Напрями удосконалення управління інноваційною діяльністю у фармацевтичних компаніях

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4852.2024.303060

Ключові слова:

фармацевтична галузь, фармацевтичне підприємство, інноваційна діяльність, інноваційний процес, інноваційний потенціал, методи оцінки, лікарські засоби, патентна стратегія, інструментарій патентних ландшафтів

Анотація

Метою роботи є обґрунтування теоретичних положень та практичних рекомендацій щодо удосконалення управління інноваційною діяльністю фармацевтичних компаній (ФК) для реалізації стратегічних завдань їх інноваційного розвитку та підвищення конкурентоспроможності.

Матеріали та методи. Для досягнення мети дослідження проаналізовано наукові джерела з питань інноваційного менеджменту та управління інтелектуальною власністю і особливостей організації інноваційних процесів у фармації. При проведенні досліджень використано методи інформаційного пошуку, систематизації, порівняння та узагальнення, а також метод експертних оцінок, таксономічний і кореляційний аналіз та графічний метод для підвищення наочності викладення матеріалу.

Результати. Досліджено основні напрями і особливості інноваційної діяльності в фармації. Наведений узагальнений алгоритм управління інноваційною діяльністю у ФК. Обґрунтовано актуальність оцінки і управління інноваційним потенціалом компаній–виробників лікарських засобів (ЛЗ) для досягнення синергетичного ефекту від використання ресурсів, задіяних в інноваційній діяльності. Запропоновано структурну модель інноваційного потенціалу ФК, яка враховує особливості протікання інноваційних процесів у фармації, пов’язаних із розробкою і виведенням на ринок нових ЛЗ. Визначено методичний інструментарій для проведення кількісної і якісної оцінки інноваційного потенціалу ФК. З метою удосконалення управління інноваційною діяльністю ФК запропоновано методику визначення спектру управлінських рішень на підставі результатів, отриманих у рамках створення звіту про патентний ландшафт.

Висновки. Для досягнення забезпечення населення України ефективними та безпечними вітчизняними препаратами потрібна активізація досліджень в напряму формування ефективної системи управління інноваційною діяльністю ФК, орієнтованої на їх поступовий перехід до інноваційної моделі розвитку. Проведений аналіз показав, що незважаючи на достатньо велику кількість публікацій, присвячених проблемам інноваційного менеджменту, питання, які пов’язані з проблемою формування ефективної системи управління інноваційною діяльністю ФК, а також вибору доцільного інструментарію оцінки інноваційного потенціалу компаній-виробників ЛЗ з врахуванням специфіки протікання інноваційних процесів у фармації, залишаються не достатньо розкритими і потребують подальших досліджень. Запропонована структурна модель інноваційного потенціалу ФК, обґрунтований методичний інструментарій для його оцінки, а також побудова когнітивної карти для визначення найбільш доцільних ключових компонентів і напрямів подальшого вдосконалення та розвитку інноваційного потенціалу сприятимуть підвищенню ефективності інноваційної діяльності підприємств і реалізації цілей інноваційної стратегії. Розроблений алгоритм превентивного управління інноваційною діяльністю ФК, спрямований на підвищення якості прийнятих рішень з управління інноваціями завдяки використанню інструментарію патентних ландшафтів, також сприятиме більш швидкому потраплянню на ринок інноваційних лікарських засобів вітчизняного виробництва

Біографії авторів

Санджай Кумар Наяк, Амарокс Україна ЛТД

Генеральний директор, головний виконавчий директор

Ольга Вікторівна Посилкіна, Національний фармацевтичний університет

Доктор фармацевтичних наук, професор

Кафедра управління та забезпечення якості в фармації

Олена Вячеславна Літвінова, Національний фармацевтичний університет

Доктор фармацевтичних наук, професор

Кафедра управління та забезпечення якості в фармації

Посилання

  1. Evaluate Pharma. World Preview 2020, Outlook to 2026. Available at: https://fondazionecerm.it/wp-content/uploads/2020/07/EvaluatePharma-World-Preview-2020_0.pdf
  2. Ostashchenko, T., Lutska, A., Tomchuk, V., Koval, A., Solomennyi, A., Snizhynskyi, S. et al. (2023). Current Trends in the Development of the Pharmaceutical Market in Ukraine. Pharmacophore, 14 (4), 64–67. https://doi.org/10.51847/ckkmtd2lm8
  3. Kotvitska, A. A., Kutsenko, S. A. (2021). Farmatsevtychna industriia ta naukovi doslidzhennia – skuti odnym lantsiuhom. Apteka online, 29 (1300). Available at: https://www.apteka.ua/article/603663
  4. Işık, E., Orhangazi, Ö. (2022). Profitability and drug discovery. Industrial and Corporate Change, 31 (4), 891–904. https://doi.org/10.1093/icc/dtac011
  5. Rennane, S., Baker, L., Mulcahy, A. (2021). Estimating the Cost of Industry Investment in Drug Research and Development: A Review of Methods and Results. INQUIRY: The Journal of Health Care Organization, Provision, and Financing, 58. https://doi.org/10.1177/00469580211059731
  6. Schramm, M. E., Place, K. R., Laskin, A. V. (2022). Framing the strategic R&D paradigm shift in Big Pharma: a content analysis of pharmaceutical annual reports. Journal of Communication Management. https://doi.org/10.1108/jcom-05-2021-0052
  7. Kermanimojarad, M. (2020). What is the impact of patient recruitment on offshoring of clinical trials? Life Sciences, Society and Policy, 16 (1). https://doi.org/10.1186/s40504-020-00104-4
  8. Kinch, M. S., Kraft, Z., Schwartz, T. (2021). 2020 in review: FDA approvals of new medicines. Drug Discovery Today, 26 (12), 2794–2799. https://doi.org/10.1016/j.drudis.2021.07.003
  9. The pharmaceutical industry in figures (2020). EFPIA. Available at: http://www.efpia.eu/publications/downloads/efpia/2020-the-pharmaceutical-industry-in-figures
  10. Laermann-Nguyen, U., Backfisch, M. (2021). Innovation crisis in the pharmaceutical industry? A survey. SN Business & Economics, 1 (12). https://doi.org/10.1007/s43546-021-00163-5
  11. Straw, M. (2015). Pharma Must Move Beyond Cooperation to True Collaboration. Available at: https://www.pharmexec.com/view/pharma-must-move-beyond-cooperation-true-collaboratio Last accessed: 05.04.2024
  12. Moingeon, P., Garbay, C., Dahan, M., Fermont, I., Benmakhlouf, A., Gouyette, A. et al. (2024). L’intelligence artificielle, une révolution dans le développement des médicaments. Médecine/Sciences, 40 (4), 369–376. https://doi.org/10.1051/medsci/2024028
  13. Yak vidbuvaietsia tsyfrova transformatsiia biznesu v kompanii «Farmak» – lidera farmatsevtychnoho rynku Ukrainy (2021). Available at: farmak.ua/publication/yak-vidbuvaetsya-czifrova-transformacziya-biznesu-v-kompaniyi-farmak-lidera-farmaczevtichnogo-rinku-ukrayini Last accessed: 05.04.2024
  14. Kilkisni metody ekspertnoho otsiniuvannia (2009). Kyiv: NADU, 36.
  15. Aronson, J. K., Green, A. R. (2020). Me‐too pharmaceutical products: History, definitions, examples, and relevance to drug shortages and essential medicines lists. British Journal of Clinical Pharmacology, 86 (11), 2114–2122. https://doi.org/10.1111/bcp.14327
  16. Shumpeter, Y. A. (2014). Teoriia ekonomichnoho rozvytku. Doslidzhennia prybutkiv, kapitalu, kredytu, vidsotka ta ekonomichnoho tsyklu. Kyiv: Vydavnychyi dim “KyievoMohylianska akademiia”, 246.
  17. Epіfanova, І. Iu., Gladka, D. O. (2022). Methodological approaches to assessing the innovation potential of the enterprise. Innovation and Sustainability, 3, 152–158.
  18. Yepifanova, I., Dzhedzhula, V. (2020). Methodology of evaluation of innovative potential of enterprises. Agricultural and Resource Economics, 6 (3), 171–190. https://doi.org/10.51599/are.2020.06.03.10
  19. Stadnyk, V. V., Holovchuk, Yu. O. (2020). Upravlinnia innovatsiiamy na osnovi rozvytku partnerskykh vidnosyn pidpryiemstva. Kamianets-Podilskyi: TOV «Drukarnia «Ruta», 232.
  20. Orlova-Kurylova, O. (2018). The modern methods of evaluation of innovative potential. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 4, 143–146.
  21. Piatnytska, H. T., Hryhorenko, O. M., Naidiuk, V. S. (2018). Methodical and practical approaches to the evaluation of innovative potential of the catering trade small enterprises. Ahrosvit, 4, 53–59.
  22. Yepifanova I., Dzhedzhula V. Methodology of evaluation of innovative potential of enterprises. Agricultural and Resource Economics. 2020. № 6 (3). С. 171-190. https://doi.org/10.51599/are.2020.06.03.10
  23. Dzhedzhula, V., Yepifanova, I. (2020). Components of the innovation potential of industrial enterprises. International Humanitarian University Herald. Economics and Management, 42. https://doi.org/10.32841/2413-2675/2020-42-2
  24. Marchenko, V. M., Tsvirkun, A. S. (2017). The system of management of innovative potential at industrial enterprises. Economic bulletin of NTUU «KPI», 411–417.
  25. Piletska, S., Tkachenko, Y. (2020). Enterprise Innovative Potential in the System of Anti-Crisis Management. Accounting and Finance, 1 (87), 178–184. https://doi.org/10.33146/2307-9878-2020-1(87)-178-184
  26. Dovbush, V. I. (2022). Innovative potential as a tool for ensuring innovative development of an enterprise. Market Relations Development in Ukraine, 12 (247), 46–51. https://doi.org/10.5281/ZENODO.6090038
  27. Krawczyk-Sokolowska, I., Pierscieniak, A., Caputa, W. (2019). The innovation potential of the enterprise in the context of the economy and the business model. Review of Managerial Science, 15 (1), 103–124. https://doi.org/10.1007/s11846-019-00374-z
  28. Klebanova, T. S., Hurianova, L. S., Chahovets, L. O., Panasenko, O. V., Serhiienko, O. A. (2018). Biznes-analityka bahatovymirnykh protsesiv. Kharkiv: Vyd. KhNEU im. S. Kuznetsia, 272.
  29. Posylkina, O. V. (2002). Innovatsiino-investytsiinyi rozvytokfarmatsevtychnoho vyrobnytstva: problemy finansovoho zabespechennia. Kharkiv: Vyd-vo NFAU: Zoloti storinky, 528.
  30. Kryvoruchko, O., Desiatko, A., Karpunin, I., Hnatchenko, D., Lakhno, M., Malikova, F., Turdaliev, A. (2023). Cognitive Modeling and Formation of the Knowledge Base of the Information System for Assessing the Rating of Enterprises. International Journal of Electronics and Telecommunications, 697–705. https://doi.org/10.24425/ijet.2023.147690
  31. Litvinova, O., Klager, E., Tzvetkov, N. T., Kimberger, O., Kletecka-Pulker, M., Willschke, H., Atanasov, A. G. (2022). Digital Pills with Ingestible Sensors: Patent Landscape Analysis. Pharmaceuticals, 15 (8), 1025. https://doi.org/10.3390/ph15081025
  32. Holgersson, M., Wallin, M. W. (2017). The patent management trichotomy: patenting, publishing, and secrecy. Management Decision, 55 (6), 1087–1099. https://doi.org/10.1108/md-03-2016-0172
Напрями удосконалення управління інноваційною діяльністю у фармацевтичних компаніях

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-30

Як цитувати

Наяк, С. К., Посилкіна, О. В., & Літвінова, О. В. (2024). Напрями удосконалення управління інноваційною діяльністю у фармацевтичних компаніях. ScienceRise: Pharmaceutical Science, (2 (48), 90–102. https://doi.org/10.15587/2519-4852.2024.303060

Номер

Розділ

Фармацевтичні науки