ADOLESCENTS’ LIVING COMPETENCY: ESSENCE AND FEATURES OF FORMATION IN THE CONDITIONS OF COMPREHENSIVE EDUCATIONAL INSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.9

Keywords:

competence, life competence, adolescent, comprehensive educational institution, competence approach to education, socio-pedagogical activity, professional competence of social pedagogues

Abstract

The article highlights the priority of implementation and conceptual ideas of a competent approach to education in Ukraine. The topicality of forming the vital competence of the younger generation in the conditions of modernity, which is a necessity of development of a fully developed personality, a responsible, independent, competent citizen as a member of a civilized society, is substantiated. The purpose of the article is to determine the essence of the adolescents’ life competence and the features of its formation in a general secondary school. The essence of the concepts of «competence», «vital competence», peculiarities of personal and social development of adolescents taking into account modern realities of a society's life are analyzed with the help of general scientific methods of analysis, synthesis, generalization and systematization of pedagogical sciences. The specifics of social and pedagogical activity with this category of children are investigated. The result of scientific research is an attempt to reveal the essence of the definition of «adolescents’ life competence» as a deliberated complex of personal characteristics and abilities in terms of manifestation of responsible, independent and socially mature behavior within their age development; definition of priority and secondary life goals and perspectives with the development of variational plans for their achievement; carrying out of one's own life in the context of continuous self-improvement as a key segment of personal development in general. The socio-pedagogical potential of a comprehensive educational institution is outlined in order to create comfortable conditions for the development and incipience of the individual of each student, the formation of key competencies for the adolescents’ life. There was determined the necessity of concentration of pedagogical efforts and organization of social-pedagogical work with adolescents at school in the following directions as: promotion of their positive socialization; formation of the need for continuous self-education, self-realization in various spheres of life, ability to choose goals, to develop plans for their achievement, ability to solve life problems of varying complexity; the development of critical thinking, autonomy, competitiveness, social activity, key life competencies. The attention is focused on the need for professional training of pedagogical staff, in particular, social pedagogues, for working with adolescents in the context of the orientation of a modern school on the development of the vital competence of the child's personality. The technologies of socio-pedagogical activity with adolescents in school are highlighted, which, in our opinion, will promote both the formation of the competence of the younger generation and the successful implementation of the competence approach in education in general.

Author Biography

Dariya Velykzhanina, post-graduate student, Department of Pedagogy and Pedagogical Excellence,

Melitopol State Pedagogical University named after Bogdan Khmelnytsky

References

Безпалько О. В. Соціальна педагогіка : схеми, таблиці, коментарі : навч. посібник. К. : Центр учбової літератури, 2009. 208 с.

Варецька О. В. Компетентність як набута гуманістична чеснота. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014, (36), 118-126.

Євтух М. Б., Сердюк О. П. Соціальна педагогіка : Підручник. Київ : МАУП, 2002. 232 с.

Єрмаков І. Г., Пузіков Д. О. Проектне бачення компетентнісно спрямованої 12-річної середньої школи. Запоріжжя : Центріон, 2005. 112 с.

Життєва компетентність особистості : від теорії до практики / За ред. І. Г. Єрмакова. Запоріжжя : Центріон, 2005. 640 с.

Життєва компетентність особистості : науково-методичний посібник / За ред. Л. В. Сохань, І. Г. Єрмакова, Г. М. Несен. Київ : Богдана, 2003. 520 с.

Заверико Н. В. Теоретичні засади соціально-педагогічної технології роботи з підлітками. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2004, (2), 81 – 87.

Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. №988-р. URL : http:// www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249613934 (дата звернення : 12.11.2017).

Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій): Навч. посіб. – Київ: Центр учбової літератури, 2010. 128 с.

Лещук Г. Вплив засобів масової інформації на процес соціалізації підлітків. Молодь і ринок. 2014, (3), 76 – 80.

Нечипоренко В. В. Системний розвиток навчально-реабілітаційного центру як відкритої інноваційної соціально-освітньої інституції : монографія. Запоріжжя: Видавництво Хортицького національного навчально-реабілітаційного багатопрофільного центру, 2013. 512 с.

Нищета В. А. Життєва компетентність особистості: до питання створення функціональної моделі. Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: зб. наук. пр. / за ред. Т. І.Сущенко. Запоріжжя. 2008, (51), 257 – 264.

Освіта осіб з інвалідністю в Україні : тематична національна доповідь / ред. кол. : О. А. Удод, В І. Бондар та ін. Чернівці : Букрек, 2010. 436 с.

Прашко О. В. Особливості розвитку соціальної компетентності підлітків. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2013, (11), 23 – 27.

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-19. URL : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення : 22.12.2017).

Савченко О. Ключові компетентності – інноваційний результат шкільної освіти. Рідна школа. 2011, (8 – 9), 4 – 8.

Сейко Н. А. Соціальна педагогіка. Курс лекцій. Житомир: Житомир. держ. пед.ун-тет, 2002. 260 с.

Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования. Ученик в общеобразовательной школе. М. : ИОСО РАО, 2002, 135–157.

References

Bezpalko, O. V. (2009). Socialjna pedaghoghika : skhemy, tablytsi, komentari : navch. posibnyk [Social pedagogy : diagrams, tables, comments : textbook]. K. : Centr uchbovoi literatury. [in Ukrainian].

Jermakov, I. Gh. (2005). Zhyttjeva kompetentnistj osobystosti : vid teoriji do praktyky [The vital competence of the individual: from theory to practice]. Zaporizhzhja : Centrion. [in Ukrainian].

Jermakov, I. Gh., & Puzikov, D. O. (2005). Proektne bachennja kompetentnisno sprjamovanoji 12-richnoji serednjoji shkoly [A project vision of a competent 12-year high school]. Zaporizhia, Ukraine. [in Ukrainian].

Jevtukh, M. B., Serdjuk O. P. (2002). Socialjna pedaghoghika : Pidruchnyk. [Social pedagogy: Textbook]. Kyiv, Ukraine : MAUP. [in Ukrainian].

Khutorskoj, A. V. (2002). Kljuchevіe kompetencyy kak komponent lychnostno-oryentyrovannoj paradyghmі obrazovanyja. Uchenyk v obshheobrazovateljnoj shkole [Key competencies as a component of a person-oriented educational paradigm]. M. : YOSO RAO. [in Russian].

Koncepcija realizaciji derzhavnoji polityky u sferi reformuvannja zaghaljnoji serednjoji osvity «Nova ukrajinsjka shkola» na period do 2029 roku. (2016). [Concept of realization of state policy in the sphere of general secondary education reforming «New Ukrainian school» for the period up to 2029]. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated December 14, 2016, no. 888-r. Retrieved from http://www.kmu.gov.ua/control/uk/ cardnpd?docid=249613934 [in Ukrainian].

Kutishenko, V. P. (2010). Vikova ta pedaghoghichna psykhologhija (kurs lekcij): Navch. posib. [Age and pedagogical psychology (course of lectures): Teaching manual]. Kyiv, Ukraine : Centr uchbovoji literatury. [in Ukrainian].

Leshhuk, Gh. (2014). Vplyv zasobiv masovoji informaciji na proces socializaciji pidlitkiv [Influence of the mass media on the process of adolescents’ socialization]. Molodj i rynok. (3). [in Ukrainian].

Nechyporenko, V. V. (2013). Systemnyj rozvytok navchaljno-reabilitacijnogho centru jak vidkrytoji innovacijnoji socialjno-osvitnjoji instytuciji : monoghrafija. [System development of a training and rehabilitation center as an open innovation social and educational institution: a monograph]. Zaporizhia, Ukraine: Vydavnyctvo Khortycjkoho nacionaljnoho navchaljno-reabilitacijnoho baghatoprofiljnoho centru. [in Ukrainian].

Nyshheta, V. A. (2008). Zhyttjeva kompetentnistj osobystosti: do pytannja stvorennja funkcionaljnoji modeli [The vital competence of the individual: the question of creating a functional model]. Pedaghoghika i psykhologhija formuvannja tvorchoji osobystosti: problemy i poshuky: zb. nauk. pr. / za red. T. I. Sushhenko. Zaporizhzhja. (51). [in Ukrainian].

Published

2018-03-31

How to Cite

Velykzhanina, D. (2018). ADOLESCENTS’ LIVING COMPETENCY: ESSENCE AND FEATURES OF FORMATION IN THE CONDITIONS OF COMPREHENSIVE EDUCATIONAL INSTITUTION. Social Work and Education, 5(1), 88–102. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.9

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION