Вивчення чинників, що впливають на якість підготовки фармацевтичних фахівців

Автор(и)

  • Наталя Олександрівна Ткаченко Запорізький державний медичний університет пр. Маяковського, 26, м. Запоріжжя, Україна, 69035, Україна https://orcid.org/0000-0002-8566-5938
  • Богдан Петрович Громовик Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького вул. Пекарська, 69, м. Львів, Україна, 79010, Україна https://orcid.org/0000-0002-8566-5938

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4852.2016.76351

Ключові слова:

фармацевтична освіта, якість підготовки спеціалістів фармації, фактори впливу на якість

Анотація

Мета: вивчення чинників, які вливають на якість підготовки сучасних фармацевтичних фахівців для можливості нівелювання інерційності розвитку реформи вищої фармацевтичної освіти та підвищення ефективності управління нею.

Результати. Проведена експертна оцінка впливу факторів, які на думку багатьох науковців та практиків впливають на якість підготовки випускників ВУЗів фармацевтичного спрямування. Експертами виступили спеціалісти фармації з 11 областей України. Сформовано дві групи факторів за вектором впливу на якість освітнього процесу: 1 – фактори позитивного впливу (увійшло 27 чинників), 2 – фактори негативного впливу (15 чинників). Лідируючі позиції серед позитивних факторів належать «залученню висококваліфікованих спеціалістів практичної фармації до навчального процесу» та «підвищенню якості практичної та теоретичної підготовки фармацевтичних фахівців з використанням інноваційних технологій». «Корупція у системі освіти та комерціалізація процесу навчання» є найактуальнішим фактором негативного впливу.

Висновки. Визначено фактори, які мають позитивний та негативний вплив на якість освіти і можуть формувати конкурентоспроможність випускників вищих навчальних закладів фармацевтичного спрямування. Обґрунтовано необхідність розробки нових мотиваційних важелів для практичної фармації щодо активного залучення приватного фармацевтичного бізнесу до процесу підготовки молодих спеціалістів. Отримані дані можуть бути використані для опрацювання стратегії подальшого реформування системи фармацевтичної освіти та розробці власних стратегічних і тактичних планів ВНЗ

Біографії авторів

Наталя Олександрівна Ткаченко, Запорізький державний медичний університет пр. Маяковського, 26, м. Запоріжжя, Україна, 69035

Доцент, кандидат фармацевтичних наук

Кафедра управління і економіки фармації, медичного та фармацевтичного правознавства

Богдан Петрович Громовик, Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького вул. Пекарська, 69, м. Львів, Україна, 79010

Доктор фармацевтичних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра організації і економіки фармації

Посилання

  1. Slipchuk, V. L. (2015). Prohnostychni napriamy profesiinoi pidhotovky farmatsevtychnoi haluzi Ukrainy v umovakh yevrointehratsii [Prognostic Directions of Professional Training of Pharmacists for Pharmaceutical Industry in Terms of Ukraine's European Integration]. Narodna osvita. Elektronne naukove fahove vydannja, 2 (26). Available at: http://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2853
  2. Tolochko, V. M. (2010). Orhanizatsiino-ekonomichnyi napriamok v pisliadyplomnii osviti spetsialistiv farmatsii [Organizational-economic direction in postgraduate education specialist pharmacy]. Proceedings of scientific-practical conference with international participation “Postgraduate training pharmacy specialists in organizational and economic direction. Kharkiv. Available at: http://refs.in.ua/pislyadiplomna-pidgotovka-specialistiv-farmaciyi-za-organizaci.html
  3. Demchenko, V. O., Ryzhov, O. A., Ivan'kova, N. A. (2014). Obgruntuvannia neobkhidnosti rozrobky kompetentnisnoi modeli navchannia fakhivtsia farmatsevtychnoi halyzi na osnovi adaptyvnoi intelektualnoi navchalnoi systemy [Substantiation of the necessity to develop a competency model of training specialist in pharmacy on the basis of intellectual educational system]. Current issues in pharmacy and medicine: science and practice, 2, 98–103.
  4. Chernykh, V. P., Kotvitska, A. A., Ohar, S. V. (2016). Kompetentnisnyi pidkhid u stvorenni standartu vyshchoi osvity spetsialnosti “Farmatsiia” [Competence approach in creating a standard of higher education specialty "Pharmacy"] Vol. 1. Actual quality issues medical education (with remote connectivity Ukrainian universities with the help of video conferencing). Ternopil: TSMU, 86–88.
  5. Kaidalova, A. V., Posylkina, O. V. (2015). Teoretyko-metodolohichni pidkhody do otsiniuvannia yakosti vyshchoi osvity reityngivvyahchykh navchalnykh zakladiv [Theoretical and methodological approaches to evaluating the quality of higher education in the context of world rankings of higher education institutions]. Pharmaceutical review, 4, 75–81.
  6. Hromovyk, B. P., Horilyk, A. V. (2012). Nepererevna farmatsevtychna osvita v Ukraini: naukovo-metodychni aspekty upravlinsko-ekonomichnoi pidhotovky [Continual Pharmaceutical Education in Ukraine: scientific and methodological aspects of management and economic training]. Lviv: RASTR-7, 166.
  7. Tolochko, V. M., Halii, L. V. (2013). Upravlinnia personalom farmatsevtychnykh ohanizatsii na osnovi kompetentsii [Personnel management pharmaceutical organizations on the basis of competence]. Kharkiv: Avista-VLT, 180.
  8. Tkachenko, N. O., Knysh, Ye. H., Chervonenko, N. M. (2013). Formuvannia sotsialnoi vidpovidalnosti u systemi vyshchoi farmatsevtychnoi osvity [Formation of social responsibility in higher pharmaceutical education]. Pharmaceutical journal, 3, 23–28.
  9. Unhurian, L. M., Hromovyk, B. P. (2014). Asymetriia informatsii na rivni pidhotovky farmatsevtychnykh fakhivtsiv [Asymmetry information at the level of preparation of pharmaceutical professionals]. Farmatsevtychnyi chasopys. 3, 61–64.
  10. Hromovyk, B. P., Unhurian L. M. (2012). Obiednannia pidpryiemstv i hromadski orhanizatsii yak subiekty samorehuliuvannia natsionalnoho farmatsevtychnoho rynku [Association of enterprises and public organizations as subjects of national self-regulation of the pharmaceutical market]. Ukrainskyi medychnyi almanakh. 5 (15), 86–89.
  11. Unhurian, L. M. (2014). Rol' obshchestvennyh organizacij i sub"ektov hozyajstvovaniya v samoregulirovanii farmacevticheskoj praktiki v Ukraine [The role of public organizations and business entities in the self-regulation of pharmacy practice in Ukraine]. Vestnik Yuzhno-Kazahstanskoj gosudarstvennoj farmacevticheskoj akademii, 2, 19–25.
  12. 5-y Mizhnarodnyi farmatsevtychnyi forum «APTEKY SVITU–2016». Fokus na patsiienta – holovnoho benefitsiara farmatsevtychnoho rynku [5th International Pharmaceutical Forum "PHARMACY WORLD 2016". Focus on the patient – the main beneficiary of the pharmaceutical market]. Apteka. Available at: http://www.apteka.ua/article/377244

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-08-31

Як цитувати

Ткаченко, Н. О., & Громовик, Б. П. (2016). Вивчення чинників, що впливають на якість підготовки фармацевтичних фахівців. ScienceRise: Pharmaceutical Science, (2 (2), 36–42. https://doi.org/10.15587/2519-4852.2016.76351

Номер

Розділ

Фармацевтичні науки