V., Hines, P. A., Cruz, A. G., Ziętek, B., Herold, R. (2022). Health horizons: Future trends and technologies from the European Medicines Agency’s horizon scanning collaborations. Frontiers in Medicine, 9. doi: https://doi.org/10.3389/fmed.2022.1064003
  18. Vitchyzniani farmkompanii: rozshyrennia prysutnosti pid chas pandemii (2020). Available at: https://www.epravda.com.ua/rus/projects/farmak/2020/04/1/658687/ Last accessed: 08.05.2023
  19. Farmrynok Ukrainy-2022: padenie obemov, rost sebestoimosti i perspektivy proizvodstva – mneniia (2023). Available at: https://ru.interfax.com.ua/news/pharmacy/888685.html Last accessed: 08.05.2023
  20. Lekarstva ot depressii: Farmatcevticheskie kompanii prodolzhaiut investirovat v innovatcii i pretenduiut na liderstvo po vosstanovleniiu otechestvennoi ekonomiki (2023). Available at: https://delo.ua/ru/business/lekarstva-ot-depressii-farmacevticeskie-kompanii-prodolzayut-investirovat-v-innovacii-i-pretenduyut-na-liderstvo-po-vosstanovleniyu-otecestvennoi-ekonomiki-413628/ Last accessed: 08.05.2023
  21. Hrabovetskyi, B. Ye. (2010). Metody ekspertnykh otsinok: teoriia, metodolohiia, napriamky vykorystannia. Vinnytsia: VNTU, 171.
  22. Zarichkova, M. V. (2018). Theoretical, scientific and practical principles of social protection of pharmacy professionals in the current context. Kharkiv, 44.
  23. Avriel, M. (2003). Nonlinear Programming: Analysis and Methods. Dover Publishing, 554.
  24. Raju, N. V. S. (2014). Optimization methods for engineers. Amsterdam: PHI Learning Pvt. Ltd., 616.
  25. Vitlinskyi, V. V., Tereshchenko, T. O., Savina, S. S. (2016). Ekonomiko-matematychni metody ta modeli optymizatsii. Kyiv: KNEU, 303.
  26. Holionko, N., Kondratieva, K. (2023). Methodological approaches to assessing the digital maturity of the organization. Young Scientist, 1 (113), 145–149. doi: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-1-113-29
  27. Little A. D. (2015). Digital Transformation – How to Become Digital Leader. Study 2015 Results. Available at: www.adlittle.com/sites/default/files/viewpoints/ADL_HowtoBecomeDigitalLeader_02.pdf Last accessed: 08.05.2023
  28. Kane, G. C., Palmer, D., Nguyen-Phillips, A., Kiron, D., Buckley, N. (2017). Achieving digital maturity MIT Sloan Managment Review, 59. Available at: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/za/Documents/technology/za_DUP_Achieving-digital-maturity.pdf Last accessed: 08.05.2023
  29. Are You Ready for Digital Transformation? Measuring Your Digital Business Aptitude (2016). KPMG. Available at: https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2016/04/measuring-digital-business-aptitude.pdf Last accessed: 08.05.2023
  30. Westerman, G., McAfee, A. (2012). The Digital Advantage: How Digital Leaders Outperform Their Peers in Every Industry. Available at: http://ide.mit.edu/sites/default/files/publications/TheDigitalAdvantage.pdf Last accessed: 08.05.2023
  31. Ismail, M. H., Khater, M., Zaki, M. (2017). Digital Business Transformation and Strategy: What Do We Know So Far? Working Paper. Available at: https://cambridgeservicealliance.eng.cam.ac.uk/system/files/documents/2017NovPaper_Mariam.pdf Last accessed: 08.05.2023
  32. Shu, H., Anderl, R., Hauzemaier, Yu., Ten Khompel, M., Valster, V. et al. Indeks zrilosti promyslovosti 4.0. Upravlinnia tsyfrovym peretvorenniam Kompanii. Doslidzhennia ACATECH. Available at: www.acatech.de/wp-content/uploads/2018/03/acatech_STUDIE_rus_Maturity_Index_WEB.pdf Last accessed: 08.05.2023
  33. Strutynska, I. (2019). Clustering of business structures by the level of their digital maturity using two approaches: iterative and hierarchical. INNOVATIVE ECONOMY, 7–8, 69–77. doi: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2019.7-8.10
  34. Chepeliuk, M., Kutsenko, K. (2021). An integrated approach to the strategy of the transformation of productive enterprises. Black Sea Economic Studies, 66, 76–81. doi: https://doi.org/10.32843/bses.66-13
  35. Yangol, A. V. (2018). Substantiating the Expediency of Digitization of Business Models of Enterprises in the Metallurgical Industry Sector as a Basis of Securing the Effectiveness of Their Activity. Biznes-inform, 10, 354–362.
  36. Shumska, H. M. (2023). Teoretyko-metodychni aspekty zabezpechennia diievoho publichnoho upravlinnia dlia zdiisnennia efektyvnoi derzhavnoi y rehionalnoi ekonomichnoi polityky v umovakh tsyfrovoho rozvytku Ukrainy. Transformatsiia suspilnykh vidnosyn v umovakh tsyvilizatsiinykh zmin. Kharkiv: SH NTM «Novyi kurs», 307–329.
Методичні підходи до оцінки цифрової зрілості логістичної діяльності фармацевтичних підприємств

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-31

Як цитувати

Лісна, А. Г., Посилкіна, О. В., Літвінова, О. В., Братішко, Ю. С., & Гладкова, О. В. (2023). Методичні підходи до оцінки цифрової зрілості логістичної діяльності фармацевтичних підприємств. ScienceRise: Pharmaceutical Science, (4(44), 76–88. https://doi.org/10.15587/2519-4852.2023.286741

Номер

Розділ

Фармацевтичні науки